Przejdź do treści

Jak się odżywiać i ćwiczyć w okresie macierzyństwa

163.jpg

Macierzyństwo wymaga siły i energii. Odpowiednia, zróżnicowana dieta i aktywność fizyczna pozwalają na ich utrzymanie oraz wzmocnienie.

Dieta młodej mamy musi być urozmaicona, aby zapewnić odpowiednią ilość wszystkich składników odżywczych niezbędnych do tego, by organizm matki zachował pełnię zdrowia. Nie może w takiej diecie zabraknąć: węglowodanów, białka, tłuszczów, witamin, składników mineralnych, błonnika i wody. Dlatego bardzo istotne jest regularne spożywanie wszystkich produktów ujętych w piramidzie żywieniowej.

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Żywienie młodej mamy

Oto najważniejsze zalecenia ekspertów dotyczące codziennego żywienia kobiet w okresie macierzyństwa:

  • Spożywaj produkty zbożowe jako główne źródło energii (kalorii) w ciągu dnia.
  • Pij mleko i jedz produkty mleczne. Pij 3 szklanki mleka dziennie lub zastępuj porcje mleka jogurtem, kefirem lub serem. Wybieraj produkty o obniżonej zawartości tłuszczu.
  • Mięso spożywaj z umiarem. Możesz zastąpić je dwa razy w tygodniu rybą i raz nasionami roślin strączkowych.
  • Codziennie jedz 2–3 porcje owoców i przynajmniej 3–4 porcje warzyw.
  • Ograniczaj tłuszcze, szczególnie zwierzęce, a także produkty zawierające dużo cholesterolu i izomerów trans nienasyconych kwasów tłuszczowych. Wybieraj głównie tłuszcze pochodzenia roślinnego. Zadbaj o spożycie nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym NNKT.
  • Ograniczaj spożycie cukru i słodyczy.
  • Ograniczaj spożycie soli (nie więcej niż 1 łyżeczka do herbaty, 5 g, dziennie soli dodanej i zawartej w potrawach).
  • Pij codziennie minimum 2 litry płynów, z czego większość powinna stanowić woda.
  • Unikaj picia alkoholu.

Aktywność fizyczna

Po okresie karmienia piersią można sobie pozwolić na bardziej swobodną i częstszą aktywność fizyczną. Proces ostatecznego powracania do formy warto rozłożyć na etapy i stosować metodę małych kroków. Podstawą jest harmonia i równowaga.
Z tego też względu warto zadbać o holistyczny rozwój i ćwiczyć wszystkie partie mięśniowe: mięśnie ramion, grzbietu, klatki piersiowej, brzucha, nóg i pośladków.

  • Odtłuszczenie, czyli spalanie tkanki tłuszczowej, jest możliwe głównie z wykorzystaniem tzw. treningu cardio, czyli treningu tlenowego (np. bieganie).
  • Ujędrnienie ciała i wzmocnienie mięśninastępuje dzięki ćwiczeniom wzmacniającym, takim jak np. przysiady, uniesienia ramion, brzuszki, wypady.
  • Uelastycznienie ciała, nadanie mu gibkości, przywrócenie równowagi mięśniowejjest możliwe dzięki ćwiczeniom rozciągającym.
  • Relaks zapewnia wyciszenie, regenerację ciała oraz poprawę samopoczucia. To forma odnowy biologicznej.

Codziennie powinno się przeznaczać 1 godzinę na trening. Jeżeli zaś to się nie uda, warto ruszać się podczas chwil spędzanych z rodziną, np. ćwiczyć razem z dzieckiem, wspólnie biegać, pływać, jeździć na wycieczki rowerowe.

Twoja aktywność zależy tylko od Ciebie i od tego, jak zarządzasz swoim czasem.

Źródło: zachowajrownowage.pl

„Zmień siebie, daj siebie” – dołącz do akcji!

kobiety-logo-bez-tla-2-1024x506

Chcesz przeżyć niesamowitą przygodę życia i wziąć udział w bezpłatnym kompleksowym programie metamorfoz? „Zmień siebie, daj siebie” to kolejna akcja Fundacji 3-4-Start, skierowana do młodych mam, by znów poczuły się pięknie i pewnie w swoim ciele.

