fbpx
Przejdź do treści

Czy można morsować w czasie miesiączki?

morsowanie
Miesiączka to czas, w którym organizm może potrzebować regeneracji, a nie intensywnego wysiłku. – fot. 123rf

Morsowanie, czyli krótkotrwałe zanurzanie w zimnej wodzie, bije w ostatnich latach rekordy popularności wśród zwolenników aktywnego trybu życia. Trudno się dziwić, bowiem ta forma kąpieli przynosi wiele zdrowotnych korzyści. Wpływa pozytywnie zarówno na ciało, jak i ducha. Czy podczas miesiączki również można morsować? Przeczytaj!

Co to jest morsowanie?

Morsowanie to inaczej zanurzenie lub krótka kąpiel w zimnej wodzie o temp. od 12 do 8 stopni C. Morsować można w morzu, rzece, jeziorze lub innym zbiorniku wodnym, najlepiej w okresie od jesieni do wczesnej wiosny.

Zalety morsowania

Ta forma aktywności przynosi wiele korzyści zdrowotnych, a także poprawia samopoczucie. Wśród zalet, jakie płynął z morsowania, można wymienić:

  • hartowanie organizmu,
  • stymulację pracy układu odpornościowego,
  • poprawę ukrwienia skóry,
  • lepszą tolerancję na niskie temperatury,
  • dostarczenie energii,
  • lepsze radzenie sobie ze stresem,
  • usprawnienie spalania tkanki tłuszczowej,
  • poprawę metabolizmu,
  • poprawę jakości snu.

Jak się przygotować?

Do pierwszego morsowania warto się odpowiednio przygotować. Aby uniknąć szoku termicznego należy na kilka miesięcy przed pierwszą kąpielą zacząć brać zimne prysznice. Stres spowodowany chłodem, zwany inaczej hipotermią, może się objawiać m.in. poprzez spłycenie i przyspieszenie oddechu, zasinienie ust czy nasiloną pracę mięśnia sercowego.

Dlatego przygotowania należy rozpocząć już latem. Poza tym warto wdrożyć medytację i ćwiczenia oddechowe, które pozwolą zredukować lęk, jaki czasami towarzyszy zanurzeniu w lodowatej wodzie.

Oprócz tego potrzebny jest też odpowiedni strój. Każdy „mors” powinien wyposażyć się w czepek i czapkę, rękawiczki, kostium kąpielowy oraz specjalne buty do morsowania.

Pierwsze kąpiele powinny trwać maksymalnie kilkadziesiąt sekund. Później czas ten można stopniowo wydłużać do 3-5 minut. Po wyjściu z wody należy się wytrzeć ręcznikiem oraz zadbać o rozgrzanie ciała poprzez intensywne ćwiczenia i ciepłe napoje.

Przeciwwskazania do zimnych kąpieli

Niestety, morsowanie – jak każda aktywność fizyczna – nie jest przeznaczona dla każdego. Dlatego przed rozpoczęciem zimnych kąpieli warto zasięgnąć opinii lekarza. Przeciwwskazaniem do morsowania jest m.in.:

  • stan po zawale serca lub udarze mózgu,
  • choroba niedokrwienna serca,
  • przerost mięśnia sercowego,
  • nieuregulowane nadciśnienie tętnicze krwi,
  • niedoczynność tarczycy,
  • epilepsja,
  • padaczka,
  • schorzenia nerek,
  • ciąża.

Ponadto z kąpieli trzeba zrezygnować podczas gorączki, a także po spożyciu alkoholu, przy dużym zmęczeniu i niewyspaniu się.


Morsowanie podczas miesiączki – tak czy nie?

Miesiączka nie jest przeciwwskazaniem do morsowania. Jednak warto słuchać swojego organizmu i mierzyć siły na zamiary. Zdarza się bowiem, że podczas okresu kobiety są osłabione, a ewentualne bóle brzucha lub głowy nie ułatwiają sprawy.

Jest to też czas, w którym organizm może potrzebować regeneracji, a nie intensywnego wysiłku, jakim jest zanurzenie w lodowatej wodzie. W trakcie miesiączki morsowanie może przynieść więcej szkody niż pożytku i przyczynić się m.in. do obniżenia odporności i zwiększenia podatności na infekcje.

Warto też wiedzieć, że zimne kąpiele mogą na krótki czas zatrzymać krwawienie. Dzieje się tak dlatego, że zimno obkurcza naczynia krwionośne i spowalnia przepływ krwi. Jednak wkrótce po ogrzaniu ciała okres powinien wrócić do normy. Oprócz tego chłód nierzadko przyczynia się do nasilenia bólów brzucha w trakcie menstruacji.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Anna Piętaszewska

Redaktorka prowadząca portal Chcemy Być Rodzicami. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, pasjonatka obcych kultur i języków orientalnych.