Przejdź do treści

Siła zieleni cz. I

fotolia-67870579-s.jpg

Ziołolecznictwo jest jedną z metod medycyny alternatywnej, która pozwala radzić sobie z różnego rodzaju dolegliwościami. Rośliny lecznicze mogą również pomóc w regulowaniu płodności. Dziś przedstawiamy Wam zioła wspomagające kobiecą płodność.

Przywrotnik stymuluje owulację i wspomaga wytarzanie gestagenów (również progesteronu), a więc grupy hormonów, które przygotowują kobiecy organizm do zajścia w ciążę i jej utrzymania.

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Niepokalanek pospolity pobudza wytwarzanie progesteronu i zmniejsza wydzielanie prolaktyny, która zazwyczaj jest głównym winowajcą zaburzeń miesiączkowania.

Aletra lecznicza działa wzmacniająco na macicę i poprawia płodność. Już Indianie używali jej jako lekarstwa, które miało zapobiegać poronieniom. Roślina używana jest również podczas leczenia zbyt obfitych menstruacji.

Majeranek, który gości niemal w każdej kuchni jako przyprawa do wielu dań. Starożytni Rzymianie i Grecy używali go w formie gęstej papki jako lek na zaburzenia cyklu menstruacyjnego. Dziś majerankowi przypisuje się także korzystny wpływ na środowisko pochwy.

Bylica pospolita normalizuje cykl miesiączkowy, a także zaleca się ją podczas naturalnego leczenia guzów narządów rodnych. Podobno ma również korzystny wpływ na zdolność macicy do czynności skurczowych. Poleca się ją przede wszystkim osobom, które starają się o dziecko.

Czarny głóg, poprzez regulację krążenia krwi w macicy, ma dobroczynny wpływ na czynność rozkurczową mięśni gładkich.
Koniczyna czerwona stymuluje równowagę hormonalną. Jest szczególnie zalecana przyszłym mamom, ponieważ przedłuża okres rozrodczy kobiety.

Rozmaryn wspomaga owulację i reguluje czynność gruczołów płciowych.

Wiesiołek (lub olej z niego) wpływa na ilość i jakoś śluzu płodnego, który jest niezbędny do zapłodnienia. Zaleca się spożywanie go w okresie od początku cyklu do owulacji. Po tym czasie nie warto go odstawić, ponieważ może powodować mikroskurcze macicy.

Ziele krwawnika pospolitego ma działania gestagenne czyli przygotowuje kobiecy organizm do zajścia w ciążę i pomaga ją otrzymać.

Liść pokrzywy zwyczajnej oczyszcza organizm. Już Hipokrates wspomniał o jego dobroczynnych właściwościach.

Lubczyk reguluje zaburzenia miesiączkowe i poprawia ukrwienie żeńskich narządów płciowych (przede wszystkim macicy). Ma również wpływ na doznania seksualne.

Powodzenia w kuchni!

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.

10 sposobów na zwiększenie płodności

10 sposobów na zwiększenie płodności
Pixabay

To, w jaki sposób się odżywiamy i jaki tryb życia prowadzimy, ma ogromny wpływ na płodność. Mając odpowiednią wiedzę, możemy sobie pomóc w okresie starań o dziecko! Poznaj 10 sposobów na zwiększenie płodności.

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

1. Unikaj tłuszczów trans

Te tłuszcze niekorzystnie wpływają na naczynia krwionośne i serce, a ich spożycie zwiększa ryzyko zachorowania na raka piersi. Powoduje również zaburzenia w syntezie hormonów i zakłóca owulację w organizmie kobiety.

TEGO UNIKAJ:

  • batony
  • herbatniki
  • chipsy
  • zupki w proszku
  • fast foody

2. Sięgaj po tłuszcze nienasycone

Zwiększenie spożycia nienasyconych kwasów tłuszczowych sprzyja zapłodnieniu. Wspomagają one pracę układu rozrodczego, pokarmowego i nerek. Kwas Omega-3, który znajduje się np. w tranie, stabilizuje cykl menstruacyjny i poziom hormonów, a dodatkowo sprzyja produkcji śluzu szyjowego i poprawia ukrwienie macicy.

