Przejdź do treści

Oto twój nowy sprzymierzeńca w walce z PCOS – MAGNEZ!

leczenie PCOS magnez

Czy magnez rzeczywiście pomaga przy leczeniu PCOS? Czy warto stosować ten suplement i w jaki sposób może pomóc przy codziennych zmaganiach z chorobą? Najpierw warto dowiedzieć się czym jest magnez i jak wpływa na nasz organizm.

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Magnez

Magnez jest minerałem, który dostarczamy w naszej diecie. Jest również drugim ważnym suplementem, zaraz po witaminie D, na którego niedobór cierpią powszechnie mieszkańcy wysokorozwiniętych państw. Zastanawiacie się dlaczego?

Przyczyna jest prosta, przez wieloletnią uprawę roślin i eksploatację, gleba straciła swoje naturalne zasoby magnezu. Efekt jest taki, że już nie dostarczamy go w pożywieniu w wystarczającej ilości.

Do czego jest potrzebny magnez przy PCOS

Magnez wspomaga metabolizm i jest jednym z najważniejszych elektrolitów w naszym ciele. Jest niezbędny do wykonywania ponad 300 reakcji ciała i funkcji, takich jak detoksykacja, regulacja poziomu cukru we krwi czy rozluźnienie naczyń krwionośnych!

Jak rozpoznać niedobór magnezu?

Zdiagnozowanie, że cierpi się na niedobór magnezu może okazać się trudne, ponieważ większość magnezu w naszym organizmie magazynowana jest w kościach i tkankach miękkich, jedynie 1 proc. tego minerału znajduje się we krwi. Dodatkowo, dr Mercola twierdzi, że żadne badanie krwi nie jest wiarygodne i pewne w 100 procentach.

Jakie są objawy niedoboru magnezu?

Według dr Carolyn Dean autorki książki o magnezie, „The Miracle Magnesium”, ludzie cierpiący na brak magnezu mają następujące objawy:

  • Napady lęku i paniki – magnez pomaga w utrzymaniu hormonów stresu pod kontrolą.
  • Zapalenie jelit – niedobór magnezu spowalnia pracę jelit powodując zaparcia, które są przyczyną wielu innych dolegliwości.
  • Depresja – serotonina to neuroprzekaźnik, który poprawia nastrój, jest konieczna, aby działać jak należy.
  • Cukrzyca i odporność na insulinę – magnez kontroluje wydzielanie insuliny i pomaga regulować cukier we krwi.
  • Zmęczenie – niedobór magnezu może przyczynić się do zwiększenia i nagromadzenia energii, ponieważ od magnezu zależnych jest wiele aktywności metabolicznych. Warto zauważyć, że wiele kobiet skarży się na bardzo niski poziom energii. Czyżby przyczyną tego był niedobór magnezu?
  • Nadciśnienie – choroby układu krążenia i wysokie ciśnienie jest bardzo częste przy PCOS. Niedobór magnezu może powodować skurcze naczyń krwionośnych co prowadzi do nadciśnienia. Może przyczynić się do zwiększenia poziomu cholesterolu.
  • Hipoglikemia – pamiętając, że magnez jest ważny przy wydzielaniu insuliny i regulowaniu poziomu cukru we krwi, warto zauważyć, że braki tego istotnego minerału powodują spadki cukru we krwi i jego niedobór.
  • Bezsenność – melatonina czyli hormon snu, nie jest wytwarzany bez obecności magnezu.
  • W położnictwie i ginekologii – czyli najważniejszym dla nas. Magnez pozytywnie oddziałuje na zespół napięcia przedmiesiączkowego i bolesne miesiączkowanie, ma duży wpływ na płodność.
  • Próchnica – niedobór magnezu może spowodować wahania poziomu fosforu i wapnia w ślinie, a to uszkadza zęby (Niestety muszę przyznać, że boli mnie ząb, teraz zastanawiam się czy przypadkiem nie mam niedoboru magnezu!)

Jak widać lista objawów jest całkiem spora!

Magnez przy PCOS

Nie istnieje wiele badań medycznych, które zalecają przyjmowanie magnezu kobietom z zespołem jajników policystycznych.

JEDNAK można znaleźć mnóstwo dowodów, że magnez naprawdę może pomóc w podwyższaniu poziomu insuliny i regulacji poziomu cukru we krwi.

