fbpx
Przejdź do treści

30%-owy wzrost występowania autyzmu

Według nowego raportu opublikowanego przez Centers for Disease Control and Prevention, liczba amerykańskich dzieci cierpiących na zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD – autism spectrum disorders) w ciągu ostatnich 2 lat wzrosła o ok. 30%.

W zbiorczym raporcie opublikowanym przez  Morbidity and Mortality Weekly Report z Centers for Disease Control and Prevention (CDC), badacze oszacowali, że 1 na 68 dzieci dotyka zaburzenie ze spektrum autyzmu. Natomiast, w 2012 roku dotyczyło to 1 na 88 dzieci.

Analiza

Naukowcy przeanalizowali dane zebrane przez Autism and Developmental Disabilities Monitoring (ADDM) Network, czyli amerykański system nadzoru, który szacuje rozpowszechnienie występowania ASD wśród ośmioletnich dzieci, których rodzice lub opiekunowie zamieszkują 1 z 11 objętych nadzorem obszarów. System zbiera dane ze źródeł wspólnotowych zajmujących się diagnozowaniem, leczeniem oraz pomaganiem dzieciom z zaburzeniami rozwojowymi.

CDC zwraca uwagę, że sposób, w jaki pozyskiwano dane, niczym nie różnił się od sposobu postępowania w przypadku poprzednich poprzednich raportów.

Dane pokazują, że ASD występuje prawie 5 razy częściej u chłopców niż u dziewczynek. Zaburzenia ze spektrum autyzmu dotykają 1 na 42 chłopców oraz 1 na 189 dziewczynek. Częściej występują u białych dzieci, niż u ciemnoskórych i Latynosów.

Według raportu, u większości dzieci ASD zostaje zdiagnozowane po ukończeniu przez nie 4. roku życia, mimo iż zaburzenia te można rozpoznać już u dwuletnich dzieci.

Raport pokazuje również, że w ciągu ostatniej dekady poziom zdolności intelektualnych u dzieci z ASD znacznie wzrósł. Prawie połowa dzieci z rozpoznanym zaburzeniem ze spektrum autyzmu mają średni lub powyżej średniego wskaźnik zdolność intelektualnej (zdefiniowanej jako IQ powyżej 85).

Znaczenie wczesnej interwencji

Badacze uważają, że powyższe dane sugerują, że potrzebne będą lepsze strategie, mające na celu zwiększenie skuteczności diagnozowania  i dokumentacji objawów ASD, w szczególności wśród dzieci, które nie mają niepełnosprawności intelektualnej.

Co więcej, uważają że wiek, w którym u dzieci po raz pierwszy diagnozuje się ASD oraz zgłasza się do lokalnych organizacji wsparcia społeczności, powinien być obniżony.

Dr Coleen Boyle, dyrektor CDC’s National Center on Birth Defects and Developmental Disabilities, dodaje, że: “”Liderzy społecznościowi, pracownicy służby zdrowia oraz nauczyciele i opiekunowie powinni korzystać z tych danych w celu zapewnienia dzieciom z ASD szybkiej diagnozy oraz dostępu do pomocy, której potrzebują”.

Źródło: https://www.medicalnewstoday.com/

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Tematy:

Autor

Marlena Jaszczak

absolwentka SWPS, kobieta o wielu talentach.