SIĘGAJ PO:

  • olej rzepakowy
  • oliwę z oliwek
  • olej lniany
  • ryby
  • awokado

3. Spożywaj więcej białek roślinnych

Białka roślinne pomagają unikać problemów związanych z owulacją. Z kolei pokarm złożony z białek pochodzenia zwierzęcego w większym stopniu podnosi poziom hormonu wzrostu.

SIĘGAJ PO:

  • orzechy
  • groszek
  • fasolę
  • soję
  • tofu

4. Wybieraj „dobre” węglowodany

Wbrew powszechnej opinii, całkowita eliminacja węglowodanów z naszej diety wcale nie jest dobrym rozwiązaniem! Węglowodany to inaczej cukry i stanowią podstawowe źródło energii. Do najzdrowszych zaliczamy węglowodany złożone. Są paliwem dla naszego mózgu, są też źródłem błonnika, który wspomaga sprawne funkcjonowanie jelit.

SIĘGAJ PO:

  • Owsiankę
  • pełnoziarniste płatki
  • pełnoziarniste pieczywo
  • brązowy ryż i makaron
  • rośliny strączkowe
  • warzywa i owoce

TEGO UNIKAJ:

  • biały ryż
  • białe pieczywo
  • słodycze
  • produkty przetworzone

5. Sięgaj po pełnotłuste produkty nabiałowe

Mają one pozytywny wpływ na płodność kobiety. Natomiast spożywanie nabiału odtłuszczonego może zwiększać ryzyko niepłodności. Odtłuszczanie mleka zmienia bowiem jego skład hormonalny, zmniejszając zawartość estrogenów i progesteronu, pozostawiając przy tym nadmiar męskich hormonów. Prowadzi to do problemów z owulacją.

CODZIENNIE SPOŻYWAJ:

  • pełnotłuste mleko
  • jogurt

6. Wzbogać dietę o kwas foliowy

Warto wzbogacić swoją dietę o suplementy zawierające kwas foliowy i inne witaminy z grupy B. Są one bowiem odpowiedzialne za właściwe działanie układu nerwowego. Kobiety w wieku rozrodczym powinny uzupełniać dietę kwasem foliowym w dawce 0,4 mg/dziennie, zwłaszcza miesiąc przed zajściem w ciążę oraz w pierwszym trymestrze ciąży.

Witamina ta bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych, z których powstaje DNA. U kobiet ciężarnych jego niedobory mogą spowodować poważne wady płodu, zwiększa się również ryzyko poronienia i przedwczesnego porodu. Ponadto niedobory kwasu foliowego powodują wstrzymanie owulacji lub osłabienie komórek jajowych, u mężczyzn natomiast pogarsza się jakość nasienia i zmniejsza ruchliwość plemników.

SIĘGAJ PO:

  • ciemnozielone warzywa
  • owoce
  • nasiona roślin strączkowych
  • orzechy
  • suszone morele

7. Żelazna zasada? Sięgaj po żelazo!

Żelazo zapewnia prawidłowy rozwój mózgu i tkanek płodu. Wspiera też odporność i dobrą kondycję organizmu. Niedobory tego składnika powodują uczucie zmęczenia, zmniejszenie popędu płciowego, osłabienie. Według badań na płodność kobiety najlepiej oddziałuje przyjmowanie żelaza pochodzenia roślinnego. Warto pamiętać, żeby w takim przypadku łączyć dania z pokarmami bogatymi w witaminę C, która ułatwia wchłanianie żelaza.

SIĘGAJ PO:

  • owoce
  • orzechy
  • buraki
  • korzeń pietruszki
  • suszone morele
  • rośliny strączkowe

8. Pij wodę

Kiedy starasz się o dziecko zadbaj również o odpowiednie nawodnienie organizmu. Najlepszym rozwiązaniem będzie… woda! Unikaj alkoholu, ponieważ jego spożycie sprzyja nieregularnym cyklom menstruacyjnym. U mężczyzn natomiast alkohol może spowodować obniżenie poziomu testosteronu oraz zmniejszenie ruchliwości plemników. Natomiast jeżeli chodzi o kofeinę, u panów jej nadmierne spożycie prowadzi do zmniejszenia potencji, poprzez spowolnienie przepływu krwi. U kobiet może wiązać się z niedotlenieniem tkanek macicy i utrudnieniem zagnieżdżenia się w niej zarodka.

