Przejdź do treści

PCO i PCOS – to nie jest to samo! Oto 5 różnic, które powinnaś znać

czym różni się PCO i PCOS

Wiele kobiet nie wie, że istnieje różnica pomiędzy posiadaniem policystycznego jajnika (PCO), a diagnozą zespołu policystycznych jajników (PCOS). Brzmi w końcu tak podobnie, więc czemu nie stosować tych terminów wymiennie? Odpowiedź jest prosta – to nie jest to samo!

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

PCO można dostrzec dzięki badaniu USG. Na jajniku widzimy wtedy występujące cysty (torbiele). Natomiast PCOS to stan metaboliczny, który może wynikać z policystycznych jajników, ale nie musi. Aby mieć postawioną diagnozę PCOS kobieta musi wykazywać 2 spośród wymienionych 3 objawów:

1. Policystyczne jajniki widoczne na USG;

2. Nieregularne miesiączki;

3. Podniesiony poziom męskich hormonów we krwi, albo związane z tym symptomy, takie jak intensywne owłosienie, czy trądzik.

Jeśli więc kobieta ma nieregularne miesiączki i zwiększony poziom męskich hormonów może mieć postawioną diagnozę PCOS, pomimo nieposiadania policystycznych jajników. Zanim jednak tego typu diagnoza zostanie postawiona, należy sprawdzić inne ewentualności, takie jak zaburzenia czynności tarczycy, czy dysfunkcje w pracy przysadki, co podaje „Health Advice”.

Co ważne, pomimo podobnego nazewnictwa, PCO i PCOS wymagają innego podejścia medycznego. Stąd tak ważna jest świadomość występujących między nimi różnic. Oto 5 z nich:

1. PCO jest bardziej powszechne, niż PCOS

Wielotorbielowate jajniki ukazujące się podczas badania USG mogą dotyczyć nawet 1/3 kobiet w wieku rozrodczym, które nie mają przy tym żadnych innych objawów. Natomiast, jak pokazują statystyki, PCOS dotyka 12-18 proc. kobiet, a wiele z tych przypadków nie jest w ogóle zdiagnozowana.

2. PCO nie jest chorobą, a PCOS jest stanem metabolicznym

PCO może być jednym z „wariantów” normalnie funkcjonujących jajników. Zaś stan metaboliczny podczas PCOS wiąże się z brakiem równowagi hormonalnej.

3. PCOS może powodować długoterminowe skutki

Kobiety cierpiące na PCOS mogą obawiać się wystąpienia cukrzycy, komplikacji podczas ciąży, chorób sercowo-naczyniowych, czy też otyłości. Kobiety z PCO nie są w grupie podobnego ryzyka.

4. PCOS ma więcej objawów, które pojawiaj się we wczesnym wieku

PCO często odkrywane jest przy okazji standardowych badań, rzadko bowiem daje jakiekolwiek objawy. W przeciwieństwie do tego, symptomy PCOS są nieprzyjemne, utrudniają funkcjonowanie kobiet, przy czym nieraz pojawiają się już we wczesnym okresie życia. Jest to między innymi nadmierne owłosienie: „Inaczej mówiąc hirsutyzm. Za zwiększone owłosienie odpowiada nadmiar androgenów w damskim organizmie” – pisaliśmy w naszym portalu [TUTAJ].

5. Problemy z ciążą w PCOS

U kobiet z PCO zajście w ciążę nie powinno stanowić problemu. Wciąż mogą bowiem zachowywać równowagę hormonalną i mieć regularne owulacje. Trudności mogą mieć za to kobiety z zespołem policystycznych jajników. Częściej dochodzi też u nich do poronień. „PCOS zaburza równowagę hormonalną, przez co jajniki nie są w stanie wytworzyć w pełni dojrzałej komórki jajowej” – pisaliśmy.

PCOS i płodność – pytania i odpowiedzi – SPRAWDŹ

 

Źródło: „Health Advice”

Katarzyna Miłkowska

Dziennikarka, absolwentka UW. Obecnie studiuje psychologię kliniczną na Uniwersytecie SWPS oraz Gender Studies na UW.

PCOS a cukrzyca. Te dwie choroby są ze sobą powiązane

PCO Sa cukrzyca

Kobiety cierpiące na zespół policystycznych jajników  (PCOS) są o wiele bardziej narażone na rozwój cukrzycy typu 2 niż inne kobiety – potwierdzają duńscy lekarze.

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Według badań przeprowadzonych przez Katrine Hass Rubin z Uniwersytetu Południowej Danii w Odense, ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 jest czterokrotnie wyższe u kobiet z PCOS niż u grupy kontrolnej.

PCOS a cukrzyca

Naukowcy doszli do wniosku, że średni wiek zapadalności na cukrzycę typu 2 wśród kobiet chorych na PCOS wynosi 31 lat (82 proc. z nich było poniżej 40 roku życia). Kobiety nieobciążone zespołem policystycznych jajników zapadały na cukrzycę mniej więcej około 35 roku życia (66 proc. z nich miało poniżej 40 lat).

