Przejdź do treści

Kolejny dobry rok dla rynku e-booków. Virtualo podsumowuje 2014

668.jpg

Rok 2014 zdecydowanie wzmocnił pozycję e-booków na rynku książki w Polsce. Wielkość sprzedaży książek elektronicznych w ciągu minionych 12 miesięcy firma Virtualo oszacowała na 40 mln zł netto

W ofercie największego dystrybutora e-książek dostępnych było ponad 37 tys. tytułów. Dobra dynamika wzrostu, rosnąca dostępność tytułów w wersji elektronicznej oraz efektywna współpraca z wydawnictwami i partnerami pozwoliła firmie zakończyć z sukcesem kolejny rok na rynku publikacji elektronicznych.

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

W 2014 roku liczba tytułów dostępnych w księgarni dystrybutora wzrosła w stosunku do 2013 roku o 19 %. W ofercie Virtualo pod koniec 2014 r. dostępnych było ponad 37 tys. książek w wersji elektronicznej oraz ponad 2 tys. audiobooków.

„Rok 2015 planujemy zakończyć jeszcze lepszym wynikiem niż 2014. Chcemy jeszcze aktywnie niż do tej pory promować e-czytelnictwo i przekonywać tych, którzy wcześniej nie mieli do czynienia z e-bookami, że warto sięgnąć po e-książki, gdyż to, co naprawdę się liczy to treść, a nie forma. Czekają nas nowe projekty i nowe wyzwania, którymi chcielibyśmy zaskoczyć e-czytelników. Liczymy również, że 2015 r. przyniesie zmiany na lepsze w kwestii zmniejszenia VATu na e-booki „ – komentuje Robert Rybski, Prezes Virtualo.

Pierwszy raport o rynku e-booków w Polsce

W 2014 roku firma Virtualo na podstawie danych z lat 2010-2014 przygotowała raport opisujący rozwój i zmiany na rynku e-booków. Analizując e-czytelnictwo oraz dynamikę sprzedaży powstał dokument, w którym znalazły się najważniejsze dane na temat powstania i wzrostu polskiego rynku e-książki. Raport został objęty patronatem merytorycznym Biblioteki Analiz. Do współpracy w jego powstaniu zaproszono przedstawicieli znanych polskich wydawnictw oraz blogerów i właścicieli najpopularniejszych serwisów zajmujących się e-książkami. W raporcie Virtualoprzedstawiono najważniejsze tematy związane z rynkiem e-booków w Polsce m.in.: aspekt ceny, dostępność nowości i backlisty, piractwo internetowe, stawkę VAT oraz ofertę e-czytników i liczbę e-czytelników.

Niestandardowe i najciekawsze projekty w branży e-książek

W 2014 roku odbyło się pierwsze ogólnopolskie „Czytnikoliczenie”, akcja Virtualo realizowana z Burda Media oraz Allegro. Celem projektu było oszacowanie liczby urządzeń do czytania książek elektronicznych, czyli e-czytników, tabletów oraz smartfonów. W „Czytnikoliczeniu” wzięło udział ponad 5 500 uczestników. Virtualo udało się sprawdzić wraz z partnerami ilu jest aktywnych e-czytelników oraz jakie są najpopularniejsze urządzenia do czytania e-booków. Wyniki pokazały, że każdy z uczestników badania przeczytał średnio 50 e-booków na przestrzeni różnej liczby lat, łącznie   zapytani e-czytelnicy przeczytali imponującą liczbę ponad 250 tysięcy książek cyfrowych. Z osób, które wzięły udział w „Czytnikoliczeniu” prawie 4 000, czyli 73% posiada czytnik Kindle. Właściwie na równi znalazły się firmy OnyxBoox z wynikiem 4,6% i PocketBook 4,2%. 1,6% czytelników wybrało markę Prestigio, a 7,6% wskazało na jeszcze inne marki urządzeń. Tylko 6% e-czytelników czyta na tablecie, a 3% na smartfonie.