TEGO UNIKAJ:

  • alkohol
  • kawa
  • słodkie napoje
  • napoje energetyczne

9. Zadbaj o prawidłową wagę

Najlepsze dla płodności BMI, czyli wskaźnik masy ciała, waha się w granicach 20-24. Z badań wynika, że jeżeli wskaźnik BMI wynosi 29, prawdopodobieństwo zajścia w ciążę zmniejsza się i stopniowo maleje wraz ze wzrostem wagi. Nadwaga u mężczyzn może doprowadzić do zmniejszenia poziomu testosteronu i wtórnej niewydolności hormonalnej jąder (hipogonadyzmu hipogonadotropowego). Kobietom grożą natomiast zaburzenia metaboliczne, nadmierne wydzielanie androgenów (hiperadrogenizm), wczesne poronienia, powstanie wad wrodzonych płodu i komplikacje ciąży. Również niedowaga nie sprzyja płodności. Okazuje się, że przy utracie 30% masy występuje wtórna utrata miesiączki oraz niepłodność.

10. Uprawiaj sport

Aktywność fizyczna jest jak najbardziej wskazana. Wiele badań potwierdza, że nawet najmniejsza, dzienna dawka ruchu może wspomóc zajście w ciążę. Ćwiczenia całego organizmu o umiarkowanym natężeniu wpływają na płodność i ogólny stan zdrowia. Chodzi o wydzielanie endorfin, czyli tzw. hormonów szczęścia, które relaksują umysł i ciało. Rozluźnienie i komfort jest bardzo ważne przy staraniach o dziecko.

ZALECANA AKTYWNOŚĆ:

  • joga
  • taniec
  • pływanie
  • pilates
  • łagodnie ćwiczenia cardio
  • jazda na rowerze

Zobacz także:

Witaminy płodności. Zobacz, które pomogą ci zajść w ciążę

Dieta płodności – zobacz przepisy na śniadanie

Tu kupisz najnowszy magazyn Chcemy Być Rodzicami

Źródło: The Fertility Diet, Gazeta.pl

Anna Wencławska

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Dziennikarka, pasjonatka kultur i języków orientalnych.

Food & Health Conference – mamy bilety do rozdania

Food & Health Conference
Facebook - Food & Health Conference

7 października 2017 roku w warszawskim Eurocentrum Office Complex odbędzie się Food & Health Conference. Celem imprezy jest przekazanie praktycznych informacji dotyczących profilaktyki zdrowotnej, zdrowego odżywiania i stylu życia oraz holistyczna opieka nad Uczestnikami Konferencji czyli zdrowe przekąski, dobra kawa, ciekawe atrakcje w przerwach.

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Harmonogram wydarzeń:

9:00 – 10:00 Mateusz Banaszkiewicz – Czy stres może być dla nas korzystny?

Jak traktować napięcie jako zasób? Jak czerpać poczucie sensu z trudnych okoliczności? Dlaczego sposób myślenia o stresie ma znacznie w kontekście naszego radzenia sobie z nim?

10:00 – 10:40 Justyna Nater – Oczy bez tajemnic!

Czy warto kupować okulary na bazarze, czy smog uszkadza oczy oraz inne prawdy i mity związane z naszym wzrokiem.

10:45 – 11:15 Bank Żywności – Nie marnuj zdrowia, czasu i pieniędzy. Dobre praktyki w zakresie niemarnowania żywności.

11:15 – 11:45 przerwa kawowa – chodźcie pogadać ze specjalistami przy pysznej kawie i przekąskach.

11:45 – 12:15 Anna Makowska – Simple Smart Life

Jak najmniejszym nakładem czasu, pracy i pieniędzy odżywiać się zdrowiej i czuć lepiej?

12:15 – 12:45 Dominika Wojsz – Szczepienia: prawdy i mity.

Czy szczepionki powodują autyzm? Czy można szczepić preparatami skojarzonymi? Te i inne mity – rozprawmy się z nimi raz na zawsze.

12:30-13:30 Janina Bąk – Czy jeśli wsadzisz nogi do piekarnika, a głowę do lodówki, to będzie ci w sam raz?

W czasie tej prezentacji będziemy jak ekipa śledczych z „Ojca Mateusza”, to jest będziemy tropić największe zbrodnie błędnego wnioskowania i rozwiązywać skomplikowane zagadki statystyczne, w tym tą tytułową.

