fbpx
Przejdź do treści

9 sposobów na spuchnięte stopy w ciąży

spuchięte stopy ciąża
fot. 123rf.com

Spuchnięte stopy – to jedna z częstszych dolegliwości ciążowych, z którą zmagają się kobiety w ostatnim trymestrze. Obrzęki nóg są bardzo uciążliwe, a w niektórych przypadkach – bardzo niebezpieczne. Oto 9 skutecznych sposobów, które pomogą w walce ze wspomnianą przypadłością.

1. Mniej sodu

Jednym ze sposobów na zmniejszenie obrzęku stóp w ciąży, jest ograniczenie spożywania sodu, a głównie soli. To właśnie ona powoduje zatrzymanie wody w organizmie. W związku z tym, staraj się unikać bogatych w sód produktów – np. żywności przetworzonej, fast foodów, konserw. A sól kuchenną zastąp ziołami – bazylia, tymianek, czy oregano sprawdzą się doskonale.

2. Więcej potasu

Potas, to pierwiastek, który korzystnie wpływa na gospodarkę wodną, a jego niedobór może przyczynić się do powstania opuchlizny. Dlatego też codzienną dietę warto wzbogacić w produkty będące jego cennym źródłem np. rośliny strączkowe, pestki słonecznika, ziemniaki ze skórką, banany, buraki, czy szpinak.

3. Więcej wody

W brew pozorom, picie dużej ilości płynów, a w szczególności czystej wody, pomaga przeciwdziałać obrzękom w ciąży. Staraj się pić minimum 8 szklanek wody niegazowanej każdego dnia – co ważne, nie zastępuj jej sokiem, napojami gazowanymi, kawą czy herbatą.

4. Nogi do góry

Nawet jeśli przez większość dnia jesteś zmuszona siedzieć za biurkiem, co pewien czas wykonuj proste ćwiczenia – wyprostuj nogi i kręć stopami. Ciągłe siedzenie ma niekorzystny wpływ na krążenie krwi, a podniesienie nóg do góry, pomoże w odprowadzeniu namiaru krwi i limfy, które nagromadziły się w stopach. A nocą, szczególnie pomocne okaże się podłożenie pod nogi poduszki.

5. Mniej stania

Długie stanie w jednej pozycji może przyczynić się do powstawania obrzęku stóp. Jeśli jesteś zmuszona do stania, maszeruj w miejscu lub przenoś ciężar ciała z jednej nogi na drugą.

6. Spacer

Nawet 15 minutowy spacer poprawia krążenie krwi, a tym samym przyczynia się do zmniejszania opuchlizny. Aktywność fizyczna, to nie tylko doskonały sposób na łagodzenie obrzęków – proste, ale regularne ćwiczenia w ciąży, poprawiają samopoczucie i zmniejszają ryzyko powikłań – np. cukrzycy ciążowej i hipoglikemii.

7. Wygodne obuwie

Choć na wysokich obcasach kobiety czują się seksownie, to ciąża jest dobrym momentem na zmianę przyzwyczajeń. Noszenie wygodnych, dobrze dopasowanych i płaskich butów, w większości przypadków pomaga w zmniejszeniu wspomnianej dolegliwości.  

8. Chłodna kąpiel dla stóp

Wiele ciężarnych odczuwa ulgę, mocząc stopy w chłodnej (nie zimnej!) wodzie. Skuteczne mogą okazać się również chłodne okłady – mokrymi ściereczkami należy owinąć stopy i łydki i pozostawić na 10-15 minut.

9. Masaż

Mimo iż masaż pobudza krążenie krwi, pomaga w pozbyciu się nadmiaru limfy zgromadzonej w tkankach, to wizytę w profesjonalnym salonie masażu, warto skonsultować z lekarzem prowadzącym ciążę. Jednak równie dobrze o masaż nóg i stóp możesz poprosić ukochanego.

Żródło: healthline

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Klaudia Kierzkowska

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, miłośniczka podróży, teatru i włoskiej kuchni.