fbpx
Przejdź do treści

Ćwiczenia w 1. trymestrze – jak się do tego zabrać?

Ćwiczenia w 1. trymestrze - jak się do tego zabrać?
Foto: 123RF

Aktywność fizyczna w ciąży pozwala nie tylko na zdrowe, właściwe dla tego wyjątkowego okresu przybieranie na wadze. Wpływa korzystnie na zdrowie matki i wspiera prawidłowy rozwój płodu. Zmniejsza także ryzyko wystąpienia różnych stanów chorobowych, a nawet jest czynnikiem predysponującym do szybszego i sprawniejszego porodu siłami natury. Pozwala również szybciej wrócić do sił po rozwiązaniu ciąży.

Co należy mieć na uwadze podejmując aktywność w I trymestrze?

Specyfika ćwiczeń w pierwszym trymestrze ciąży

Ćwiczenie w 1. trymestrze ciąży dla wielu pań stanowi ogromne wyzwanie. Bardzo często w tym czasie doświadczają one uciążliwych nudności, bólów głowy i szybko się męczą.

Aktywność fizyczna powinna zatem być dostosowana do aktualnej, indywidualnej sytuacji danej kobiety. Jeśli objawy związane z pierwszymi tygodniami ciąży są uciążliwe, najlepiej odpuścić sobie sport, przynajmniej do czasu ich ustąpienia, czyli do II trymestru ciąży.

W lepsze dni, wolne od dolegliwości można wybrać się na odprężający spacer, by skorzystać z dobrego samopoczucia, ale nie przeforsowywać się, bo organizm po każdym dokuczliwym incydencie musi się zregenerować.

Powyższe informacje mogą sprawiać wrażenie, że ćwiczenia w 1. trymestrze ciąży to głównie droga przez mękę. Pierwszy trymestr ma jednak jasne strony, które – o ile zdrowie pozwala – pozwalają ciężarnej kobiecie na więcej niż w kolejnych etapach ciąży.

W pierwszych trzech miesiącach brzuch jeszcze wyraźnie nie wystaje. Płód jest mały, a od świata zewnętrznego chronią go jeszcze grube warstwy skóry, tkanki podskórnej i mięśni. Dzięki temu zachodzi mniejsze ryzyko, że ulegnie uszkodzeniu na skutek jakiejś kontuzji. Pod warunkiem braku przeciwwskazań uprawianie sportu na tym etapie jest więc bardziej bezpieczne niż w późniejszych miesiącach ciąży.

Ponieważ płód jest jeszcze niewielki, większość ciężarnych kobiet w I trymestrze nie ma na razie problemów z leżeniem na plecach i na prawym boku. W pozycjach tych, gdy płód jest już większy (i cięższy!) dochodzi do ucisku żyły głównej dolnej, a w konsekwencji do zaburzeń krążenia krwi i zawrotów głowy, nudności, problemów z oddychaniem. Objawy te są przejściowe i ustępują po zmianie pozycji i odciążeniu żyły, nie mniej jednak uniemożliwiają wielu kobietom przyjmowanie danych pozycji i ograniczają wybór ćwiczeń.

W I trymestrze u większości pań problem ten jeszcze nie istnieje, mają więc one nieco większą swobodę w trakcie aktywności fizycznej.

Od czego zacząć wysiłek w 1. trymestrze?

Jeśli ciężarna przed zajściem w ciążę nie podejmowała regularnie aktywności fizycznej, generalnie zaleca się, by w pierwszym trymestrze nie rozpoczynała przygody ze sportem. Tyczy się to zwłaszcza bardziej intensywnego wysiłku, charakterystycznego np. dla biegania.

Jednak ćwiczenia nie muszą być forsowne, by były korzystne!

Przy niskim stopniu wytrenowania warto zacząć od spacerów czy spokojnego, powolnego pływania. Ważne, by ćwiczenia te pozostawały w strefie niskiej intensywności, nie powodowały zadyszki i zmęczenia. Nawet tak łagodna, z pozoru niewielka aktywność pozytywnie wpływa na zdrowie matki i dziecka.

Te z Pań, które przed zajściem w ciążę ćwiczyły regularnie, nadal mogą kontynuować aktywność, nawet bieganie czy aerobik. Pamiętać muszą jednak o tym, by w trakcie wysiłku tętno nie przekraczało 140/min i by nie doprowadzać do przegrzania organizmu.

Decyzję o podjęciu aktywności fizycznej poprzedzać powinna konsultacja lekarska, celem wykluczenia przeciwwskazań do wysiłku. Pierwszy trymestr jest obarczony ryzykiem samoistnego poronienia, dlatego przy aktywności fizycznej należy koniecznie zachować ostrożność.

Kiedy przerwać trening?

Jeśli w trakcie ćwiczeń pojawi się uczucie zmęczenia, osłabienie, duszność lub zawroty głowy, należy je przerwać. Podobnie w przypadku bólu brzucha, pojawienia się skurczów lub krwawienia – te objawy należy bezwzględnie skonsultować z lekarzem.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Katarzyna Kowalczyk

Magister fizjoterapii, absolwentka studiów podyplomowych na kierunku dietetyka. Pasjonuje się kobiecym zdrowiem. Prowadzi stronę: www.fizjoterapiauroginekologiczna.pl