Przejdź do treści

Jak się odżywiać i ćwiczyć w okresie macierzyństwa

163.jpg

Macierzyństwo wymaga siły i energii. Odpowiednia, zróżnicowana dieta i aktywność fizyczna pozwalają na ich utrzymanie oraz wzmocnienie.

Dieta młodej mamy musi być urozmaicona, aby zapewnić odpowiednią ilość wszystkich składników odżywczych niezbędnych do tego, by organizm matki zachował pełnię zdrowia. Nie może w takiej diecie zabraknąć: węglowodanów, białka, tłuszczów, witamin, składników mineralnych, błonnika i wody. Dlatego bardzo istotne jest regularne spożywanie wszystkich produktów ujętych w piramidzie żywieniowej.

Żywienie młodej mamy

Oto najważniejsze zalecenia ekspertów dotyczące codziennego żywienia kobiet w okresie macierzyństwa:

  • Spożywaj produkty zbożowe jako główne źródło energii (kalorii) w ciągu dnia.
  • Pij mleko i jedz produkty mleczne. Pij 3 szklanki mleka dziennie lub zastępuj porcje mleka jogurtem, kefirem lub serem. Wybieraj produkty o obniżonej zawartości tłuszczu.
  • Mięso spożywaj z umiarem. Możesz zastąpić je dwa razy w tygodniu rybą i raz nasionami roślin strączkowych.
  • Codziennie jedz 2–3 porcje owoców i przynajmniej 3–4 porcje warzyw.
  • Ograniczaj tłuszcze, szczególnie zwierzęce, a także produkty zawierające dużo cholesterolu i izomerów trans nienasyconych kwasów tłuszczowych. Wybieraj głównie tłuszcze pochodzenia roślinnego. Zadbaj o spożycie nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym NNKT.
  • Ograniczaj spożycie cukru i słodyczy.
  • Ograniczaj spożycie soli (nie więcej niż 1 łyżeczka do herbaty, 5 g, dziennie soli dodanej i zawartej w potrawach).
  • Pij codziennie minimum 2 litry płynów, z czego większość powinna stanowić woda.
  • Unikaj picia alkoholu.

Aktywność fizyczna

Po okresie karmienia piersią można sobie pozwolić na bardziej swobodną i częstszą aktywność fizyczną. Proces ostatecznego powracania do formy warto rozłożyć na etapy i stosować metodę małych kroków. Podstawą jest harmonia i równowaga.
Z tego też względu warto zadbać o holistyczny rozwój i ćwiczyć wszystkie partie mięśniowe: mięśnie ramion, grzbietu, klatki piersiowej, brzucha, nóg i pośladków.

  • Odtłuszczenie, czyli spalanie tkanki tłuszczowej, jest możliwe głównie z wykorzystaniem tzw. treningu cardio, czyli treningu tlenowego (np. bieganie).
  • Ujędrnienie ciała i wzmocnienie mięśninastępuje dzięki ćwiczeniom wzmacniającym, takim jak np. przysiady, uniesienia ramion, brzuszki, wypady.
  • Uelastycznienie ciała, nadanie mu gibkości, przywrócenie równowagi mięśniowejjest możliwe dzięki ćwiczeniom rozciągającym.
  • Relaks zapewnia wyciszenie, regenerację ciała oraz poprawę samopoczucia. To forma odnowy biologicznej.

Codziennie powinno się przeznaczać 1 godzinę na trening. Jeżeli zaś to się nie uda, warto ruszać się podczas chwil spędzanych z rodziną, np. ćwiczyć razem z dzieckiem, wspólnie biegać, pływać, jeździć na wycieczki rowerowe.

Twoja aktywność zależy tylko od Ciebie i od tego, jak zarządzasz swoim czasem.

Źródło: zachowajrownowage.pl

Joanna Rawik

Mężczyzna w ciąży?

167.jpg

Okazuje się, że także mężczyzna może mieć pozytywny wynik testu ciążowego. Brzmi nieprawdopodobnie?

