Przejdź do treści

Tęczowa dieta

Wraz z nastaniem wiosny wracają intensywne barwy wokół nas. Poza podziwianiem budzącej się do życia przyrody, powinniśmy zadbać o kolory na naszym talerzu. Z troski o tą różnorodność, powstała tęczowa dieta.

Główną zasadą tęczowej diety jest różnorodność barw produktów, które spożywamy, szczególnie owoców i warzyw. Związki odpowiedzialne za barwę tych produktów wywierają istotny wpływ na nasz organizm:

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

  • Karotenoidy, odpowiedzialne są za kolory: żółty, pomarańczowy oraz czerwony – do tej grupy należy β-karoten, będący prekursorem witaminy A, który działa przeciwutleniająco, korzystnie wpływa na wzrok, układ immunologiczny, opóźnia procesy starzenia się skóry; oraz likopen, który opóźnia procesy starzenia się, zapobiega chorom serca, obniża poziom cholesterolu, zmniejsza ryzyko nowotworów,
  • Luteina, należąca do ksantofili, odpowiedzialna za kolor żółty – jest silnym przeciwutleniaczem, kumuluje się w plamce żółtej oka, gdzie chroni przed działaniem promieniowania UV, jest niezbędna do prawidłowego widzenia,
  • Antocyjany, odpowiedzialne za kolory od czerwonego do niebieskiego – bardzo różnorodna grupa przeciwutleniaczy, działa we współpracy z licznymi związkami obecnymi w roślinach, przez co trudno określić konkretny wpływ tych substancji na organizm; uważa się jednak, że zapobiegają rozwojowi chorób cywilizacyjnych,
  • Chlorofil, odpowiedzialny za kolor zielony – ma budowę podobną do ludzkiej hemoglobiny, jednak zamiast atomu żelaza, zawiera atom magnezu; oczyszcza organizm z toksyn, ale jego działanie nie jest do końca poznane,
  • Betalainy (fioletowa betalaina i żółta wulgaksantyna), odpowiadające za kolor buraka – antyoksydanty, wymiatające rolne rodniki; spożywane w czasie ciąży, zapobiegają wadom wrodzonym dziecka, ponadto zmniejszają ryzyko chorób serca.

Pamiętajmy więc o zdrowej i kolorowej diecie, która zaspokoi zapotrzebowanie na wszystkie niezbędne witaminy oraz mikroelementy, przez co pełni energii powitamy lato.