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

O tym, że kobiety mają wielką moc, można było się przekonać przy okazji trwającej akcji „Kobiety dla kobiety”, której głównym celem jest pomoc 37-letniej Oli – samotnej mamie chorującej na białaczkę szpikową. Ma ona jednak również zmotywować zaangażowane w nią kobiety, przynieść im inspirację i odpoczynek od codziennej gonitwy, uskrzydlić i wzmocnić wiarę we własne możliwości.

Teraz Fundacja idzie krok dalej, startując z kolejną odsłoną tej akcji – „Zmień siebie, daj siebie”, której celem jest pomoc mamom w ich codziennych zmaganiach.

Doskonale wiadomo, że bycie mamą to niełatwe zadanie, szczególnie w dzisiejszym, pędzącym w szaleńczym tempie świecie. Młodym mamom często brakuje czasu dla siebie – czasu na odpoczynek, na realizację swoich pasji, a nawet czasu na zadbane o własne zdrowie.

Zdarza się i tak, że ciało, które zmieniło się po porodzie staje się przyczyną smutku i obniżenia poczucia własnej wartości. W idealnym świecie o zdrowie i dobre samopoczucie mam zadbałby szereg specjalistów, pomagając im wrócić do formy i odzyskać dobre samopoczucie.

Nie żyjemy w idealnym świecie, warto jednak próbować do tego ideału się zbliżyć.

W akcji „Zmień siebie, daj siebie” wyciągamy rękę do młodych mam, pragnąc pomóc im poczuć się piękniej i pewniej w swoim ciele. Wiemy, jak ważna jest samoakceptacja i jak zadowolenie z własnego wyglądu korzystnie wpływa na samopoczucie. Jesteśmy także świadomi, jak istotną kwestią jest dbanie o zdrowie, regularne badania i diagnostyka.
Zdajemy sobie sprawę, że najlepiej działać kompleksowo, bo sama poprawa wyglądu nie zapewnia zdrowia, a samo zdrowie nie przynosi pełnego zadowolenia z własnego ciała.
I właśnie dlatego w akcji „Zmień siebie, daj siebie” będziemy się skupiać w równym stopniu na obu tych obszarach – podkreślają organizatorzy akcji.

Trzy młode mamy – wybrane spośród zgłaszających się osób, zostaną objęte kompleksowym programem, w którym specjaliści zadbają zarówno o ich wygląd, jak i o zdrowie, a w efekcie – o dobre samopoczucie, pewność siebie i zadowolenie z własnego ciała.
Program będzie obejmował zabiegi kosmetyczne i z zakresu medycyny estetycznej, badania analityczne, konsultacje lekarskie, dietetyczne, stomatologiczne, treningi z trenerem personalnym, a także spotkania z coachem i terapeutą.

Rezultatem będzie całkowita metamorfoza wybranych mam, którą będzie można podziwiać na uroczystej gali finałowej.

Jeśli jesteś zainteresowana wzięciem udziału w akcji, wejdź na stronę www.kobietydlakobiety.pl i zarejestruj się. Zgłoszenia będą przyjmowane do 4 września.

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.

Chemioterapia zwiększa szanse na płodność? Zaskakujące wyniki badań

Chemioterapia
Fotolia

Popularne leki stosowane w trakcie chemioterapii mogą być pomocne w stymulacji produkcji jajeczek w jajnikach – twierdzą naukowcy. Odkrycie może okazać się pomocne w poszukiwaniu nowych sposobów do walki w niepłodnością.

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Koszty leczenia niepłodności są bardzo duże. W Polsce cała procedura ni vitro waha się w granicach 10 tys. złotych. Oczywiście jest to orientacyjna suma, ponieważ zarówno czas, jak i koszt leczenia zależy od przyczyny problemu. Dla porównania, średni koszt tego zabiegu w USA to od 11 tys. do 12 tys. dolarów – podaje ośrodek Advanced Fertility Center w Chicago./

Chemioterapia a płodność

Naukowcy z Uniwersytety Edynburskiego pobrali próbki tkanek z jajników 14 kobiet, które przechodziły chemioterapię. Następnie porównali je z próbkami 12 zdrowych kobiet. Wyniki były zaskakujące.