Food & Health Conference część druga

13:30-14:30 przerwa obiadowa – zapraszamy na pożywny lunch, każdy znajdzie coś dla siebie.

14:30-15:30 Agata Spała – Motywacja czy determinacja? Jak skutecznie realizować swoje cele.

Wiedza o zdrowym odżywianiu to nie wszystko. Trzeba wprowadzać ją w życie, trzeba działać! Ale jak znaleźć w sobie motywację do działania? Jak odkryć determinację, którą ma w sobie każdy z nas?

15:30-16:30 Kasia Samborska – Jak zacząć przygodę z aktywnością i zdrowym żywieniem? Proste sposoby na start.

Sport to zdrowie ale od czego zacząć i jak się przemóc, aby robić cokolwiek albo i więcej? Czy trzeba od razu zmieniać dietę? Proste triki do wykorzystania na co dzień, przygotowane specjalnie dla opornych na aktywność sportową i nie tylko.

Więcej na temat wydarzenia można przeczytać tu: http://simplesmart.life/event/waw/

Zobacz także:

Co jeść przy chorobie Hashimoto – dieta bezglutenowa, paleo, a może zgodna z grupą krwi?

Wieczne zmęczenie i problemy z nadwagą? To może być insulinooporność!

Tu kupisz najnowszy magazyn Chcemy Być Rodzicami

Anna Wencławska

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Dziennikarka, pasjonatka kultur i języków orientalnych.

Waga ma znaczenie. Niedowaga i jej wpływ na płodność

Niedowaga a płodność
Pixabay

Wiadomo, że otyłość powoduje zaburzenia płodności zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Zbyt duża ilość tkanki tłuszczowej wpływa bowiem na zmiany hormonów reprodukcyjnych. Co jednak, jeżeli mamy do czynienia z sytuacją odwrotną? Czy niedowaga może mieć wpływ w staraniach o poczęcie nowego życia? Eksperci przypominają, że w przypadku utraty ok. 30% masy ciała może dojść do wtórnej utraty miesiączki oraz do niepłodności.

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Styl życia ma ogromny, jeżeli nie największy wpływ na zdrowie człowieka. To, jak się odżywiamy, ile godzin dziennie przesypiamy i to, czy stosujemy używki odbija się na naszej formie. Jeżeli chodzi o otyłość, czyli nadmierne gromadzenie tkanki tłuszczowej w organizmie, cierpi na nią już co piąty Polak. U mężczyzn może doprowadzić do zmniejszenia poziomu testosteronu i wtórnej niewydolności hormonalnej jąder (hipogonadyzmu hipogonadotropowego). Kobietom grożą natomiast zaburzenia metaboliczne, nadmierne wydzielanie adrogenów (hiperadrogenizm), wczesne poronienia, powstanie wad wrodzonych płodu i komplikacje ciąży.

Niedowaga – wróg płodności

Okazuje się, że nie mniej groźna jest niedowaga. Problemy z płodnością na tym tle występują u ok. 1-5% kobiet. Według ogólnopolskich badań stanu odżywiania ludności przeprowadzonych w roku 2000 wynika, że niedobór masy dotyczy 11% kobiet w wieku 19-29 lat. Zjawisko niedowagi maleje wraz z wiekiem. Gwałtowny spadek masy spowodowany na przykład anoreksją, bulimią, rygorystyczną dietą, czy zbyt intensywnymi ćwiczeniami, może doprowadzić do zaburzeń miesiączkowania. Zjawisko to występuje przy spadku masy ciała o ok. 10-15%.

Utrata miesiączki i niepłodność

Przy utracie 30% masy występuje wtórna utrata miesiączki oraz niepłodność. Zaburzenia cyklu miesiączkowego i całkowita utrata miesiączki dotyczą 30% kobiet chorujących na anoreksję. W badaniach klinicznych obserwuje się obniżenie stężenia LH, czyli lutropiny. Jest to hormon, który doprowadza do pęknięcia pęcherzyka jajnikowego, czyli do owulacji.

Dolna zawartość tłuszczu w ciele człowieka wynosi 22%. Poniżej tej wartości pojawiają się problemy z miesiączkowaniem na skutek aromatyzacji androgenów. Według badań, u kobiet przy BMI poniżej 20 kg/m2 ryzyko niepłodności spowodowane zaburzeniami owulacji było wyższe o 38% niż u kobiet z prawidłową masą ciała.

