fbpx
Przejdź do treści

3 PORADY – jak dobrze rozpocząć Nowy Rok w staraniach

jak dobrze rozpocząć 2018 rok w staraniach o dziecko

Nowy Rok to dla wielu nowy początek, silne postanowienia i podsumowania mijających dwunastu miesięcy. Może to być czas zarówno bardzo inspirujący, jak i trudny. Oto 3 porady, jak dobrze rozpocząć kolejny rok w staraniach o dziecko.

1. Jasne cele, możliwe do zrealizowania

Wiadomo, cel jest jeden: ciąża. Jeśli jednak już od jakiegoś czasu nic w tym kierunku się nie udaje, a w głowie coraz częściej pojawia się myśl: „niepłodność”, warto pomyśleć nieco bardziej krótkodystansowo.

Czy wykonaliście wszystkie potrzebne badania? Czy macie niezbędną wiedzę, która może wiele w staraniach ułatwić? Czy odwiedziliście już odpowiednich specjalistów? Czy zwracacie uwagę na swój styl życia, przyjmowane suplementy, sport?

Jeśli dotąd odkładaliście niektóre z decyzji, czy zadań na później, zaplanujcie konkretną datę ich realizacji. Wizyta u endokrynologa? Proszę bardzo, zapisuję w kalendarzu, że pojutrze wykonam telefon i umówię termin. Konkrety proszę, mgliste wyobrażenia i odkładanie spraw na później niewiele pomagają!

2. Wyluzuj

To rada znienawidzona przez wszystkie staraczki. Jeśli jednak podsumowując rok czujesz frustrację i zmęczenie, to znak, że pora nieco odpuścić. Niepotrzebne nakręcanie się i nakładanie na siebie (oraz partnera) presji, może tylko utrudniać starania. Na co dzień i tak mamy wystarczająco dużo stresu, po co tworzyć go w swojej głowie jeszcze więcej?

Oczywiście nikt nie lubi, kiedy coś idzie nie po jego myśli. Nie chodzi więc tutaj o rezygnację z planów i całkowite odcięcie się od tak ważnych, silnych potrzeb, bo żadna skrajność nie jest dobra. Warto jednak postawić na spontaniczność.

Seks – nie tylko w wyznaczonych terminach. Dieta – niekoniecznie restrykcyjna, bogata tylko i wyłącznie w zwiększające płodność produkty. Lektury – także te rozrywkowe, nie tylko podręczniki medyczne i wywiady rzeki ze specjalistami. Daj odetchnąć swojej głowie. Regeneracja jest niezbędna, by zyskać nowe siły na nowy rok.

A może w Nowym Roku warto, oprócz starań, znaleźć też inne cele? Kiedyś koleżanka powiedziała: Zacznę studia podyplomowe. Jeśli zajdę w ciążę, to je przerwę. A jeśli nie zajdę, będę miała ukończonone nowe studia.

3. Ludzie

Postaw w tym roku na bliskość – każdą jej formę. Po pierwsze, dbaj o relacje z partnerem. Nie zapominaj, że jesteście ze sobą z miłości i wspólnie chcecie stworzyć coś więcej. Przedłużające się starania nie powinny stać się dla was obusieczną bronią. Doceń związek który masz. Popracuj nad tym, co jest dla ciebie trudne. Odpuść tam gdzie czujesz, że dla własnego dobra powinnaś.

Po drugie, otaczaj się gronem zaufanych przyjaciół. Może to być problem z wielu względów. Z jednej strony, takich ludzi w tym momencie życia faktycznie może brakować. Jest to jednak znak, że posiadasz w sobie przestrzeń, którą możesz wypełnić na własnych zasadach i z uważnością na własne potrzeby. Z drugiej strony, jeśli wciąż nie masz upragnionego malucha, a kolejna przyjaciółka przychodzi z dobrą nowiną ciąży, nic dziwnego, że jest ci trudno. Jeśli potrzebujesz chwili oddechu, w porządku. Warto jednak przegadać wspólnie swoje lęki, wątpliwości, zazdrość. Może okazać się, że to właśnie ona najlepiej cię zrozumie i wesprze.

Po trzecie, jeśli czujesz, że otaczające cię osoby nie rozumieją twoich emocji, poszukaj wsparcia z zewnątrz. Możesz zacząć od Internetu i przeróżnych for, które wiele dają w staraniach. Możesz też postawić na grupy wsparcia, które stają się dla siebie opoką, a także formą psychoedukacji. A być może potrzebujesz rozmowy z psychoterapeutą? Ten specyficzny rodzaj kontaktu może pozwolić ci dokonać wielu zmian i dać wsparcie, jakie pozwoli na rozegranie kolejnego roku według TWOICH własnych reguł.

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Katarzyna Miłkowska

Dziennikarka, redaktorka prowadząca e-magazyn oraz portal Chcemy Być Rodzicami, absolwentka UW. Obecnie studentka V roku psychologii klinicznej na Uniwersytecie SWPS oraz była słuchaczka studiów podyplomowych Gender Studies na UW. Współautorka książki "Kobiety bez diety".