Podaję kilka przykładów:

  • Niedobór magnezu był typowym symptomem dla stanu przed cukrzycowego i uzupełnianie jego niedoborów poprawiało poziom cukru we krwi oraz metabolizm o 71%
  • Kolejne badania, które wskazują że uzupełnianie niedoborów magnezu spowalnia proces postępowania od stanu przed cukrzycowego do cukrzycy.
  • Również według analizy Framingham Offspring Cohort (2006) osoby z wyższym poziomem magnezu mają lepszą wrażliwość na insulinę i niższe ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2.

Zdaję sobie sprawę, że wszystkie informacje odnoszą się do cukrzycy, ale warto pamiętać, że kobiety z PCOS posiadają istotne zaburzenia w metabolizmie insuliny i glukozy. Skutkiem jest uwalnianie zbyt dużej ilości insuliny, która powoduje, że jajniki wydzielają zbyt wiele testosteronu. Jeśli chcemy zwalczyć symptomy PCOS, konieczne jest, aby utrzymać poziom insuliny i cukru we krwi na odpowiednim poziomie. Wzbogacanie organizmu w magnez, może tylko w tym pomóc.

KTÓRY MAGNEZ JEST DOBRY I ILE POWINNIŚMY GO PRZYJMOWAĆ?

Obecnie zaleca się, aby dziennie przyjmować od 350 do 400mg. Jednak dr Mercola i dr Dean sugerują, aby przyjmować niemalże podwójną dawkę (około 700mg), wtedy można zapobiegać symptomom, które zostały wcześniej wymienione.

Również glicynian magnezu wydaje się być najlepiej przyswajany i nie posiada żadnych działań przeczyszczających (co jest ważne). Należy unikać tlenku magnezu, ponieważ źle się przyswaja i powoduje problemy żołądkowe.

Gorzkie sole do kąpieli (Epsom) i olej magnezowy również mogą być pomocne przy codziennym uzupełnianiu niedoboru magnezu.

Rady:
  • Suplement diety glicynian magnezu – 2 razy dziennie
  • Olej magnezowy – jest to spray i stosuje się go bezpośrednio na skórę, pomaga przy zmniejszaniu bólów mięśni. Ten magnez wchłania się przez skórę, więc nie trzeba obawiać się problemów z żołądkiem.
  • Gorzka sól – jest to sól do kąpieli, bardzo dobry sposób na uzupełnienie magnezu.
Co zyskujemy stosując magnez?

Dr Lara Briden specjalizująca się w neuropatii wymienia następujące korzyści stosowania magnezu:

  • Uregulowanie poziomu kortyzolu
  • Łatwiejsze zasypianie
  • Wspieranie prawidłowego funkcjonowania tarczycy.
  • Aktywowanie witaminy D
  • Wspomaganie wydzielania wszystkich ważnych hormonów
  • Spowolnienie procesu starzenia się

To wszystko wygląda zachęcająco, prawda?

Czy stosowaliście magnez i zaobserwowaliście jakieś zmiany? Podzielcie się tym z nami w komentarzach!

Dominika Lewińska

Studentka filologii angielskiej o specjalizacji tłumaczeniowej na Uniwersytecie SWPS

Ćwiczenia przy PCOS. Jak skutecznie zawalczyć o sylwetkę

ćwiczenia przy PCOS
Pixabay

Sport to zdrowie, co jednak, gdy borykamy się z zaburzeniami endokrynologicznymi? Czy w takim przypadku powinnyśmy zrezygnować z aktywności fizycznej? Nie! Odpowiednio dobrane ćwiczenia mogą okazać się jednym z najlepszych sprzymierzeńców w walce z zaburzeniami. Poznaj przydatne ćwiczenia przy PCOS.

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

W przypadku chorujących na zespół policystycznych jajników (PCOS), celem aktywności fizycznej jest poprawa wrażliwości insulinowej oraz, jeśli to wskazane, redukcja tkanki tłuszczowej. Aby osiągnąć ten cel wskazane są ćwiczenia beztlenowe o dużej intensywności.

Pojawiają się jednak opinie, że ani intensywność, ani czas i rodzaj ćwiczeń nie mają żadnego wpływu na poprawę stanu osób borykających się z PCOS. Pomocna jest właściwie każda inna forma ćwiczeń, o ile poprawi wspomnianą wcześniej wrażliwość organizmu na insulinę. Ćwiczenie jest odpowiednie wtedy, gdy glukoza przepływa z krwi do mięśni, zmniejszając tym samym zapotrzebowanie insulinowe.

Ćwiczenia przy PCOS – cardio i trening siłowy

Idealnym połączeniem w przypadku PCOS jest połączenie treningu cardio i ćwiczeń siłowych, ponieważ mają one różne korzyści. Pierwszy rodzaj treningu powoduje wzrost tętna i zużycie energii, spala również kalorie, co zdecydowanie pomaga w odchudzaniu.

