Przejdź do treści

Cel noworoczny: w 2020 roku poradzimy sobie! Jak zadbać o motywację w kontekście wielu niepowodzeń i utraconych ciąż?

Wiele osób sądzi, że pozytywna wizualizacja efektów końcowych (np. wyobrażanie sobie ciąży) jest wskazana w czasie starań.

Odpowiedni poziom motywacji jest niezbędnym elementem w czasie całego procesu leczenia niepłodności. Pozwala on na aktywne angażowanie się w terapię, daje możliwość poszukiwania różnych rozwiązań, a przede wszystkim – pomaga przejść przez trudności i przeszkody, jakie nieraz pojawiają się na drodze do upragnionego celu.

Wiele par, rozpoczynając swoją drogę z niepłodnością, często koncentruje się na jak najszybszym działaniu, nie zadając sobie kluczowego pytania: „Po co to robimy?”. Takie postępowanie jest charakterystyczne zwłaszcza dla osób, które dopiero rozpoczynają leczenie niepłodności. Warto podkreślić, że koncentrowanie uwagi na dokładnym zaplanowaniu wizyt i zadaniach do wypełnienia jest bardzo potrzebne, ponieważ pozwala wykorzystać aktywnie czas. Strategia ta doskonale się sprawdza, jeśli rzeczywiście wszystko przebiega zgodnie z wcześniej założonym planem.

Motywacja sposobem na kryzys

Trudności zaczynają się zazwyczaj w momencie, gdy pojawia się nowa i nieoczekiwana diagnoza, kolejna próba zajścia w ciążę nie przynosi efektu lub dochodzi do utraty ciąży – utraty, na którą nie byliśmy przygotowani. Wówczas solidnie zbudowane fundamenty motywacji dają szansę na szybsze poradzenie sobie z kryzysem, pomagają przeciwdziałać psychologicznym konsekwencjom niepowodzeń i zdecydowanie ułatwiają powrót do ponownych starań.

Czym jest motywacja?

Zgodnie z powszechnie przyjętą definicją, termin „motywacja” odnosi się do opisów wszelkich mechanizmów odpowiedzialnych za uruchomienie, ukierunkowanie, podtrzymanie i zakończenie działania. Czyli wbrew obiegowej opinii, motywacja nie jest wyłącznie „chceniem”, lecz oznacza też, że należy zrobić pierwszy krok i to w odpowiednim kierunku oraz zadbać o właściwe tempo kolejnych poczynań. Autorzy wielu badań zgodnie podkreślają, że do czynników wzmacniających motywację można zaliczyć poczucie wpływu na cały przebieg leczenia i swobodę wyboru wobec podejmowanych decyzji.

Warto się zatem zastanowić, na jakie konkretne obszary mamy wpływ i co możemy zmienić w aktualnej sytuacji. Warto również zaakceptować fakt, że nie wszystkie aspekty związane z leczeniem zależą od nas. W przeważającej większości przypadków, trudności z zajściem w ciążę nie zależą od pary. Jednak sposoby radzenia sobie z nimi – owszem. To Wy decydujecie, jak wybrnąć z tej trudnej sytuacji.

Wizualizacja celu

Wiele osób sądzi, że pozytywna wizualizacja efektów końcowych (np. wyobrażanie sobie ciąży) jest wskazana w czasie starań. Jednak współczesna psychologia podkreśla znaczenie koncentracji raczej na uruchamianiu wyobrażeń dotyczących samego procesu działań, ponieważ wyobrażanie sobie efektów finalnych, na które w dużej mierze nie mamy wpływu, i które zależne są od czynników zewnętrznych, wcale nie gwarantuje sukcesu. Dlatego zdecydowanie bezpieczniej jest wizualizować sobie te działania, na które mamy owy wpływ, jak np. regularne przyjmowanie leków, stosowanie prozdrowotnej diety, dbanie o regularny wysiłek fizyczny pomimo niesprzyjających warunków, itp.

Jak zadbać o odpowiedni poziom motywacji?

1. Zastanów się i uruchom refleksję

W pierwszym etapie budowania motywacji cenne jest odpowiedzenie sobie na pytania: „Z jakiego powodu chcemy mieć dziecko?”, „Po co chcemy mieć potomstwo?”, „Jakie wartości chcę przekazać dzieciom?”, „Dlaczego akurat z tym partnerem/tą partnerką?”. Wielu osobom te kwestie wydają się trywialne, ponieważ uważają, że pragnienie dziecka to oczywisty fakt, który dotyczy wszystkich ludzi. Jednak niewielu pacjentów naprawdę się nad tym zastanawia. Są zaskoczeni, gdy po raz pierwszy usłyszą pytanie o to, czemu chcą mieć dziecko. Uświadomienie sobie, jakie powody, pragnienia i potrzeby stoją za decyzją o planowaniu ciąży, może być pomocne właśnie w tych momentach, kiedy pojawiają się trudności, niepowodzenia lub kryzysy.

2. Ustal odpowiedni cel

W kształtowaniu różnych postanowień i celów warto zwracać uwagę na to, jak je formułujemy, czy mamy na nie wpływ oraz czy są dla nas realne. Zamiast myśleć „na pewno nam się uda” (jakkolwiek to twierdzenie tak naprawdę jest życzeniem), można skupić się na działaniach bardziej zależnych od nas samych, jak np. „W przyszłym roku zadbamy o zmianę nawyków zdrowotnych” (tu warto doprecyzować, jakich konkretnie – „W przyszłym roku rzucę palenie” itp.).

3. Skorzystaj z profesjonalnej pomocy

Jeśli masz za sobą doświadczenia związane z niepowodzeniami lub utratami ciąży, warto skorzystać z profesjonalnej pomocy psychologicznej. Może być ona przydatna w uporządkowaniu emocji, jakie pojawiają się w konsekwencji różnych wydarzeń i przepracowaniu żałoby związanej ze stratą. To naturalne, że w takich sytuacjach pojawiają się żal, przygnębienie, smutek, ale również złość i poczucie bezradności, mogące w negatywny sposób oddziaływać na motywację do dalszych starań.
Pomoc psychologiczna może przybierać różne formy: konsultacji indywidualnej, konsultacji pary, warsztatów lub grupy wsparcia. Należy tu zaznaczyć, że nieprzepracowane emocje mogą stanowić czynnik ryzyka rozwoju depresji lub poczucia wypalenia związanego z leczeniem. Stąd też warto zadbać o swoje samopoczucie w taki sam sposób, jak o każde badanie medyczne niezbędne w czasie starań o upragnioną ciążę.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Ekspert

dr n. med. Agata Juruć

Psycholog i dietetyk, dzięki gruntownemu i wszechstronnemu wykształceniu skutecznie pomaga parom leczącym niepłodność. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie psychologii zdrowia i choroby, a w swojej pracy wykorzystuje techniki racjonalnej terapii zachowania (RTZ). Pacjenci cenią sobie jej wsparcie tak w zakresie psychologii, jak i dietetyki. Z profesjonalnej pomocy doktor Juruć można skorzystać w ramach indywidualnych konsultacji oraz podczas warsztatów cyklicznie organizowanych przez InviMed Poznań.

Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.