fbpx
Przejdź do treści

Cenne strategie, które powinna znać każda świeżo upieczona mama

strategie dla mam
Foto: Unsplash

Początek macierzyństwa jest szczególnie trudnym czasem, kiedy to młode mamy uczą się nowej roli. Zmienne i skrajne emocje nie ułatwiają zadania, a wręcz przeciwnie. Są jednak pewne sposoby i techniki, dzięki którym kobiety będą lepiej sobie radziły w pierwszych miesiącach po porodzie.

Niezależnie od tego, czy noworodek nie śpi już od trzeciej nad ranem czy przesypia noc, ale płacze w ciągu dnia, warto nabyć pewne umiejętności, które pomogą poradzić sobie z trudniejszymi chwilami.

Zatrzymaj się

Umiejętność powiedzenia STOP pozwala młodym mamom zatrzymać się i spojrzeć z zewnątrz na to czego doświadczają. Jeszcze zanim zaczną reagować, niekiedy w niewłaściwy sposób. Umiejętność ta podzielona jest na cztery kroki:

  1. Zatrzymaj się – tu i teraz.
  2. Cofnij się o jeden krok. Zrób sobie chwilę przerwy i weź kilka głębokich oddechów. Przemyj twarz zimną wodą. Wypij szklankę wody. Wyjrzyj przez okno.
  3. Obserwuj. Zauważ, co teraz dzieje się w tobie, a także przyjrzyj się temu, co dzieje się na zewnątrz, w twoim otoczeniu. Jak się czujesz? O czym myślisz? Jaką rolę w tej sytuacji odgrywają inni? Dostrzeganie siebie z perspektywy obiektywnego obserwatora, to niezwykle cenna umiejętność.
  4. Postępuj rozważnie. Zanim zareagujesz, zadaj sobie pytanie: „Czego teraz potrzebuję? Co będzie dla mnie pomocne w tej chwili?” Działaj świadomie, nie pod wpływem emocji. Uspokój się, dopiero potem podejmij decyzję i zrób krok w przód.

Samoukojenie

W początkowym okresie macierzyństwa cała uwaga skupiona jest na dziecku – ile zjadło, ile śpi, ile przybrało na wadze. Nie oszukujmy i powiedzmy wprost – nikt zbytnio nie przejmuje się tym, że mama nie spała zbyt długo lub nie zjadła dzisiaj obiadu. Nawet sama mama nie zwraca na to uwagi. Zmień to i zaopiekuj się sobą. Samoukojenie, składające się z pięciu zmysłów, niesie za sobą wiele korzyści.

  • Wzrok: Zamknij oczy i zobacz coś pięknego np. kwiaty, przyrodę. Wyobraź sobie swoje ulubione miejsce.
  • Dźwięk: Posłuchaj kojącej muzyki. Zaśpiewaj swoją ulubioną piosenkę.
  • Zapach: Otwórz okno i poczuj zapach świeżego powietrza. Weź głęboki oddech.
  • Smak: Poświęć kilka chwil i skup się na smaku ciepłego napoju lub ulubionego jedzenia.
  • Dotyk: Weź prysznic, wieczorem owiń się kocem i odpocznij choć chwilę.

Świadomość sensoryczna

Wyobraź sobie siebie w podczas długiej sesji karmienia lub odciągania pokarmu, podczas którego czujesz przywiązana do kanapy. Pomyśl jak ze łzami w oczach usypiasz maluszka i zastanawiasz się, czy dzisiaj uda ci się pospać dłużej niż trzy godziny. To tylko niektóre z momentów wczesnego macierzyństwa,  które przytłaczają i odbierają radość młodej mamie. Pamiętaj, że nic nie trwa wiecznie. Musisz przetrwać najcięższy okres – potem będzie już tyko lepiej.

Jednym ze sposobów na ugruntowanie się w tym przypomnieniu, jest ćwiczenie odsuwania negatywnych myśli. Sprowadź swoją świadomość do teraźniejszości.  

  • Poczuj stopy mocno osadzone na podłodze.
  • Poczuj swoje ciało wsparte na krześle.
  • Poczuj, jak twój żołądek unosi się i opada podczas oddychania.
  • Poczuj wszelkie fizyczne napięcie w swoim ciele i poczuj, jak to jest odpuścić.

Ugruntowanie poprzez świadomość zmysłową, może pomóc skoncentrować się na sobie i chwili obecnej. 

Źródło: Psychology Today

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Klaudia Kierzkowska

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, miłośniczka podróży, teatru i włoskiej kuchni.