fbpx
Przejdź do treści

Ciąża – co wolno, a czego unikać?

Ciąża - co wolno
fot. 123rf.com

Kobieta w ciąży powinna przede wszystkim czuć się komfortowo. To znaczy nie rezygnować ze wszystkich pasji i przyjemności, dlatego sprawdźmy, co w ciąży robić wolno, a co stanowi zagrożenie dla płodu.

Wiele kobiet zaraz po wykonaniu tekstu ciążowego nastawia się na „spoczynkowy tryb życia”. Namawia nawet lekarza na wpisanie zwolnienia, tłumacząc, że „teraz musi o siebie zadbać”. To błąd, ponieważ w ciąży fizjologicznej (kiedy lekarz stwierdził, że nie ma przeciwwskazań medycznych), aktywność – psychiczna i fizyczna – jest wskazana. Ale…

Sport w ciąży pod lupą

Nie powinno się uprawiać sportów, podczas których można doznać urazu (jazda na nartach, rowerze, bieganie) i podczas których dużo się skacze. Niewskazane są także sporty mocno angażujące ciało: ciśnienie krwi ciężarnej nie powinno zanadto wzrastać (to grozi niedotlenieniem). Ale można spacerować czy uczęszczać na zajęcia fitness – choć w tym przypadku ważne jest, by wcześniej poinformować prowadzącą o swoim stanie, ponieważ niektórych ćwiczeń nie można wykonywać (np. brzuszków, wysokich wznosów rąk, rozciągania niektórych partii ciała).

Dieta ciężarnej

Kobieta w ciąży, jeśli dotąd nie odżywiała się zbyt zdrowo, powinna zmienić swój jadłospis. W dobrze zbilansowanej diecie znajdują się owoce i warzywa, ale należy pamiętać, żeby bardzo dokładnie je wymyć. To pochodzący z nich brud (przede wszystkim resztki ziemi) może być przyczyną zakażenia bardzo niebezpieczną toksoplazmozą.

Nie wolno spożywać surowego mięsa i ryb. Dla rozwijającego się płodu niebezpieczne są także bakterie znajdujące się w serach długodojrzewających i pleśniowych. Jeśli ciężarna jest przyzwyczajona do picia kawy, nie musi z niej rezygnować. Napój ten podnosi ciśnienie krwi jedynie wtedy, gdy pity jest sporadycznie. Należy jednak pamiętać, że „mała czarna” wypłukuje ważne dla organizmu substancje, w tym tak istotny w ciąży magnes.

Warto, żeby kobieta spodziewająca się dziecka skreśliła ze swojego jadłospisu cukier. Jeśli mamy ochotę na słodycze, sięgamy po „zdrowe słodycze” (np. suszone owoce).

Więcej o diecie polecanej we wczesnej ciąży dowiesz się w tekście mgr Adrianny Barczyńskiej, dietetyczki: KLIK

Co wolno w ciąży – dbanie o urodę

Ciężarne często nie farbują włosów. Boją się, że zawarte w kosmetykach związki chemiczne mogą doprowadzić do uszkodzenia płodu. W stanie „błogosławionym” wcale nie należy rezygnować z tego zabiegu fryzjerskiego. Należy jedynie poinformować fryzjerkę, że spodziewamy się dziecka i poprosić o użycie farby bez amoniaku (składnik ten często drażni ciężarne, może nawet doprowadzić do wymiotów).

Można także malować paznokcie, choć przed zbliżającą się datą porodu paznokcie na dłoniach powinny być w naturalnym kolorze (ich kolor może wskazać lekarzowi np. informację na temat ciśnienia krwi).

Nie powinno się wykonywać zabiegów laserowych, ale można poddać się wielu kuracjom (masaże twarzy, maseczki, depilacja woskiem).

Czy w ciąży muszę pozbyć się kota?!

Wielki mit wiążący się z bezpieczeństwem w ciąży dotyczy sprzątania kociej kuwety i obecności zwierząt w otoczeniu kobiety spodziewającej się dziecka. Wspomniana już toksoplazmozę przenoszą młode koty (musi dojść do kontaktu z ich kałem). Wystarczy więc czyścić kuwetę w plastikowych rękawiczkach. A o pokrojenie surowego mięsa wołowego (które tez potencjalnie stanowi zagrożenie) poprosić kogoś z domowników. Kot, pies, podobnie jak praca i wysiłek fizyczny, to część „naturalnego” środowiska ciężarnej. A ciąża powinna być procesem „naturalnym”. Dlatego nie nakładajmy na siebie dodatkowych zakazów – często na siłę i zbytecznie.

Autorka artykułu: Małgorzata Nocuń

Dziennikarka „Tygodnika Powszechnego”, w latach 2004–2006 jego korespondentka na Ukrainie i Białorusi. W latach 2008–2019 redaktorka „Nowej Europy Wschodniej”. Wraz z Andrzejem Brzezieckim opublikowała książki „Białoruś: kartofle i dżinsy”, „Ograbiony naród. Rozmowy z intelektualistami białoruskimi” oraz „Armenia. Karawana śmierci”. W 2019 roku ukazał się zbiór reportaży o Białorusi „Ojczyzna dobrej jakości” pod jej redakcją. Małgorzata Nocuń w 2014 roku została wyróżniona w konkursie Amnesty International „Pióro Nadziei” za reportaż z Kaukazu Północnego. W marcu 2020 roku wydała książkę „Wczesne życie” – doświadczenie wcześniactwa bez fikcji.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.