Udowodniono również, że cardio zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych u kobiet z PCOS. Jeżeli chodzi o trening siłowy, to pomaga on w budowie mięśni, co ważne jest dla przemiany materii.

Wskazówki:

  • na trening siłowy warto poświęcić 2-3 dni w tygodniu
  • wskazana jest codzienna aktywność fizyczna. Mogą to być np. przejażdżki rowerowe, spacery i joga
  • sesje cardio powinny być krótkie, 20-minutowy trening interwałowy, jak wykazały badania, ma lepszy wpływ na kobiety z PCOS
  • dieta ma ogromne znaczenie. Zrównoważony posiłek z nierafinowanej, zdrowej żywności przed i po treningu pomoże odzyskać energię

Zobacz także:

PCOS a cukrzyca. Te dwie choroby są ze sobą powiązane

Sport i in vitro – czy przed i po transferze zarodków można ćwiczyć?

Tu możesz kupić najnowszy magazyn Chcemy Być Rodzicami

Źródło: Chcemy Być Rodzicami

Anna Wencławska

Dziennikarka, pasjonatka kultur i języków orientalnych. W wolnym czasie gra na gitarze i śpiewa w zespole.

PCOS a cukrzyca. Te dwie choroby są ze sobą powiązane

PCO Sa cukrzyca

Kobiety cierpiące na zespół policystycznych jajników  (PCOS) są o wiele bardziej narażone na rozwój cukrzycy typu 2 niż inne kobiety – potwierdzają duńscy lekarze.

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Według badań przeprowadzonych przez Katrine Hass Rubin z Uniwersytetu Południowej Danii w Odense, ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 jest czterokrotnie wyższe u kobiet z PCOS niż u grupy kontrolnej.

PCOS a cukrzyca

Naukowcy doszli do wniosku, że średni wiek zapadalności na cukrzycę typu 2 wśród kobiet chorych na PCOS wynosi 31 lat (82 proc. z nich było poniżej 40 roku życia). Kobiety nieobciążone zespołem policystycznych jajników zapadały na cukrzycę mniej więcej około 35 roku życia (66 proc. z nich miało poniżej 40 lat).

Wyniki zespołu doktor Rubin opierają się na badaniach obserwacyjnych i zostały opublikowane w „Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism” 29 sierpnia 2017 roku.

Cukrzyca typu 2

Cukrzyca typu 2 nazywana jest również cukrzycą insulinoniezależną i cukrzycą dorosłych. Jest najczęstszą postacią cukrzycy. Na jej rozwój w bardzo dużej mierze wpływa niewłaściwy styl życia. Występuje tu względny niedobór insuliny z powodu insulinooporności.

W grupie ryzyka znajdują się osoby genetycznie obciążone skłonnością do cukrzycy typu 2, osoby otyłe, kobiety w ciąży, u których cukrzyca występuje w rodzinie oraz osoby z nadciśnieniem tętniczym.

Lek na cukrzycę skuteczny w walce z PCOS

Naukowcy z Uniwersytetu Barcelońskiego udowodnili, że długotrwałe leczenie przy zastosowaniu metforminy, czyli popularnego leku na cukrzycę, może zapobiec lub opóźnić rozwój PCOS. Lekarze przeprowadzili badanie na grupie 38 dziewczynek. Dzieci miały niską wagę urodzeniową i zaczęły wcześnie dojrzewać. Dziewczynki podzielono na dwie grupy, w jednej było 19 dziewczynek w wieku ośmiu lat, którym podano lek na cukrzycę. W drugiej grupie z leczeniem poczekano pięć lat.

W pierwszej grupie lek aplikowano przez cztery lata, natomiast w drugiej tylko przez rok. Jak dowiodły badania, wcześniejsze podanie leku opóźniło lub zapobiegło pojawieniu się nadmiernego owłosienia typu męskiego (hirsutyzmu), nadmiernej produkcji androgenów i PCOS.

Zobacz także:

Zbyt dużo cukru utrudnia zajście w ciążę? Sprawdź, co o diagnozie PCOS mówi dietetyczka

Czy zmiana diety pomoże mi radzić sobie z PCOS?

4 typy PCOS – który przypadek jest twój?

Źródło: Medscape, ABC Zdrowie

Anna Wencławska

Dziennikarka, pasjonatka kultur i języków orientalnych. W wolnym czasie gra na gitarze i śpiewa w zespole.