Przejdź do treści

Czy ja w ogóle mam jakikolwiek wpływ na swoją płodność?! [KOMENTARZ EKSPERTKI]

wpływ na płodność

Skuteczność wszelkich form leczenia niepłodności jest bardzo złożonym tematem, na który w dużej mierze pacjent sam z siebie nie ma wpływu. Istnieje jednak kilka wskazówek, które ewidentnie są w zasięgu działania absolutnie każdego człowieka i mają przy tym pozytywny wpływ na płodność.

Jak zatem wspierać swoje ciało w procesie starań o dziecko i co najważniejsze – kiedy działać, a kiedy odpuścić? 

Wpływ na płodność – kontrola… pod kontrolą?

Poczucie samoskuteczności jest niezwykle istotnym elementem dobrostanu psychicznego – wiedząc, że mamy na coś wpływ, w każdej chwili możemy podjąć odpowiednie kroki i doprowadzić do zakończenia, które będziemy w stanie nazwać “happy endem”.

Niestety w zakresie zdrowia, w tym także zdrowia reprodukcyjnego, duży obszar jest całkowicie poza naszą kontrolą (znaczącą rolę odgrywają m.in. czynniki genetyczne). Należy o tym pamiętać chociażby ze względu na swoje zdrowie psychiczne – warto odpuścić kontrolę tam, gdzie nasz wpływ się kończy. Owszem, często wymaga to przejścia długiego i trudnego procesu akceptacji własnej niemocy, lecz co istotne, koniec końców potrafi przynieść dużą ulgę i uwolnić chociażby od poczucia winy czy agresji wobec samej/samego siebie.

Czarno-białe myślenie? STOP!

Oczywiście łatwo w takim przypadku postawić wielki znak zapytania: – Przecież jak to wszystko odpuszczę, to już zupełnie mi się nie uda! – kluczem jest słowo “wszystko”. Nie chodzi o całkowite oddanie wpływu w ręce bliżej nieokreślonego czynnika losowości i porzucenie jakichkolwiek działań. Sednem jest raczej konsekwentna aktywność tam, gdzie możemy coś realnie zmienić.

Fakt, wyważenie tego nieraz powoduje trudność: – Co odpuścić, a z czym nadal się zmagać? Warto wtedy oprzeć się na wsparciu drugiego człowieka, a w procesie leczenia niepłodności przede wszystkim na wskazówkach, jakie daje Ci Twój lekarz. Jeśli masz wątpliwość, zapytaj na kolejnej wizycie, czy jest coś, co możesz dla swojego zdrowia reprodukcyjnego zrobić? Dopytaj przy tym, czy w ogóle masz wpływ na kolejne etapy leczenia, bo może zupełnie niepotrzebnie wrzucasz na siebie nadmierną odpowiedzialność? Poddaj wersyfikacji swoje spostrzeżenia – może okazać się, że dzięki temu znajdziesz dużą ulgę tam, gdzie niepotrzebnie walczyłaś, a wzmocnisz swój wpływ w obszarach, na które realnie możesz zadziałać.

Czy pacjenci są w stanie wpłynąć na skuteczność stosowanych u nich metod leczenia niepłodności?

Ginekolog, dr Estera Kłosowicz:

Oczywiście jest wiele sytuacji, które z uwagi na styl życia lub inne, dodatkowe leczenie, mogą oddziaływać na skuteczność terapii. Biorąc pod uwagę wpływ negatywny, na płodność bardzo silnie działają wszelkiego rodzaju używki – alkohol, kawa, papierosy.

Pamiętajmy, nie ma bezpiecznego “limitu” palenia. Jedynym sposobem na ochronę swojego zdrowia i nienarodzonego dziecka jest całkowite jego rzucenie. Palenie wpływa bowiem na każdy etap procesu reprodukcji – zarówno u mężczyzn, jak i kobiet – uszkadza DNA komórek jajowych oraz nasienia, zaburza produkcję hormonów, upośledza zdolność transferu i implantacji zarodka w macicy, niekorzystnie wpływa na środowisko wewnątrz macicy, w którym rośnie dziecko etc. Badania jasno wskazują, że palacze częściej doświadczają problemów z płodnością niż osoby niepalące.

Co więcej, szanse na zajście w ciążę i zapewnienie dziecku najlepszego startu w życiu można zwiększyć także poprzez przestrzeganie zdrowej diety jeszcze przed poczęciem dziecka. Zbilansowany sposób odżywiania zapewnia odpowiednią masę ciała, czyli pozwala uniknąć zarówno nadwagi, jak i niedowagi. Dostarczanie wraz z dietą produktów bogatych w witaminę E, nienasycone kwasy tłuszczowe, cynk, żelazo, kwas foliowy i inne potrzebne nam składniki ma bardzo istotne znaczenie dla płodności. Podobnie jak unikanie produktów zawierających tłuszcze trans czy węglowodany proste, które są istotnym czynnikiem negatywnie wpływającym na płodność jak również na ogólny stan zdrowia.

Tak, tutaj Twój wpływ jest ogromny!

Zgadza się, na zbilansowane odżywianie oraz zaprzestanie stosowania różnego rodzaju używek – palenia papierosów, picie alkoholu, przyjmowanie narkotykówmasz wpływ! Tego zadania możesz się podjąć i skutecznie realizować kolejne kroki ku zdrowiu. Nawet jeżeli początkowo będą one niewielkie, koniec końców Twój organizm na pewno Ci za to podziękuje!

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Ekspert

Lek. med. Estera Kłosowicz

Absolwentka Wydziału Lekarskiego Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w zakresie medycyny oraz dietetyki. Ginekolog z Centrum Leczenia Niepłodności PARENS.

Autor

Katarzyna Miłkowska

Dziennikarka, absolwentka UW. Obecnie studentka V roku psychologii klinicznej na Uniwersytecie SWPS oraz studentka studiów podyplomowych Gender Studies na UW.