fbpx
Przejdź do treści

5 sposobów na odstresowanie – wskazówki dla rodziców

Sposoby na odstresowanie dla rodziców
Foto: Unsplash

Stres jest nieodłącznym elementem życia, a rodzice zmagają się z nim niemalże codziennie, na każdym etapie. Stres może przemienić się w coś, co działa na organizm destrukcyjnie – w szczególności wtedy, gdy odczuwany jest zbyt długo i zbyt często. Jak temu zaradzić?

Sposoby na odstresowanie dla rodziców

1. Miej czas dla przyjaciela

Wielu rodziców spędza zdecydowanie mniej czasu ze swoimi przyjaciółmi. Widują się sporadycznie, od święta – zwłaszcza, gdy w domu są małe dzieci. Choć oczywiste jest, że rodzinę stawiamy na pierwszym miejscu, to aktywność społeczna jest podstawową ludzką potrzebą – dla większości ludzi potrzeba ta obejmuje aktywność społeczną z rówieśnikami, a nie tylko z rodziną. Dlatego warto spróbować raz w tygodniu spotkać się ze znajomymi – zjeść wspólnie kolację lub wybrać do kina. Cotygodniowa kolacja to naprawdę dobry pomysł! Staraj się spędzać czas z przyjaciółmi– i jeśli to możliwe, rób to regularnie. Jeśli masz trudności ze znalezieniem czasu dla przyjaciół, znajdź możliwie najlepsze rozwiązanie – na spotkanie zabierz dzieci.

2. Medytuj

Regularna medytacja redukuje stres. Medytacja nie wymaga szkolenia, ani specjalnych umiejętności. W Internecie dostępne są szkolenia, które wytłumaczą i wyjaśnią jak rozpocząć ćwiczenia. Regularna praktyka medytacji może zająć nawet pięć minut dziennie. Jednak nawet kilkuminutowe skupienie się na oddechu jest dobrym punktem wyjścia jako sposób na odstresowanie dla rodziców. Zadbaj o czas dla relaksu i odpoczynku – rób to regularnie.

3. Zadbaj o oszczędności

Niepewność finansowa jest jedną z głównych przyczyn zmartwień rodziców, którzy odpowiedzialni są za swoje dzieci. By zmniejszyć poziom stresu i poczuć się bezpiecznie finansowo, w miarę możliwości zacznij oszczędzać. Najłatwiejszym i najskuteczniejszym sposobem oszczędzania jest automatyzacja oszczędzania. Ustaw automatyczny przelew, raz w miesiącu. Przelewaj tyle na ile cię stać. Nawet 300 zł miesięcznie pozwoli na odłożenie kwoty pieniędzy, która chociaż w pewnym stopniu zagwarantuje bezpieczeństwo finansowej. Odkładaj tyle, na ile możesz sobie pozwolić.  

4. Ćwicz – krótko i intensywnie

Regularne ćwiczenia bardzo skutecznie redukują stres. Oczywiste jest, że wymagają one czasu, którego rodzice nie mają zbyt wiele. Jak temu zaradzić? Ćwiczenia powinny być krótkie, ale intensywne, z bardzo krótkimi odpoczynkami między seriami. Jeśli możesz sobie pozwolić, wybierz się na siłownie. By regularnie ćwiczyć trzeba mieć silną wolę! Pamiętaj, że ćwiczenia nie tylko zmniejszają stres, ale także wpływają korzystnie na organizm. Kiedy jesteś zestresowany, ćwicz do zmęczenia!

5. Uzyskaj wsparcie od innych rodziców

Czasami nawet najsilniejszy rodzic potrzebuje pomocy i wsparcia emocjonalnego. Chociaż można uzyskać je od współmałżonka to często lepiej poprosić o pomoc kogoś z zewnątrz, z innym punktem widzenia. Poproszenie innych, zaprzyjaźnionych rodziców o radę, pomoc i wsparcie emocjonalne to doskonałe rozwiązanie. Jeśli nie masz przyjaciół, możesz poprosić o pomoc rodzinę lub specjalistę. Najważniejsze jest, żeby poprosić o pomoc, kiedy jej potrzebujesz, nawet jeśli oznacza to wyjście poza strefę komfortu.

Źródło: Psychology Today

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Klaudia Kierzkowska

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, miłośniczka podróży, teatru i włoskiej kuchni.