fbpx
Przejdź do treści

5 x NIE – czego nie jeść przy PCOS

Kobiety z PCOS (zespołem policystycznych jajników) powinny ograniczyć spożycie węglowodanów o 40 proc. poniżej dziennego zapotrzebowania. Warto też zmniejszyć kaloryczność posiłków i wybierać spośród nich te, które mają niski indeks glikeminczy (poniżej 55). Poprawi to poziom insuliny, wpłynie na wyregulowanie cyklu miesiączkowego i utarte masy ciała.

  1. Ziemniaki

Ze względu na wysoką zawartość węglowodanów i wysoki indeks glikemiczny kobiety z PCOS powinny wyeliminować ze swojej diety ziemniaki. Przykładowo IG ziemniaka pieczonego ze skórką wynosi 69, bez skórki wzrasta do 98. Winą jest usunięcie włókna dietetycznego, jakim jest jego naturalna powłoka. Dużo węglowodanów zawierają także frytki, dlatego warto je wykluczyć z codziennego menu.

  1. Biały ryż

Kubek ryżu zawiera ok. 45 g węglowodanów i ok 0,6 g błonnika. Biały ryż ma także relatywnie wysoki IG – między 72 a 89. Dlatego zrezygnuj z niego, jeśli masz PCOS. Lepiej sięgnąć po inną jego odmianę, np. ryż brązowy lub ryż dziki.

  1. Pieczywo

Każdy kawałek chleba zawiera około 15,8 g węglowodanów i 1,3 g błonnika, co odpowiada 14,5 g węglowodanów netto na jeden plaster.  Jednak większość ludzi podczas posiłku je więcej niż tylko kawałek chleba, przez co ich dzienne spożycie węglowodanów jest o wiele wyższe. Wbrew pozorom ilość „węgli” w ciemnym pieczywie lub pieczywie z ziarnami jest podobna.

  1. Babeczki

Wszelkiej maści muffiny mają umiarkowanie wysoki wskaźnik glikemiczny – między 52 a 69 IG. Jednak kobiety z zespołem policystycznych jajników tak czy inaczej powinny ich unikać, ponieważ mają wysoką zawartość węglowodanów. Zwykle „sklepowe” babeczki zawierają ok 68,9 g węglowodanów i tylko 2,4 g błonnika.

  1. Płatki śniadaniowe
To jedna z największych pułapek. Płatki śniadaniowe wielu kobietom wydają się być kluczem do zgrabnej sylwetki, jednak to prawdziwa zguba, szczególnie dla pań z PCOS. Szklanka płatków kukurydzianych zawiera 24,4 g węglowodanów, a ich wskaźnik glikemiczny może przekraczać nawet 80 IG. Dlatego na śniadanie lepiej wybrać owsiankę z otrębami, jest zdrowsza i pożywniejsza.
Weronika Tylicka

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.