fbpx
Przejdź do treści

7 porad, co i jak jeść podczas endometriozy

Obolała kobieta z termoforem na brzuchu /Ilustracja do tekstu: Rak jajnika a problemy żołądkowe. Wykonaj bezpłatne USG przezpochwowe

Endometrioza jest zmorą wielu kobiet. Kojarzy się przede wszystkim z wielkim bólem. Kobiety zmagające się z nią są gotowe niemal na wszystko, żeby tylko przestało boleć. Podpowiadamy, co jeść, żeby było choć trochę łatwiej.

Świeżo

W miarę możliwości kupuj świeże jedzenie. Unikaj wysoko przetworzonej żywności, jeśli możesz wybieraj ekologiczne produkty. Najlepsze będą surowe oraz gotowane na parze warzywa i owoce.

Różnorodnie

Na co dzień, jedz różnorodne posiłki. Dzięki temu dostarczysz sobie niezbędne minerały i witaminy, a Twój organizm będzie zdrowszy i silniejszy, ale przede wszystkim unikniesz nudnej diety.

Witamina B3

Witamina B3 reguluje poziom żeńskich hormonów – estrogenu i progesteronu, pomagając w problemach związanych z nieregularną miesiączką, łagodzi również bóle menstruacyjne. Znajdziemy ją m.in. w cielęcinie, kurczaku, indyku oraz podrobach mięsnych (np. wątróbka czy serca), nabiale, fasoli, grochu czy migdałach.

Żelazo

Endometriozie często towarzyszy silne krwawienie, przez co kobiety tracą sporą ilość żelaza. Warto uzupełnić niedobory odpowiednią dietą. Sporo łatwo przyswajalnego żelaza zawierają m.in. ryby, natka pietruszki, produkty zbożowe.

Kwasy tłuszczowe

Można je podzielić na złe i dobre. Złymi są kwasy nasycone, które znajdziemy m.in. w maśle, wieprzowinie, tłustym mleku czy smalcu. Dlaczego są złe? Bo zwiększają poziom cholesterolu i stymulują prostaglandyny F2 (PGF2), która stanowi czynnik sprawczy silnych dolegliwości bólowych.

Przeciwne działanie mają tłuszcze bogate w kwasy omega 3, ponieważ są źródłem syntezy PGE1. Jedzenie ich pomoże łagodnie stymulować skurcze mięśni, jak również nasilające skurcze macicy. Gdzie znajdziemy dobre tłuszcze? Przede wszystkim  w rybach i orzechach.

Błonnik

Błonnik jest podstawową zdrowej diety. Wiele kobiet chorych na endometriozę ma problemy jelitowe – biegunki, zaparcia. Błonnik stanowi naturalną „miotełkę”, który pomaga przemieszczać się treści jelitowej po często zablokowanym zrostami jelicie. Sporo błonnika jest we wszelkich produktach pełnoziarnistych, jak ryż, płatki owsiane, jęczmień, kasza oraz roślinach strączkowych (fasola, groch).

Woda!

Pij! Unikaj kofeiny, słodzonych napoi, odstaw też słodzik i alkohol – nie służą ani walce z endometriozą, ani staraniom o dziecko. Organizm powinien być nawodniony. Półtora litra wody dziennie pomoże utrzymać metabolizm na wysokim poziomie.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Magda Dubrawska

dziennikarka Chcemy Być Rodzicami, doktorantka socjologii.