fbpx

Cukrzyca ciążowa – czy wiesz, że zmiany w diecie i ćwiczenia mogą zmodyfikować DNA dziecka?

cukrzyca ciążowa
fot. 123rf.com

U kobiet w ciąży sposób odżywiania i aktywność fizyczna są szczególnie ważne – wpływają nie tylko na nie, lecz również na płód. Badania naukowców z University of Southampton i King’s College London przyjrzeli się obu tym elementom w odniesieniu do ciężarnych z otyłością, u których rozwinęła się cukrzyca ciążowa.

Cukrzyca ciążowa pod lupą

Cukrzyca ciążowa niesie ze sobą poważne zagrożenia. Jak pisaliśmy na naszym portalu, może być przyczyną przedwczesnego porodu, a nawet wewnątrzmacicznego obumarcia płodu. Co więcej, zwiększa też ryzyko chorób metabolicznych w późniejszym życiu nienarodzonego jeszcze dziecka.

„Sugeruje się, że wysoki poziom glukozy u matek z cukrzycą ciążową wywołuje zmiany epigenetyczne u rozwijającego się płodu (chemiczne modyfikacje schematu genetycznego płodu odpowiadające za aktywność genów), co prowadzi do niekorzystnych skutków zdrowotnych dla dziecka” – wyjaśnia News Medical.

Jest to bardzo ważne, gdy patrzymy na wzrost otyłości w całej zachodniej populacji. Wraz z nią wzrasta też ilość przypadków opisanej tu cukrzycy ciążowej – pojawia się ona coraz częściej. Szacuje się, że obecnie dotyczy około 4-7 proc. ciężarnych.

By wiedzieć, co i jak – zmiana diety i ćwiczenia

Badacze przyjrzeli się w tym kontekście ponad 550 ciężarnym, których dotyczyła otyłość, a także ich dzieciom. Pod uwagę wzięto również występowanie lub brak cukrzycy ciążowej.

Zaobserwowano, że kobiety, które otrzymały wsparcie w zmianie diety, a także zwiększyły swoją aktywność fizyczną, były zdrowsze niż te, które nie wprowadziły żadnych ulepszeń w stylu życia. Zapewne nie jest to wielkim zaskoczeniem – jednak to nie wszystko! Okazało się też, że skutkiem zmian u ciężarnych są modyfikacje DNA ich dzieci. Przyjrzano się m.in. poziomowi i wzorowi metylacji DNA, czyli głównego mechanizmu epigenetycznego, który kontroluje aktywność genów.

„Wyniki pokazały, że cukrzyca ciążowa i wysoki poziom glukozy u matek były powiązane ze zmianami w poziomie i wzorcu funkcjonalnej modyfikacji DNA niemowląt. Co więcej, odkryli, że interwencja dietetyczna i ćwiczenia fizyczne znacznie zmniejszyły u niemowląt owe zmiany metylacyjne, które związane były właśnie z cukrzycą ciążową matek.”

Na zmiany nigdy nie jest za późno!

Jak powiedziała Jane Brewin, dyrektorka organizacji zajmującej się badaniami w obszarze zdrowia: „Otyłość w ciąży może mieć negatywny wpływ przez całe życie matki, jak i dziecka – jedną z najlepszych rzeczy, jakie mogą zrobić mamy, jest poprawa swojego zdrowia jeszcze przed zajściem w ciążę, włączając w to masę ciała. To badanie pokazuje jednak, że mamy z nadwagą i ich dzieci wciąż mogą odnieść korzyści z zastosowania zdrowej diety w czasie ciąży. Wszystkie przyszłe mamy potrzebują dostępu do porad dotyczących zdrowego odżywiania, a te z nadwagą powinny otrzymać nieoceniające, praktyczne wsparcie i zachętę do zdrowego odżywiania się w czasie ciąży”.

Warto szczególnie podkreślić jedno ze wspomnianych wyżej słów: „nieoceniające”. Otyłość często postrzegana jest stereotypowo. Prowadzić to może do przykrych komentarzy, braku empatycznego spojrzenia na człowieka, a także przykrych osądów. Cóż, tego typu podejście zdecydowanie nie pomaga, a wsparcie w walce o zdrowie jest szalenie ważne – nie bójmy się po nie sięgać, ale też nie ograniczajmy się w jego dawaniu.

Źródła: News Medical / University of Southampton

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Katarzyna Miłkowska

Dziennikarka, w latach 2020-2021 redaktorka prowadząca e-magazyn oraz portal Chcemy Być Rodzicami. Absolwentka UW, magistrantka psychologii klinicznej na Uniwersytecie SWPS oraz była słuchaczka studiów podyplomowych Gender Studies na UW. Współautorka książki „Kobiety bez diety".