Zobacz także:

Jak waga wpływa na płodność?

Otyłość – nieprzyjaciel płodności

Otyłość matek zwiększa ryzyko epilepsji u dzieci? Najnowsze badania!

Źródło: Dietetycy.org.pl, Chcemy Być Rodzicami

Anna Wencławska

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Dziennikarka, pasjonatka kultur i języków orientalnych.

Dieta wegetariańska w staraniach o dziecko. O tym warto wiedzieć

dieta wegetariańska
Pixabay

Jednym z ważniejszych czynników, na który mamy wpływ podczas starań o dziecko, jest dieta. Według badań przeprowadzonych w 2013 roku przez Instytut Badań Opinii Homo Homini, w Polsce ponad milion dorosłych osób stosuje dietę bezmięsną. Czy dostarcza nam jednak wszystkich niezbędnych składników, które są niezwykle ważne przy staraniach o dziecko?

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Jak pokazują badania, osoby regularnie pijące mleko sojowe mają niższy poziom insuliny, testosteronu i cholesterolu. Są to wyznaczniki, które mogą wskazywać na ewentualne ryzyko zachorowania na choroby serca i cukrzycę typu 2. Te z kolei wiążą się z zespołem policystycznych jajników (PCOS).

Mleko sojowe bogate w estrogeny roślinne pomaga zrównoważyć hormony i chroni m.in. przed wyżej wymienionymi chorobami układu sercowo-naczyniowego. Jeżeli chodzi o okres starań o dziecko, należy ograniczyć spożycie soi z uwagi na zawarte w niej fitoestrogeny. Są to związki chemiczne o budowie zbliżonej do estradiolu, które łącząc się z odpowiednimi receptorami „wypierają” naturalne estrogeny, co może mieć negatywny wpływ na płodność i przebieg ciąży.

Badania pokazują również, że zbyt duże spożycie produktów sojowych może prowadzić do zaburzeń seksualnych  u mężczyzn i obniżenia jakości spermy. Eksperci wyjaśniają, że dzieje się tak ze względu na fitoestrogeny.

Dieta wegetariańska równa się niedobory?

Mogłoby się wydawać, że w bezmięsnej diecie niedobory białka to poważna sprawa. Jednak bez problemu białko można dostarczyć wraz z tofu, fasolą, soczewicą, komosą ryżową, tempeh (produktu wytwarzanego z ziaren soi), kaszą, czy orzechami.

Jeżeli chodzi o żelazo, możemy je znaleźć w pestkach dyni, soczewicy, brokułach, burakach, natce pietruszki. Należy przy tym pamiętać o dostarczeniu organizmowi witaminy C, która ułatwia przyswajanie żelaza. Starając się o odpowiedni poziom wapnia, sięgnijmy po jarmuż, ziarna sezamu, tempeh, rośliny strączkowe, amarantus i pomarańcze. Nie zapominajmy o witaminie B12, którą znaleźć możemy jedynie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Osoby jedzące jajka i sery nie muszą się martwić, jednak weganie powinni przyjmować odpowiednie suplementy po konsultacji z lekarzem.

Zdrowa dieta to zbilansowana dieta

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że dieta musi być zbilansowana. Dotyczy to też diety obfitującej w mięso, ponieważ i w takim przypadku można nabawić się niedoborów. The American Dietetic Association and Dietitians of Canada w swoim oświadczeniu podaje:

Diety ściśle wegetariańskie, czyli wegańskie, są zdrowe, spełniają zapotrzebowanie żywieniowe i mogą zapewniać korzyści zdrowotne przy zapobieganiu i leczeniu niektórych chorób. Dobrze zaplanowane diety wegetariańskie są odpowiednie dla osób na wszystkich etapach życia, włącznie z okresem ciąży i laktacji, niemowlęctwa, dzieciństwa, dojrzewania oraz dla sportowców.

Zobacz także:

Zbyt dużo cukru utrudnia zajście w ciążę? Sprawdź, co o diagnozie PCOS mówi dietetyczka

Witaminy płodności. Zobacz, które pomogą ci zajść w ciążę

Tu kupisz najnowszy magazyn Chcemy Być Rodzicami

Źródło: Chcemy Być Rodzicami

Anna Wencławska

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Dziennikarka, pasjonatka kultur i języków orientalnych.