fbpx
Przejdź do treści

Ćwiczenia z piłką – fitball to pozycja obowiązkowa każdej ciężarnej

ćwiczenia z piłką

Bardzo popularną metodą przygotowywania się do porodu są ćwiczenia z piłką treningową. Pomaga ona stabilizować kręgosłup, wzmacnia mięsnie miednicy i powoduje mniej uciążliwości związanych z noszeniem ciążowego brzucha.

Poród to wysiłek całego organizmu, niepomiernie większy od biegu maratońskiego. Dlatego też należy się do niego odpowiednio przygotować, zarówno rozplanowując odpowiednią dietę i suplementację organizmu, jak i poprzez treningi. Jedną z najskuteczniejszych metod jest fitball, czyli ćwiczenia z użyciem piłki fitness.  

Czym dokładnie jest fitball? To piłka gimnastyczna, służąca do ćwiczeń lub prawidłowego siedzenia, np. przy stole lub biurku. Jest też to najbardziej polecany przez ekspertów przyrząd do treningu przed porodem. Ćwiczenia z piłką fitball znajdziemy w każdej szkole rodzenia, jak również na wielu kanałach YouTube.  

Fitball szyta na miarę

Mimo że z piłką gimnastyczną spotkamy się na kursie rodzenia, warto pomyśleć o kupnie własnej. To niewielki wydatek, a możliwość korzystania w dowolnym momencie może mieć zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Piłka taka to wydatek od 50 do 200 złotych. Warto dobrać odpowiednią do naszego wzrostu średnicę: 55 cm – nadaje się dla osób o wzroście do 165 cm, średnica 65 cm – wzrost do 175 cm, średnica 75 cm – wzrost do 185 cm.  

Ćwiczenia przy użyciu fitball mają wieloczynnikowy wpływ na nasze zdrowie. Przyrząd angażuje wiele grup mięśni, jednocześnie nie stwarzając konieczności podejmowania wysiłku na wysokim tętnie. Samo nawet siedzenia na piłce wzmacnia i rozciąga mięśnie – przede wszystkim ud, pośladków i brzucha.

Ćwiczenia, zalecane szczególnie w II i III trymestrze, pozwolą nam pozbyć się napięcia oraz zminimalizować ból w okolicy lędźwiowej kręgosłupa. Wzmacniane są również mięśnie głębokie miednicy oraz funkcjonowanie przepony, które mają kluczowy wpływ na przebieg akcji porodowej. Ćwiczenia stymulują również pracę serca i płuc, poprawiając cyrkulacje krwi i dostarczanie tlenu do narządów wewnętrznych, a także dla rozwijającego się dziecka.

Fitball może służyć również jako siedzenie do pracy przy komputerze, jedzenia czy innych czynności, wymuszając tzw. aktywne siedzenie – dokładniej mówiąc: wymuszając prawidłową postawę ciała celem utrzymania równowagi.  

Ćwiczenia z piłką pod kontrolą

Pamiętajmy – mimo że eksperci zdecydowanie polecają fitball, warto skonsultować decyzję o ćwiczeniach z nią z lekarzem prowadzącym. W razie jakichkolwiek niepokojących odczuć w czasie ćwiczeń, należy przerwać trening. Nie powinno się wykonywać także podskoków, które mogą zwiększyć ciśnienie wewnątrz jamy brzusznej i zaszkodzić ciąży. Jeśli jednak będziemy ćwiczyć prawidłowo, piłka gimnastyczna będzie ogromnym sprzymierzeńcem podczas przygotowań do porodu.  

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!
Autor

Piotr Celej

Dziennikarz od ponad dekady. Prywatnie miłośnik zdrowej kuchni, sportu i historii.