Tkanki pochodzące z jajników kobiet poddanych terapii z użyciem ABVD były zdrowsze w porównaniu z tkankami młodych, zdrowych pacjentek. Po zastosowaniu ABVD zauważono również podwyższoną produkcję jajeczek. ABVD to mieszanka leków, w skład której wchodzi doksorubicyna, znana również jako adriamycyna, bleomycyna, winblastyna, dakarbazyna.

Potrzebne są dalsze badania

Do niedawna uważano, że zwiększenie liczby jajeczek w ciągu życia kobiety jest niemożliwe. Wciąż istnieje wiele wątpliwości i potrzebne są dalsze badania, aby zrozumieć wpływ ABVD na płodność kobiety.

– Badania dotyczą tylko kilku pacjentek, jednak wyniki były spójne i mogą się okazać znaczące w dalszych poszukiwaniach – oświadczyła profesor Evelyn Telfer ze School of Biology and Sciences. – Musimy bardziej poznać mechanizm oddziaływania mieszanki leków na jajniki i konsekwencje – dodała.

Wyniki badań zostały opublikowane w dzienniku „Human Reproduction”, akcję wspiera Rada Badań Medycznych.

Zobacz także:

Chemioterapia, która przywraca szanse na dziecko. Jeden lek na niepłodność i nowotwór?

Chemioterapia w ciąży

Przełomowa procedura – czy umożliwi kobietom z uszkodzonymi chemioterapią jajnikami zajście w ciążę?

Źródło: CNBC

Anna Wencławska

Dziennikarka, pasjonatka kultur i języków orientalnych. W wolnym czasie gra na gitarze i śpiewa w zespole.

Jak obliczyć dni płodne? [WIDEO]

jak obliczyć dni płodne
Dni płodne – Fot. fotolia

 

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Jeśli rozpoczynasz starania o dziecko, musisz wiedzieć, kiedy są dni płodne.

 

Każda kobieta ma nieco inny cykl miesiączkowy, czasem trwa on 28 dni, a innym razem 31 dni. Najważniejsze, byś ustaliła, kiedy są dni płodne w twoim cyklu, bo właśnie wtedy masz największe szanse na zajście w ciążę.

 

Jak obliczyć dni płodne?

Cykl menstruacyjny, który rozpoczyna się krwawieniem miesięcznym, a kończy w ostatnim dniu przed następnym krwawieniem, dzieli się na trzy fazy.

Faza niepłodności względnej

Długość tej fazy nie jest stała, ponieważ w przypadku krótkich cykli miesięcznych dojrzewanie komórki jajowej zaczyna się już na tyle wcześnie, że kobieta może być płodna już pod koniec miesiączki. Jeśli cykle są w normie; czyli około 28 dni odstępu między miesiączkami, wówczas ta faza jest zaliczana do okresu niepłodności.

 

Kiedy jest owulacja?

Faza płodności

Podczas tej fazy następuje jajeczkowanie, czyli komórka jajowa dojrzewa i wydostaje się z jajnika. Komórka jajowa, która została uwolniona z jajnika, może żyć do 24 godzin, więc do poczęcia może dojść tylko w tym czasie, to właśnie są dni płodne. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że plemniki mogą przeżyć w śluzie macicy przeciętnie 3-5 dni (zdarza się, że więcej) okres płodny może rozpocząć się już na 5 dni przed uwolnieniem komórki jajowej tzw. owulacją a 3-4 dni po owulacji to również czas płodny.

Faza niepłodności

Ostatnia faza cyklu to faza lutealna, nazywana inaczej progesteronową. Trwa od 12 do 16 dni. Progesteron w fazie lutealnej ma przyspieszyć wzrost błony śluzowej macicy i przygotować ją na przyjęcie zapłodnionej komórki jajowej. Jeśli komórka nie została zapłodniona, błona zacznie się łuszczyć i rozpocznie się miesiączkowanie.

Ten okres jest stały – trwa zazwyczaj 14 dni. Rozpoczyna się z chwilą obumarcia komórki jajowej aż do czasu, kiedy pojawi się następna miesiączka.
Jeśli od daty przewidywanej miesiączki odejmiemy 14 dni to otrzymamy dzień szczytu płodności, czyli dzień owulacji. Ostatnim dniem cyklu jest dzień poprzedzający krwawienie.

Jak obliczyć dni płodne – kalendarz owulacyjny

Pomocne w obliczaniu dni płodnych mogą okazać się kalendarze dni płodnych. Znajdziesz ich sporo w Internecie.

