fbpx
Przejdź do treści

5 mitów żywieniowych w ciąży, które wciąż się pojawiają – wiedziałaś?

dieta a starania

Ciąża to wyjątkowy okres dla organizmu kobiety. Niezwykle ważna jest wtedy odpowiednia dieta. Sprawdziliśmy, jakie mity żywieniowe wciąż pojawiają się w tym temacie.

1. W ciąży można jeść wszystko 

To bardzo stary i równie szkodliwy mit, który wciąż jest obecny w społeczeństwie. Często dietetycy spotykają się z odpowiedzią: „Przecież mój organizm tego potrzebował, miałam na to ochotę”. Niestety, ciąża to okres kiedy, wbrew pozorom, wielu produktów powinno się unikać. Wśród nich wymieniamy: słodycze, fast foody, potrawy smażone i bardzo tłuste, dania grillowane na węglu i przypalone, słodkie gazowane napoje i żywność z dużą ilością soli. Do tego należałoby dodać niemal każdą niewymienioną tu żywność wysokoprzetworzoną.

Dieta kobiety ciężarnej powinna bowiem opierać się przede wszystkim na zdrowych produktach i zbilansowanych posiłkach, zgodnych z piramidą żywienia.

2. Jem za dwoje  

Przyjmowanie zbyt wielu produktów też może odbić się negatywnie na zdrowiu przyszłej matki i dziecka. Sama kaloryczność diety nie powinna w pierwszym trymestrze przekraczać dawki sprzed ciąży, zaś w drugim i trzecim trymestrze wzrosnąć o odpowiednio 360 i 475 kcal.

Ciąża nie powinna być w żadnym razie powodem do łakomstwa – dostarczanie zbyt dużej ilości pokarmu „zapycha organizm” i ma negatywne skutki. Jeśli czujemy „zasysanie”, warto sięgnąć po zdrowe przekąski, jak płatki owsiane, otręby, mniej słodkie owoce i warzywa.

3. Należy wyeliminować sól 

To kolejny groźny mit żywieniowy. Sód jest bowiem potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, szczególnie gospodarki wodnej. Należy unikać nadmiaru soli i absolutnie zrezygnować ze słonych przekąsek, ale całkowita eliminacja może przynieść więcej problemów niż korzyści.  

4. Organizm sam się będzie domagał potrzebnych substancji 

Ten mit jest głęboko zakorzeniony w społeczeństwie. O ile czasem może się okazać słuszny, jak np. chęć na buraczki czy kiszone ogórki, to kubek lodów lub fast foody są niewskazane (a przecież nieraz mamy na nie ochotę). Warto samemu wspierać uzupełnienie organizmu o odpowiednie dostarczenie makro- i mikroelementów, zaś nad zachciankami panować.  

5. Kofeina w ciąży jest zabroniona 

Wymienione tu mity żywieniowe będą z pewnością zaskoczeniem nawet dla wnikliwie szukających informacji o dietetyce ciążowej – ten być może szczególnie. Najnowsze badania wskazują bowiem jednoznacznie, że bezpieczna maksymalna dawka kofeiny w tym czasie to 200-300 mg na dobę. Lecz, co ważne, kofeina jest nie tylko w kawie. „Znajdziemy ją również w herbacie, kakao, napojach typu cola, energetykach, koktajlach na bazie kawy, czekoladzie, ciastach oraz innych wyrobach czekoladowych” – pisze na naszym portalu o tym temacie więcej dietetyczka Magdalena Czyrynda-Koleda (TUTAJ).

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Piotr Celej

Dziennikarz od ponad dekady. Prywatnie miłośnik zdrowej kuchni, sportu i historii.