fbpx
Przejdź do treści

Co jeść, aby poprawić swoją płodność? Dieta dla dwojga

Badania potwierdziły, że niektóre witaminy i minerały odgrywają kluczową rolę w procesie zapłodnienia. Nie bez znaczenia jest również prawidłowa masa ciała i wskaźnik BMI. Zdrowa dieta przyszłych rodziców powinna być urozmaicona i zbilansowana. Sprawdź, co musi znaleźć się na Twoim talerzu, aby skutecznie zwiększyć płodność.

Dieta płodności dla kobiety

Komórki rozrodcze muszą być odpowiednio odżywione i przygotowane do procesu inseminacji – czyli zapłodnienia, a następnie zagnieżdżenia w macicy. Jadłospis przyszłej mamy powinien składać się przede wszystkim z nieprzetworzonych produktów. Kobiety już kilka miesięcy przed planowaną ciążą powinny uzupełnić poziom witaminy B2 i B12. Ich niedobór może zablokować owulację. Stosowanie kwasu foliowego, który można znaleźć w owocach cytrusowych, orzechach i produktach pełnoziarnistych, zmniejszy ryzyko powstania wad rozwojowych dziecka. Ich źródłem jest mleko i jego pochodne oraz ryby – w szczególności łosoś, tuńczyk i halibut.

Kobiety, które chcą zajść w ciążę, powinny sięgać po produkty z dużą zawartością białka – aby najpierw poprawić swoją owulację, a następnie zadbać o zdrowe kości, które w trakcie ciąży będą  narażone na dodatkowe obciążenie. Źródłem tych składników jest mleko i jego pochodne, ryż oraz migdały. Nie można zapominać o żelazie, które ma duży wpływ na prawidłowe funkcjonowanie komórki jajowej i zarodka. Żelazo znajduje się w czerwonym mięsie, rybach, burakach, natce pietruszki, suszonych morelach i roślinach strączkowych.

Dieta płodności dla mężczyzny

Warto pamiętać, że także mężczyzna powinien dbać o zdrową dietę, przygotowując swoje komórki do procesu zapłodnienia. Rola plemników jest tak samo ważna, jak żeńskiej komórki jajowej. Męskie komórki dojrzewają przez okres 3 miesięcy, dlatego już w tym czasie warto pomyśleć o zbilansowanym żywieniu. Męska dieta powinna być bogata w cynk i selen – pierwiastki te regulują proces produkowania i dojrzewania zdrowych i silnych plemników.

Bogactwo cynku i selenu zawarte jest w wołowinie, jajach, rybach, owocach morza oraz mleku i pestkach dyni. Warto postawić na owoce i warzywa, które obfitują w witaminę C, wspomagającą wchłanianie cynku i selenu. Dietę należy wzbogacić o potas i wapń, które zwiększają płodność mężczyzny. Potas zawierają banany, awokado, morele, figi, daktyle. Źródłem wapnia mogą być jajka, ryby oraz produkty mleczne.

Dieta płodności dla dwojga

Zarówno kobiety, jak i mężczyźni, powinni zadbać o właściwy poziom kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, które pomagają uregulować hormony i redukują poziom stresu. Kwasy tłuszczowe znajdują się w tłustych rybach, orzechach włoskich, jajkach i nasionach dyni. Nie można zapomnieć o tzw. witaminie płodności, czyli witaminie E. Jej niedobory mogą zaszkodzić przyszłym rodzicom, zmniejszając wydzielanie hormonu gonadotropowego, powodującego u mężczyzn wady w budowie plemników, a u kobiet zaburzenia przebiegu ciąży, a nawet poronienia.

Witaminę E zawierają oleje roślinne, orzechy laskowe, szpinak, sałata i natka pietruszki. Jak pokazują badania, na płodność wpływa również masa ciała. W utrzymaniu prawidłowej wagi pomoże witamina D, która dodatkowo poprawi cykl miesiączkowy u kobiet oraz zwiększy ilość i jakość męskiego nasienia.

Czego unikać?

Niektóre produkty mogą skutecznie zaniżyć płodność i sprawić, że proces zapłodnienia będzie utrudniony. Przyszli rodzice powinni całkowicie zrezygnować z alkoholu, który powoduje mniejszą ruchliwość plemników i obniża poziom testosteronu u mężczyzn, a kobietom bardzo często uniemożliwia zagnieżdżenie się zapłodnionej komórki. Warto również ograniczyć spożywanie kofeiny, która obkurcza naczynia krwionośne i pogarsza funkcjonowanie narządów płciowych oraz węglowodany proste, powodujące wahania cukru we krwi, co może mieć wpływ na gospodarkę hormonalną pary. Podobnie działają tzw. tłuszcze trans, które prowadzą do rozwoju miażdżycy i chorób układu krążenia.

Zadbaj o odpowiednią wagę i pełnowartościową dietę. Zapomnij o używkach i pomyśl o suplementacji. Takie kompleksowe działanie podniesie Twoją płodność, zwiększając szansę na zapłodnienie!

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Weronika Tylicka

dziennikarka, związana od początku z magazynem Chcemy Być Rodzicami