POLECAMY:

Coraz młodsze polki są coraz mniej płodne

Owulacja – objawy o których mogłaś nie wiedzieć! 

Zbyt dużo cukru utrudnia zajście w ciążę! 

 

Aneta Grinberg-Iwańska

Absolwentka dziennikarstwa i politologii. Pasjonatka technik video. Redaktor prowadząca serwis.

Stres oksydacyjny źle wpływa na męską płodność. Zobacz dlaczego!

Fot.fotolia
Fot.fotolia – Stres - jego wpływ na męską płodność

Stres oksydacyjny – jak dowodzą badania amerykańskich naukowców – jest jedną z ważniejszych przyczyn zaburzeń płodności mężczyzn.

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Czym jest stres oksydacyjny?

W wyniku różnych reakcji w komórkach naszego organizmu powstają reaktywne formy tlenu tzw. wolne rodniki. Jeśli ilość reaktywnego tlenu jest zbyt duża, organizm sobie z nimi nie radzi. Natomiast wolne rodniki wchodzą w relacje z tłuszczami, białkami i DNA. Proces ten doprowadza do uszkodzenia komórek, a co za tym idzie do zaburzenia ich funkcjonowania.

Co mają wolne rodniki do plemników?

Plemniki są bardzo wrażliwe na reaktywne formy tlenu ze względu na swoją budowę komórkową. Stres oksydacyjny może doprowadzić do niszczenia plemników, a także prowadzić do zaburzeń genetycznych (wysoki poziom fragmentacji DNA, delecje, mutacje, inne zmiany w DNA). U pacjentów można zauważyć także obniżenie ruchliwości i żywotności plemników. Badacze zauważyli jednocześnie, że u mężczyzn, u których występuje nadmiar wolnych rodników, mimo iż nasienie ma dobre parametry, znacznie wydłużyła się czas starania o dziecko.

 

Czytaj także; Pierwsze w Polsce badanie wpływu stresu na nasienie.

 

Co może wywołać stres oksydacyjny?

Lekarze wśród czynników ryzyka wymieniają:

  • stres;
  • intensywny, regularny wysiłek fizyczny;
  • zanieczyszczenie środowiska;
  • nadmierna ekspozycja na promienie słoneczne;
  • palenie papierosów;
  • kontakt z metalami ciężkimi: ołowiem, kadmem i rtęcią oraz z tlenkami azotu poprzez żywność czy spaliny samochodowe;
  • zażywanie niektórych leków – antykoncepcyjnych, antydepresyjnych, sterydów oraz antykoagulantów;
  • alkohol.

    Stres oksydacyjny a dieta

    Istotną przyczyną stresu oksydacyjnego jest również niewłaściwa dieta, a konkretnie spożywanie m.in.: wysoko przetworzonej żywności, pryskanych i nawożonych sztucznie owoców i warzyw; wędzonych, smażonych, przypalonych produktów. Lekarze zauważają także, że z wiekiem mechanizmy obronne organizmu przed nadmiarem wolnych rodników ulegają osłabieniu.
    Diagnostykę nasienia i ocenę zwiększonego poziomu ROS można przeprowadzić w klinikach leczenia niepłodności.

 

Jak poprawić płodność?

Lekarze zalecają przede wszystkim zmianę stylu życia, w tym ograniczenie palenia, spożywania alkoholu i kawy, wprowadzenie regularnej, umiarkowanej aktywności fizycznej do codziennego życia, unikanie przeciążania organizmu, nadmiernego stresu i zmęczenia, zadbanie o właściwą ilość snu. Warto zwrócić uwagę na dietę przyszłego taty, w której nie powinno zabraknąć witamin i minerałów, a także substancji o działaniu antyoksydacyjnym. Specjalista może zalecić także suplementację przede wszystkim preparatami zawierającymi antyoksydanty takie jak: witamina C, witamina E, karotenoidy, selen, koenzym Q10, cynk.

Źródło:  supermamy.pl

POLECAMY:

Męska dieta wspomagająca

Palenie marihuany ma wpływ na jakość nasienia?

5 porad, jak polepszyć męską płodność

 

Aneta Grinberg-Iwańska

Absolwentka dziennikarstwa i politologii. Pasjonatka technik video. Redaktor prowadząca serwis.