Wyniki zespołu doktor Rubin opierają się na badaniach obserwacyjnych i zostały opublikowane w „Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism” 29 sierpnia 2017 roku.

Cukrzyca typu 2

Cukrzyca typu 2 nazywana jest również cukrzycą insulinoniezależną i cukrzycą dorosłych. Jest najczęstszą postacią cukrzycy. Na jej rozwój w bardzo dużej mierze wpływa niewłaściwy styl życia. Występuje tu względny niedobór insuliny z powodu insulinooporności.

W grupie ryzyka znajdują się osoby genetycznie obciążone skłonnością do cukrzycy typu 2, osoby otyłe, kobiety w ciąży, u których cukrzyca występuje w rodzinie oraz osoby z nadciśnieniem tętniczym.

Lek na cukrzycę skuteczny w walce z PCOS

Naukowcy z Uniwersytetu Barcelońskiego udowodnili, że długotrwałe leczenie przy zastosowaniu metforminy, czyli popularnego leku na cukrzycę, może zapobiec lub opóźnić rozwój PCOS. Lekarze przeprowadzili badanie na grupie 38 dziewczynek. Dzieci miały niską wagę urodzeniową i zaczęły wcześnie dojrzewać. Dziewczynki podzielono na dwie grupy, w jednej było 19 dziewczynek w wieku ośmiu lat, którym podano lek na cukrzycę. W drugiej grupie z leczeniem poczekano pięć lat.

W pierwszej grupie lek aplikowano przez cztery lata, natomiast w drugiej tylko przez rok. Jak dowiodły badania, wcześniejsze podanie leku opóźniło lub zapobiegło pojawieniu się nadmiernego owłosienia typu męskiego (hirsutyzmu), nadmiernej produkcji androgenów i PCOS.

Zobacz także:

Zbyt dużo cukru utrudnia zajście w ciążę? Sprawdź, co o diagnozie PCOS mówi dietetyczka

Czy zmiana diety pomoże mi radzić sobie z PCOS?

4 typy PCOS – który przypadek jest twój?

Źródło: Medscape, ABC Zdrowie

Anna Wencławska

Dziennikarka, pasjonatka kultur i języków orientalnych. W wolnym czasie gra na gitarze i śpiewa w zespole.

Ćwiczenia przy PCOS. Jak skutecznie zawalczyć o sylwetkę

ćwiczenia przy PCOS
Pixabay

Sport to zdrowie, co jednak, gdy borykamy się z zaburzeniami endokrynologicznymi? Czy w takim przypadku powinnyśmy zrezygnować z aktywności fizycznej? Nie! Odpowiednio dobrane ćwiczenia mogą okazać się jednym z najlepszych sprzymierzeńców w walce z zaburzeniami. Poznaj przydatne ćwiczenia przy PCOS.

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

W przypadku chorujących na zespół policystycznych jajników (PCOS), celem aktywności fizycznej jest poprawa wrażliwości insulinowej oraz, jeśli to wskazane, redukcja tkanki tłuszczowej. Aby osiągnąć ten cel wskazane są ćwiczenia beztlenowe o dużej intensywności.

Pojawiają się jednak opinie, że ani intensywność, ani czas i rodzaj ćwiczeń nie mają żadnego wpływu na poprawę stanu osób borykających się z PCOS. Pomocna jest właściwie każda inna forma ćwiczeń, o ile poprawi wspomnianą wcześniej wrażliwość organizmu na insulinę. Ćwiczenie jest odpowiednie wtedy, gdy glukoza przepływa z krwi do mięśni, zmniejszając tym samym zapotrzebowanie insulinowe.

Ćwiczenia przy PCOS – cardio i trening siłowy

Idealnym połączeniem w przypadku PCOS jest połączenie treningu cardio i ćwiczeń siłowych, ponieważ mają one różne korzyści. Pierwszy rodzaj treningu powoduje wzrost tętna i zużycie energii, spala również kalorie, co zdecydowanie pomaga w odchudzaniu.

Udowodniono również, że cardio zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych u kobiet z PCOS. Jeżeli chodzi o trening siłowy, to pomaga on w budowie mięśni, co ważne jest dla przemiany materii.

Wskazówki:

  • na trening siłowy warto poświęcić 2-3 dni w tygodniu
  • wskazana jest codzienna aktywność fizyczna. Mogą to być np. przejażdżki rowerowe, spacery i joga
  • sesje cardio powinny być krótkie, 20-minutowy trening interwałowy, jak wykazały badania, ma lepszy wpływ na kobiety z PCOS
  • dieta ma ogromne znaczenie. Zrównoważony posiłek z nierafinowanej, zdrowej żywności przed i po treningu pomoże odzyskać energię

Zobacz także:

PCOS a cukrzyca. Te dwie choroby są ze sobą powiązane

Sport i in vitro – czy przed i po transferze zarodków można ćwiczyć?

Tu możesz kupić najnowszy magazyn Chcemy Być Rodzicami

Źródło: Chcemy Być Rodzicami

Anna Wencławska

Dziennikarka, pasjonatka kultur i języków orientalnych. W wolnym czasie gra na gitarze i śpiewa w zespole.