Przejdź do treści

Zespół zaburzenia więzi

310.jpg

Naukowiec z Northumbria University ma zamiar przeprowadzić badanie na temat przywiązania u dzieci. Mogłoby mieć ono wpływ na decyzje podejmowane w postępowaniach w sprawie opieki nad dzieckiem.

Zespół zaburzenia więzi (RAD) to termin diagnostyczny określający ostre i względnie nietypowe zaburzenia więzi, które dotykają dzieci. Zespół ten zazwyczaj charakteryzuje się niewłaściwymi sposobami nawiązywania więzi społecznych.

Dr Robert Duschinsky, recenzent w Psychology and Society, wywalczył nagrodę Medical Humanities New Investigator Award w wysokości 370 000 funtów, którą ma zamiar przeznaczyć na zbadanie różnych teorii i koncepcji dotyczących “zdezorganizowanego przywiązania”. Termin ten jest używany do opisania sprzecznego zachowania niemowlęcia w sytuacji, gdy rodzic je na chwilę opuści, a potem powraca, co sugeruje zaburzenia w relacjach dziecko-rodzic.

Celem czteroletniego projektu będzie przyglądanie się temu, w jaki sposób zespół zaburzenia więzi jest rozumiane przez psychologów, pracowników socjalnych oraz innych specjalistów od opieki nad dziećmi, którzy mają odpowiadać za ocenię dzieci przy postępowaniach o opiekę.

Aktualnie, toczą się debaty między psychologami odnośnie tego, czym jest zespół zaburzenia więzi, z czego wynika, jakie ma konsekwencje, a także czego może być sygnałem dla służb socjalnych.  

Głębsze zrozumienie tego tematu jest niezwykle ważne, ponieważ psychologowie odkryli, że zespół zaburzenia więzi w dzieciństwie może wskazywać na to, że w dorosłym życiu pojawią się zaburzenia dysocjacyjne oraz myśli samobójcze.

Wyniki zostaną zaprezentowane na międzynarodowej konferencji skupiającej badaczy z USA, Wielkiej Brytanii i Europy. Zostaną opublikowane w formie wykładów publicznych oraz na blogu związanym z projektem badawczym.

 

Źródło: http://www.medicalnewstoday.com

Marlena Jaszczak

absolwentka SWPS, kobieta o wielu talentach.

Niska skuteczność sterylizacji histeroskopowej

311.jpg

Według badań przeprowadzonych przez naukowców z Yale, ryzyko ciąży u kobiet stosujących najnowszą metodę planowanej sterylizacji, zwaną sterylizacją histeroskopową, jest ponad 10 razy wyższe po ponad dziesięcioletnim okresie, niż w przypadku zastosowania powszechnie wykonywanej sterylizacji laparoskopwej.

„Te badania dostarczają istotnych informacji dla kobiet i ich lekarzy w dyskusji na temat trwałej sterylizacji”, powiedział główny autor badania, Aileen Gariepy, adiunkt Department of Obstetrics, Gynecology and Reproductive Sciences w Yale School of Medicine .

Kobieca sterylizacja chirurgiczna jest najbardziej popularną metodą zapobiegania ciąży na całym świecie oraz najczęściej stosowaną metodą antykoncepcji u kobiet w wieku 35+ w Stanach Zjednoczonych. Każdego roku 345 000 amerykańskich kobiet przechodzi procedury sterylizacji, łącznie 10,3 mln amerykańskich kobiet zdecydowało się na sterylizację w celu zapobiegania ciąży.

Histeroskopowa sterylizacja jest wieloetapowym procesem, który wymaga procedury umieszczenia cewki wewnątrz otwarcia jajowodów, a także stosowania innej metody antykoncepcyjnej przez okres trzech miesięcy po zabiegu. Następnie przeprowadza się specjalne prześwietlenie, w którym wciska się do macicy barwnik  w celu sprawdzenia, czy jajowody są rzeczywiście zablokowane.

Źródło: http://www.medicalnewstoday.com/

Marlena Jaszczak

absolwentka SWPS, kobieta o wielu talentach.

Dzieci patrzą, ale nie widzą

309.jpg

Zgodnie z wynikami nowego badania przeprowadzonego przez USL, dzieci do lat 14 są bardziej od dorosłych narażone na bycie “ślepymi” na otoczenie, gdy koncentrują się na prostych czynnościach.

Wyniki te wyjaśniają niektóre frustrujące dla rodziców zachowania ich dzieci, jak np. gdy małe dzieci nie zauważają, że opiekun stara się uzyskać ich uwagę, ponieważ mają małą pojemność spostrzegania rzeczy spoza obszaru, na którym się właśnie skupiają.

Wyniki sugerują, że nawet coś prostego, jak skupienie się na reklamie na boku autobusu podczas spaceru, może być wystarczające, aby dzieci były “ślepe” na ruch drogowy oraz inne niebezpieczeństwa.

Badania, opublikowane we Frontiers of Human Neuroscience, mogą również wyjaśnić, dlaczego dzieci skupione na książce, grze lub telewizji wydają się ignorować rodziców lub nauczycieli.

Aby przetestować postrzeganie peryferyjne wśród różnych grup wiekowych, ponad 200 odwiedzających Muzeum Nauki w Londynie wzięło udział w eksperymentach w ramach programu Live Science. W siedmiu próbach proszono ich, by ocenili, która linia w kształcie krzyża, była najdłuższa. W siódmej, ostatniej odsłonie, na ekranie pojawiał się na chwilę zarys czarnego kwadratu. Uczestnicy później odpowiadali, czy zauważyli tę wstawkę. Trudność zadanie była regulowana poprzez zmianę różnicy długości linii.

W przypadku testów o niskiej i średniej trudności, dorośli zarejestrowali pojawienie się kwadratu w ponad 90% przypadków. Natomiast, wyniki dzieci były znacznie gorsze. Młodsze dzieci miały znacznie niższą uważność – mniej niż 10% 7-10 latków zauważyło kwadrat przy średnim poziomie trudności i tylko około połowa przy łatwym. Nie stwierdzono różnic pomiędzy dwoma trudności dla dorosłych , ponieważ oba zadania były stosunkowo proste , pokazując , że małe dzieci są szczególnie podatne na “nieuważną ślepotę”.

Źródło: http://www.medicalnewstoday.com/

Marlena Jaszczak

absolwentka SWPS, kobieta o wielu talentach.