fbpx
Przejdź do treści

13 tydzień ciąży – zdrowie mamy i rozwój dziecka pod lupą

13 tydzień ciąży - co czeka przyszłą mamę?

13 tydzień ciąży to końcówka pierwszego trymestru, z którym zwykle odchodzą nieprzyjemne dolegliwości, takie jak np. nudności. Sprawdź zatem, czego może spodziewać się w 13 tygodniu przyszła mama – jakie objawy ciąży mogą jej towarzyszyć i jak rozwija się dziecko?

13 tydzień ciąży – który to miesiąc?

Jak to zostało już wspomniane, 13 tydzień ciąży to ostatni tydzień pierwszego trymestr. Ciężarna ma już za sobą trzy miesiące, co stanowi 1/3 ciąży – do jej zakończenia zostało około 27 tygodni.

Wielkość, ruchy, rozwój dziecka

Płód mierzy na tym etapie ciąży około 7,5-8 cm i często porównywany jest wielkością do cytryny. Jeśli chodzi o ruchy, są one w tym czasie mocno intensywne. Płód jest bardzo aktywny, dużo się rusza, ale… mama prawdopodobnie jeszcze tego nie wyczuje. Warto przy tym wiedzieć, że:

  • Płód ma już w tym czasie wykształcone m.in. struny głosowe, zęby i mieszki włosowe (powoli zaczynają pojawiać się cieniutkie włoski na ciałku dziecka, które określa się mianem lanugo). Zaczynają kształtować się także linie papilarne, które w pełni będą uformowane za kilka kolejnych tygodni.
  • Nerki płodu produkują już mocz, który staje się częścią płynu owodniowego.
  • Powieki malucha w 13 tygodniu ciąży wciąż są jeszcze zrośnięte, co chroni rozwijające się oczy.

Co dzieje się z przyszłą mamą?

Za chwilę rozpocznie się drugi trymestr, który przez wiele kobiet określany jest jako najlepszy okres ciąży. Powoli w zapomnienie zaczynają odchodzić symptomy wczesnej ciąży, takie jak mdłości czy nadmierna senność. Pojawiają się zaś inne objawy – 13 tydzień ciąży to między innymi:

  • zwiększona ochota na seks – w miednicy przepływa w tym czasie o wiele więcej krwi, co może podwyższać libido;
  • zwiększone pragnienie;
  • obrzęk, bolesność, krwawienie z dziąseł – przyczyną zwykle są zmiany hormonalne;
  • bóle po bokach brzucha – są to tzw. bóle więzadła okrągłego, które wynikają z procesu rozszerzania się macicy;
  • Wzdęcia, zaparcia;
  • Zgaga;
  • Uczucie gorąca;
  • Zawroty głowy;
  • Bolesność i powiększające się piersi;
  • Opuchlizna stóp i dłoni;
  • Przebarwienia skórne, zwłaszcza na twarzy;
  • Widoczne na skórze tzw. pajączki i większe żyły, za co odpowiada zwiększony przepływ krwi;
  • Plamienia z dróg rodnych – rzadka, mleczna wydzielina jest w ciąży normalna. Jej zadaniami są m.in. ochrona kanału rodnego przed infekcjami, a także utrzymanie flory bakteryjnej pochwy w równowadze.

Pamiętaj, każda ciąża jest inna. U niektórych kobiet związanych z nią symptomów będzie wiele, inne zaś niemalże nie zauważą, że są w ciąży. Jeśli jednak cokolwiek Cię niepokoi, zawsze konsultuj to z lekarzem.

13 tydzień ciąży – brzuch

13 tydzień ciąży to moment, kiedy powoli ciąża zaczyna być widoczna. Wiele jednak zależy od indywidualnych predyspozycji – nie u każdej kobiety wzrost masy ciała będzie taki sam. Tym bardziej, że w pierwszym trymestrze waga mogła wręcz spaść. Na pewno jednak warto wziąć pod uwagę fakt, że teraz kilogramów będzie już tylko więcej. Co to właściwie oznacza i jakie są normy?

  • Jeśli ciążę rozpoczęłaś z niedowagą (BMI poniżej 18,5), ciąże powinnaś zakończyć z przyrostem na poziomie 12,5-18 kg.
  • W przypadku masy ciała w normie (BMI 18,5-24,9) – 11,5-16 kg.
  • Mając nadwagę (BMI 25-29,9) ciążę powinno się kończyć z dodatkowymi 7-11,5 kg.
  • Kobiety rozpoczynające ciążę z otyłością (BMI powyżej 30) powinny zaś przytyć w tym okresie 5-9 kg.

A co z ciążą bliźniaczą? Wskazuje się, że wzrost masy ciała powinien orientacyjnie oscylować w zakresie 16-20,5 kg.1

13 tydzień ciąży – o czym warto pamiętać?

Czy suplementujesz witaminę D? Polecane jest oznaczenie jej poziomu w organizmie (badania z krwi), co pozwala dobrać odpowiednią dawkę suplementu. Jeśli jednak nie jest to możliwe, zaleca się przyjmowanie w ciąży codziennie 2000 j.m. (50 µg) witaminy D – przez cały jej okres, niezależnie od pory roku.2

Pamiętaj też o nieustannej suplementacji kwasem foliowym oraz wypijaniu odpowiedniej ilości płynów – jeśli chodzi o wodę, poziom wystarczającego jej spożycia wynosi 2,3 l każdego dnia.3

Źródła:

1. Instytut Matki i Dziecka Klinika Położnictwa i Ginekologii, „Poradnik żywienia kobiet w ciąży”
2. ncez.pzh.gov.pl
3. Instytut Żywności i Żywienia,  „Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja”

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Katarzyna Miłkowska

Dziennikarka, redaktorka prowadząca e-magazyn oraz portal Chcemy Być Rodzicami, absolwentka UW. Obecnie studentka V roku psychologii klinicznej na Uniwersytecie SWPS oraz była słuchaczka studiów podyplomowych Gender Studies na UW. Współautorka książki "Kobiety bez diety".