Przejdź do treści

5 sposobów na zaparcia w ciąży

zaparcia w ciąży
Fot gpointstudio/ 123RF

Zaparcia to jedne z nieprzyjemnych dolegliwości, z którymi borykają się przyszłe mamy. Problem z wypróżnieniem skutkuje nie tylko bólem brzucha, ale także może okazać się przyczyną hemoroidów. Jak pozbyć się zaparć w ciąży? Przekonajmy się!

Zaparcia w ciąży – przyczyny

Pod koniec II i na początku III trymestru zaparcia mogą się nasilić. Co powoduje problem z wypróżnieniem? Przede wszystkim zmiany hormonalne – wysoki poziom progesteronu skutkuje rozluźnieniem przewodu jelitowego, a tym samym sprawia, że treść pokarmowa zdecydowanie wolniej przemieszcza się przez końcowy odcinek jelita. Ponadto za przyczynę zaparć uważa się powiększające się ściany macicy, ingerujące w perystaltykę jelit. Oczywiste jest, że nieprawidłowy sposób odżywiania sprzyja nasilaniu się omawianej dolegliwości.

5 sposobów  na zaparcia w ciąży

1. Dieta bogata w błonnik

Różnorodna, odpowiednio zbilansowana dieta, bogata w produkty będące cennym źródłem błonnika pokarmowego jest najlepszym sposobem na uporczywe zaparcia. Zdaniem dietetyków, kobieta spodziewająca się dziecka powinna spożywać od 20 do 40 g błonnika na dobę. Gdzie go szukać? Przede wszystkim w otrębach zbożowych, kaszy gryczanej, pełnoziarnistym ryżu i pełnoziarnistych makaronach. Ponadto błonnik ukryty jest w owocach i warzywach – zarówno świeżych, jak i suszonych.

2. Produkty fermentowane

W walce z zaparciami, nie tylko w ciąży, pomocne okazują się mleczne produkty fermentowane – kefir, maślanka, czy zsiadłe mleko. W ich wnętrzu ukryte są bakterie kwasu mlekowego, które korzystnie wpływające na pracę jelit.  

3. Woda

Problemy z wypróżnieniem często spowodowane są niedostatecznym nawodnieniem organizmu. Warto podkreślić, że kobieta spodziewająca się dziecka powinna przyjmować więcej płynów – normy mówią o 2,3 l wody dziennie (w okresie laktacji zapotrzebowanie to wzrasta do 2,7 l). . Dodatkowo ciepła woda korzystniej wpływa na perystaltykę jelit, a tym samym ułatwia wypróżnienie się.

4. Aktywność fizyczna

Jeśli ciąża przebiega prawidłowo i lekarz nie zaleca bardzo oszczędnego trybu życia, codzienny plan dnia warto wzbogacić o delikatne ćwiczenia ruchowe. Już nawet spacer wspomoże perystaltykę jelit, a tym samym korzystnie wpłynie na zaparcia. Pomocne mogą okazać się również ćwiczenie mięśni kegla, polegające na spinaniu mięśni dna miednicy bez napinania pośladków i mięśni brzucha. 

5. Żelazo – uwaga!

Warto wiedzieć, że do problemów z zaparciami może przyczynić się suplementacja żelaza. W przypadku, gdy ginekolog zalecił przyjmowanie wspomnianych leków, należy poinformować go o zaistniałym problemie.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.