fbpx
Przejdź do treści

Ćwiczenia w ciąży – czy mogą uchronić dziecko od przyszłych problemów zdrowotnych?

otyłość w ciąży
fot. 123rf.com

Nie od dzisiaj wiadomo, że ciąża i poród to olbrzymi wysiłek dla całego ciała i warto wzmocnić je ćwiczeniami. Najnowsze badania naukowe wskazują również, że treningi kobiety w ciąży mogą znacznie zmniejszyć ryzyko rozwoju cukrzycy i innych chorób metabolicznych w późniejszym okresie życia przyszłego dziecka.

Ćwiczenia w ciąży – potencjał na wiele lat

Badanie przeprowadzone na myszach laboratoryjnych wykazało, że ćwiczenia wykonywane przez matkę w czasie ciąży, zapobiegały przenoszeniu chorób metabolicznych z otyłego rodzica – matki lub ojca – na dziecko. Jeśli odkrycie to potwierdzi się u ludzi, będzie miało olbrzymie znaczenie w pomaganiu ciężarnym w zapewnieniu ich dzieciom jak najzdrowszego życia – donoszą naukowcy z University of Virginia School of Medicine

„Wiadomo, że większość chorób przewlekłych, o których dziś mówimy, ma pochodzenie płodowe. Oznacza to, że zły stan zdrowia rodziców przed ciążą i w jej trakcie ma negatywne konsekwencje dla dziecka, potencjalnie poprzez chemiczną modyfikację genów” – mówi badacz Zhen Yan z University of Virginia School of Medicine.

„Zainspirowały nas nasze poprzednie badania na myszach, które sugerowały, że regularne ćwiczenia aerobowe otyłej matki przed ciążą i w jej trakcie mogą chronić dziecko przed wczesnym wystąpieniem cukrzycy” – dodaje. 

Ćwiczenia kluczowe 

Ponieważ większość badań tego typu prowadzonych na myszach potwierdza się w przypadku ludzi, można oczekiwać podobnych rezultatów. Najnowsze badania sugerują, że korzyści z ćwiczeń matki mogą utrzymywać się przez całe życie dziecka.

Działanie to ma też niestety drugą stronę – jeśli tryb życia przyszłych matek nie jest zbyt zdrowy, to także odbija się na dziecku. W szczególności u potomstwa płci męskiej – jeśli matka prowadziła siedzący tryb życia i była na diecie wysokotłuszczowej – było znacznie większe prawdopodobieństwo wystąpienia wysokiego poziomu cukru we krwi i innych problemów metabolicznych w wieku dorosłym.  

Trend ten da się jednak zmienić właśnie poprzez ćwiczenia fizyczne. Ustalono bowiem, że ćwiczenia matki w ciąży całkowicie zablokowały negatywny wpływ otyłości matki lub ojca na potomstwo. Sprawa z pewnością wymaga dalszych badań. Nie ulega jednak wątpliwości, że warto trenować podczas „stanu błogosławionego”. Poniżej znajdziesz jeden z naszych artykułów poświęcony właśnie ćwiczeniom dla ciężarnych:

Źródło: sciencedaily.com

 

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Piotr Celej

Dziennikarz od ponad dekady. Prywatnie miłośnik zdrowej kuchni, sportu i historii.