fbpx
Przejdź do treści

Czy nadmiar sportu szkodzi płodności?

Duży wysiłek energetyczny znacząco rzutuje na równowagę hormonalną kobiet. – fot. Canva

Sport to zdrowie mówi stare, polskie przysłowie. Zdarzają się jednak kontuzje oraz osłabienia organizmu w związku z uprawianą dyscypliną aktywności fizycznej. Sprawdziliśmy czy i w jaki sposób sport wpływa ma płodność.

Uprawiając sport musimy pamiętać, że organizm traktuje wzmożony wysiłek jako sytuację stresową – nazywa się to stresem oksydacyjnym. Wydzielany jest wówczas hormon, zwany kortyzolem. Wzrost stężenia kortyzolu wpływa hamująco na produkcję hormonów płciowych, a więc i komórek rozrodczych. W ten sposób sport może powodować zmniejszenie płodności, zarówno u kobiety, jak i mężczyzny.  

Nie należy się forsować  

Badania przeprowadzone na norweskim University of Science and Technology potwierdzają, że przy nadmiernej aktywności fizycznej szanse na macierzyństwo są 3 razy niższe. Spowodowane jest to m.in. niedoborem estrogenów wywołanym przez kortyzol. Co jednak oznacza stwierdzenie “nadmierna aktywność fizyczna”?  

Przede wszystkim uzależnione jest to od naszego organizmu. Bardzo istotne z punktu widzenia kobiety jest dostarczenie odpowiednich makroskładników do organizmu, w tym tłuszczy. Osoby prowadzące restrykcyjną dietę doprowadzającą do spadku BMI poniżej 20 mogą mieć problemy z zajściem w ciążę. Specjaliści mówią o maksymalnie 4 godzinach treningu w tygodniu, bez wysokiej intensywności sportu przed zajściem w ciążę. Biegaczki niestety też będą musiały obejść się smakiem – tygodniowo nie powinny przekraczać 18 przebiegniętych kilometrów. Lepiej też zrezygnować z siłowni i przejść w okresie starania się o dziecko na inne ćwiczenia: spacery, joga, rower, zajęcia fitness o niskiej intensywności.  

Bez sztangi 

U mężczyzn zjawisko  związane z obniżeniem płodności przez sport określa się mianem hipogonadyzmu zależnego od ćwiczeń (ang. exercise hypogonadal male condition). Może wystąpić nawet po jednym, ekstremalnym wysiłku – np. przebiegnięcie maratonu.

Podobnie jak panie, mężczyźni w okresie starania się o dziecko powinni odpuścić siłownię i skupić się na innych sportach o mniejszej intensywności. 

Możemy jednak częściowo odwrócić niekorzystne zmiany, wzbogacając naszą dietę o odpowiednią suplementację. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni zwiększając swoją aktywność fizyczną powinni zadbać o odpowiednią podaż antyoksydantów, tj. witamin C, E, karotenoidów. Dieta zawierająca warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, orzechy czy oleje roślinne może w ten sposób zmniejszyć niekorzystny wpływ stresu oksydacyjnego na płodność u obu płci. 

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Piotr Celej

Dziennikarz od ponad dekady. Prywatnie miłośnik zdrowej kuchni, sportu i historii.