fbpx
Przejdź do treści

Ashwagandha – co to, jak działa i dla kogo?

Ashwagandha
fot. 123rf.com

Ashwagandha to modny suplement diety. Jak go stosować oraz na co ashwagandha wpływa?

Witania ospała, czyli ashwagandha, stała się jednym z najpopularniejszych suplementów. Jak ten korzeń wpływa na nasz organizm i czy są przeciwwskazania do stosowania go w trakcie ciąży? 

Ashwagandha – jak stosować? 

Ashwagandha zaliczana jest do roślin adaptogennych. Zmniejsza zaburzenia związane ze stresem i nerwami. Ekstrakt z rośliny powstaje przede wszystkim z owoców oraz korzenia. Na co stosować ten środek?

  • Podaje się go m.in. jako uzupełnienie terapii stanów lękowych, depresyjnych, zmęczenia oraz bezsenności.
  • Ekstrakt znany jest także jako zwiększający libido oraz poprawiający płodność u mężczyzn.
  • Hamuje też objawy menopauzalne.
  • Normalizuje również poziom cukru we krwi i moczu oraz poziom glikogenu w tkankach.
  • Jest silnym antyoksydantem.

Jak stosować ashwagandę?

Najczęściej spożywany jest sproszkowany wyciąg z rośliny. Dostępny jest w formie tabletek lub proszku. Przed rozpoczęciem terapii warto skonsultować jednak się z lekarzem – szczególnie powinny zrobić to osoby mające problemy z tarczycą oraz nadciśnienie i cukrzycę. Środek może bowiem nasilić działanie leków (jeśli przyjmujesz jakiekolwiek farmaceutyki na stałe, koniecznie przedyskutuj to ze specjalistą).

Przy wyborze preparatu z ashwagandhą ważne jest zwrócenie uwagi na zawartość w nim witanolidów – najlepiej jeśli przekracza 2,5%.

Suplementacja powinna wyglądać następująco: około 8 tygodni stosowania, miesiąc przerwy i ponowne stosowanie. W ciągu doby można bezpiecznie spożyć do 3 g sproszkowanego korzenia ashwagandhy. Nie należy przekraczać dopuszczalnej dobowej porcji witanolidów, która wynosi 10 mg. To zalecania Zespołu do spraw Suplementów Diety Głównego Inspektora Sanitarnego z 2020 roku. 

Ashwagandha w ciąży 

Witania jest popularna wśród osób ćwiczących na siłowni – dodaje sił i energii. Suplementy pobudzające, powstałe na jej bazie, proponuje się także studentom i pracownikom umysłowym.  

Wyciąg z rośliny nie powinien być jednak stosowany przez wszystkich. Nie powinny go stosować kobiety w ciąży oraz karmiące, a także osoby, które zażywają leki m.in. przeciwpadaczkowe i nasenne. 

Źródło: Vijay R. Ambiye i in.;Clinical Evaluation of the Spermatogenic Activity of the Root Extract of Ashwagandha (Withania somnifera) in Oligospermic Males: A Pilot Study; Hindawi; Volume 2013.  [dostęp: 20.04.2021] LINK

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Piotr Celej

Dziennikarz od ponad dekady. Prywatnie miłośnik zdrowej kuchni, sportu i historii.