fbpx
Przejdź do treści

12 zdrowych postanowień noworocznych, których możesz dotrzymać

12 zdrowych postanowień noworocznych
Foto: Covene, Unsplash.

Dla wielu ludzi początek Nowego Roku to czas postanowień. Niektóre z nich są bardzo restrykcyjne i trudne do zrealizowania. Oto 12 zdrowych postanowień, które możesz z łatwością dotrzymać.

1. Jedz więcej pełnowartościowych pokarmów

Warzywa, owoce, orzechy, nasiona, produkty pełnoziarniste i ryby zawierają mnóstwo składników odżywczych, których organizm potrzebuje do funkcjonowania na optymalnym poziomie. Badania pokazują, że przestrzeganie diety opartej na pełnowartościowych produktach może znacznie zmniejszyć czynniki ryzyka chorób serca, masę ciała i poziom cukru we krwi, a także ryzyko niektórych chorób np. cukrzycy typu 2.

2. Mniej siedź, więcej się ruszaj

Zbyt długie siedzenie i zbyt mała aktywność fizyczna mają negatywny wpływ na zdrowie. Postanowienie noworoczne, aby mniej siedzieć, a więcej się ruszać, jest łatwe do zrealizowania. Nawet codzienny, 30-minutowy spacer z pracy do domu będzie miał niezwykle korzystny wpływ na zdrowie.

3. Ogranicz słodzone napoje

Spożywanie słodzonych napojów wiąże się ze zwiększonym ryzykiem otyłości, stłuszczenia wątroby, chorób serca, insulinooporności. Stopniowe ograniczanie spożycia może pomóc na dobre zerwać z nawykiem picia słodkich napojów.

4. Zadbaj o lepszą jakość snu

Sen jest istotną częścią ogólnego stanu zdrowia, a brak snu może prowadzić do poważnych konsekwencji np. zwiększenia ryzyka przyrostu masy ciała, chorób serca i depresji. Ograniczenie spożywania kofeiny czy chodzenie spać o tej samej godzinie to proste sposoby poprawiające higienę snu.

5. Więcej posiłków przygotowuj w domu

Badania pokazują, że ludzie, którzy gotują więcej posiłków w domu, mają mniej tkanki tłuszczowej w porównaniu do ludzi, którzy spożywają więcej posiłków w restauracjach. Badanie z udziałem 11396 dorosłych wykazało, że osoby, które jadły 5 lub więcej domowych posiłków tygodniowo, miały o 28% mniejsze ryzyko nadwagi w porównaniu do osób, które jadły mniej niż 3 domowe posiłki tygodniowo.

6. Spędzaj więcej czasu na zewnątrz

Spędzanie większej ilości czasu na świeżym powietrzu może poprawić zdrowie, złagodzić stres, poprawić nastrój, a nawet obniżyć ciśnienie krwi.

7. Ogranicz czas przed komputerem

Spędzanie zbyt dużej ilości czasu przed komputerem, tabletem czy z telefonem w ręku, może przyczynić się do depresji, lęków i samotności. Ograniczenie oglądania telewizji czy grania w gry komputerowe może poprawić nastrój i zwiększyć produktywność.

8. Spróbuj medytacji

Medytacja to oparty na dowodach sposób na promowanie dobrego samopoczucia psychicznego. Medytacja będzie szczególnie pomocna osobom, które zmagają się z lękiem lub depresją.

9. Kupuj naturalne produkt

Postaraj się kupować większe ilości naturalnych produktów np. kosmetyków, produktów do higieny osobistej, środków czyszczących czy detergentów. Z tym zdrowym postanowieniem noworocznym zadbasz o naszą planetę!

10. Ogranicz alkohol 

Zbyt częste spożywanie alkoholu niekorzystnie wpływa na zdrowie. Dlatego trunki wysokoprocentowe lepiej zastąpić ulubionym, zdrowym, owocowym koktajlem połączonym z wodą gazowaną.

11. Wykonaj badania

Regularne wykonywanie badań krwi i niezbędnych badań przesiewowych, może pomóc w wykryciu potencjalnych problemów, nim zmienią się one w poważną chorobę.

12. Zadbaj o zęby 

Utrzymanie zdrowia jamy ustnej – regularne szczotkowanie i nitkowanie zębów, może pomóc w zapobieganiu problemom jamy ustnej, takim jak choroby dziąseł czy nieświeży oddech.

Te zdrowe postanowienia noworoczne są proste do zrealizowania – możesz je wprowadzać pojedynczo lub po kilka co miesiąc, aby łatwiej było zmienić postanowienia w zdrowe nawyki.

Źródło: Healthline

Dostęp dla wszystkich

Wolny dostęp

Ten materiał dostępny jest dla wszystkich czytelników Chcemy Być Rodzicami. Ale możesz otrzymać więcej posiadając Kontro Premium!

Autor

Klaudia Kierzkowska

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, miłośniczka podróży, teatru i włoskiej kuchni.