Wśród ciekawych projektów zrealizowanych w 2014 r. promujących e-czytelnictwo można wymienić wakacyjny, trzymiesięczny projekt Wirtualnej Czytelni Starbucks. W ramach projektu Klienci kawiarni, którzy chcieli zrelaksować się przy dobrej kawie, mieli jednocześnie możliwość przeczytania obszernych fragmentów e-booków takich jak: „Złodziejska magia” Trudi Canavan czy „Gniew” Zygmunta Miłoszewskiego, a wszystko to bez konieczności instalowania specjalnych programów.

Z okazji Światowego Dnia Książki Virtualo zorganizowało również akcję „E-book też książka”, w której udział wzięli popularni polscy autorzy, między innymi: Mariusz Szczygieł, Beata Pawlikowska, Jakub Ćwiek, Katarzyna Miszczuk. W maju 2014 r. z kolei odbyła się akcja z okazji premiery najnowszego e-booka Janusza Leona Wiśniewskiego pt. „Grand”, podczas której uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z pracą wydawnictw i autorów. We wrześniu 2014 r. czytelnicy mieli okazję wziąć udział w bitwie e-booków z audiobookami i wybrać swoje ulubione tytuły. Łącznie w 2014 roku w księgarni Virtualo.pl należącej do największego polskiego dystrybutora e-książek, zorganizowano ponad 300 akcji promocyjnych na e-booki.

Bestsellery i najbardziej popularne kategorie e-booków 2014

Pierwsze miejsce na liście bestellerów w zestawieniu Virtualo.pl zajął „Gniew” Zygmunta Miłoszewskiego. Ostatnia część trylogii o prokuratorze Szackim szturmem zdobyła listy z najlepszymi książkami 2014 r. i ubiega się obecnie o tytuł Bestsellera Empiku 2014 r. Na drugim miejscu znalazł się e-book „Sześć lat później” Harlana Cobena, a na trzecim miejscu listy bestsellerów jest „Czarna lista”, autorstwa Fredericka Forsytha.

W 2014 roku na e-bookowych listach bestsellerów rządziły zdecydowanie kryminały. Poza nimi chętnie kupowane były również e-książki z kategorii: powieści obyczajowe/proza (wśród najpopularniejszych tytułów znalazła się m.in.: „Zdrada” Paulo Coelho, „Grand” J.L. Wiśniewskiego, „Wilk z Wall Strett” Jordana Belforta), literatura faktu (wśród najpopularniejszych tytułów m.in.: „Einstein. Jego życie, jego wszechświat” Waltera Isaacsona, „Warszawa 1944. Tragiczne powstanie” Alexandry Richie, „MASA. O kobietach polskiej mafii” Artura Górskiego) oraz fantastyka (wśród najpopularniejszych tytułów m.in. „Marsjanin” Andy’ego Weira, „Droga królów” Brandona Sandersona czy trylogia „Igrzyska śmierci” Suzanne Collins).

Rok 2014 nie przyniósł technologicznej rewolucji na rynku e-książki, nie doczekaliśmy się również zrównania stawki VAT na e-booki i książki papierowe. Uzyskane jednak wyniki sprzedażowe za rok 2014 i prognozy na kolejne 2 lata zasygnalizowane przez Virtualo, pozwalają zakładać, iż polski rynek e-booków ma wciąż duży potencjał.

Materiały prasowe

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.

Genialnymi MEMAMI w niepłodność – ta kobieta śmiechem rozbraja ból, jak ona to robi?!

"Jeśli praktyka prowadzi do perfekcji, to nasze dzieci będą doskonałe." / Fot. hilariously_infertile  Instagram
"Jeśli praktyka prowadzi do perfekcji, to nasze dzieci będą doskonałe." / Fot. hilariously_infertile Instagram

Bez poczucia humoru i dystansu nieraz trudno byłoby wytrzymać. Przykład? Oto seria komicznych Instagramowych postów, którą stworzyła jedna ze staraczek. Nie sposób się przy nich nie uśmiechnąć. Nawet jeśli początkowo ma to być śmiech przez łzy!

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Sarah (internetowy pseudonim, który powstał by kobieta mogła zachować prywatność) ma 35 lat i jest nauczycielką pochodzącą z Nowego Jorku. hilariously_infertile [red. zabawnie_niepłodna] – bo tak nazywa się jej konto, to sposób nie tylko na wyrażenie własnych emocji, ale też wsparcie i danie nadziei innym zmagającym się z niepłodnością parom.

Sarah wykorzystuje konwencję memów i video do otwartego mówienia o wszelkich aspektach jej niepłodności. Począwszy od niewygodnych momentów, w których członkowie rodziny wciąż pytają, kiedy będzie miała kolejne dziecko, kończąc na tym, ile wkładek higienicznych powinna kupić kobieta stosująca progesteron w czopkach” – czytamy na „Daily Mail”.

Otwartość z jaką Sarah dzieli się swoim doświadczeniem jest rzeczywiście dla wielu osób nie do przeskoczenia. Stąd też postanowiła ona używać w sieci pseudonimu. Nie sądzi bowiem, że „szkolne środowisko doceniłoby [jej] otwarte mówienie o pochwie na łamach całego internetu”. Nie zaprzestaje jednak swoim działaniom i ma nadzieję, że wniesie tym choćby odrobinę światła do i tak ciężkiego świata niepłodnych. Dzięki własnym doświadczeniom zdaje sobie sprawę, jak wiele niezrozumienia i poczucia osamotnienia może się z tym wiązać. Memami pokazuje, że nikt nie musi być z problemem sam. „Reprezentuję każdą kobietę, która przeszła lub jest w trakcie przechodzenia przez leczenie niepłodności” – mówi Sarah.

Kobieta ma obecnie dwoje dzieci. Jedno ma 4 lata i na świecie pojawiło się dzięki inseminacji. Drugie – roczne – urodziło się dzięki metodzie in vitro. Jednymi z przyczyn jej trudności są zmagania z PCOS i niedoczynnością tarczycy. Starania o dziecko nie były więc w jej przypadku łatwe. W prawdziwie kryzysowym momencie mąż zaproponował by napisała książkę o tym, co przeżywa w trakcie leczenia. Postanowiła zacząć właśnie od internetu – dziś wydaje się, że była to słuszna decyzja!

Jest to kolejny przykład na to, jakie wsparcie można znaleźć w sieci: „Poronienie i strata dziecka – fotografie, które rzucają na te trudne doświadczenia światło szczerości–  widziałaś już te fotografie?

 

Jeśli jesteś w ciąży, przez chwilę nie będę z tobą rozmawiać. To nic osobistego, po prostu nienawidzę twojej macicy!

 

Powinnam znaleźć jakieś hobby? Czy hobby kiedykolwiek wyleczyło raka lub cukrzycę? Nie? Zgadnij co… niepłodności też to nie wyleczy!

 

Wciąż czekam na pozytywny wynik testu ciążowego.

 

Jaki mamy dziś dzień? 15 dzień cyklu… tzn. dziś jest wtorek.

 

Ktokolwiek powiedział: „Za pieniądze szczęścia nie kupisz”, nie musiał nigdy płacić za in vitro.

Źródło: „Daily Mail”hilariously_infertile Instagram

 

Zobacz też:

Poród okiem matki – perspektywa, która chwyta za serce!

Ciało po porodzie – szczere zdjęcia! Kobiecość, piękno, macierzyństwo niejedno ma imię

Piękno nie zawsze jest perfekcyjne – zdjęcia, które każda kobieta powinna zobaczyć!

 

Katarzyna Miłkowska

Dziennikarka, absolwentka UW. Obecnie studiuje psychologię kliniczną na Uniwersytecie SWPS oraz Gender Studies na UW.