Testy ciążowe wykrywają podwyższony poziom hormonu hCG, czyli gonatropiny kosmówkowej, która jest produkowana przez zarodek, a potem przez łożysko w czasie ciąży i odpowiada za podtrzymanie produkcji progesteronu. Wysoki poziom tego hormonu może się pojawić w wyjątkowej sytuacji u mężczyzn, gdy dochodzi do rozwoju raka jądra. W takich okolicznościach jest on produkowany przez komórki plemnikotwórcze, które dzielą się w niewłaściwy sposób. Dzięki temu testy ciążowe mogą służyć do wykrywania wszystkich typów raka jądra. Obecnie lekarze zalecają wykonanie testu przy podejrzeniu tego typu nowotworu.

Rak jądra nie jest częstym nowotworem u mężczyzn, jednak późno wykryty jest bardzo groźny. Najczęściej zapadają na niego młodzi mężczyźni w wieku 19 – 21 lat, drugi okres zachorowań przypada na wiek pomiędzy 60 – 75 rokiem życia. Ważnym czynnikiem ryzyka jest uwarunkowanie genetyczne – nowotwór u brata bądź ojca powoduje sześciokrotny wzrost ryzyka zachorowania. Lekarze zalecają samobadanie, ponieważ nawet we wczesnych stadiach nowotworu można wyczuć guz, co powinno tać się nawykiem takim, jak badanie piersi u kobiet.

Może więc warto, aby mężczyźni w trosce o własne zdrowie raz na jakiś czas wykorzystali to alternatywne zastosowanie testów ciążowych.

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.

Zwiększ swoją szansę na ciążę – warsztaty w Warszawie

162.jpg

 

Trwają zapisy na spotkania coachingowe – początek 15.03.2014

Spotkania odbywać się będą w soboty w klinice City Clinic, ulica Popularna 62 A w Warszawie o godzinie 10.00. 

Wybrane tematy spotkań:

1.Emocje – czy są przyjacielem?

2.Opanuj lęk i złość.

3.Wzmacniające przekonania w staraniach o dziecko.

4.Niepłodność we dwoje czyli staramy się razem.

5.Tworzenie życia – warsztaty twórczo-plastyczne.

6.Plany na Przyszłość.

 Zapisy:

tel. 664 060 210 lub skorzystaj z formularza na stronie

http://pro-coaching.com.pl/oferta/coaching-plodnosci

Zapisz się teraz!

Ilość miejsc ograniczona.

Spotkania odbywają się w kameralnej, zamkniętej grupie.

ZAPRASZAM.

Monika Szadkowska

PS. Jeśli nie lubisz spotkań grupowych, zapraszam na indywidualne.

Zaproszenie

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.

Przeczytaj również

Eksperci zalecają aby na stołach było kolorowo, bo tylko różnorodność składników gwarantuje, że dieta będzie dostarczała wszystkich niezbędnych witamin i substancji odżywczych.

Różnorodnie, kolorowo i regularnie – tak w trzech słowach można ująć najważniejsze wnioski i zalecenia ekspertów po debacie pt. „5 porcji zdrowia”, dotyczącej prawidłowego odżywiania dzieci i młodzieży. Ale niestety jak pokazują badania odżywianie młodszego pokolenia ciągle odbiega od tych zaleceń. Szczególnie trudno przekonać i zachęcić młodych ludzi aby w ich diecie regularnie pojawiały się warzywa, owoce oraz soki. O 5 porcjach zdrowia oraz o roli warzyw, owoców i soków w prawidłowym odżywianiu dziecka, dyskutowali eksperci.

Trzy lata mlekiem płynące. Co nam przyniósł program informacyjny „Mam kota na punkcie mleka”?

Dobiegła końca trzyletnia edukacyjna przygoda z programem „Mam kota na punkcie mleka”, którego misją było zwiększenie poziomu wiedzy dzieci i młodzieży na temat walorów odżywczych mleka i przetworów mlecznych oraz edukacja w zakresie zasad prawidłowego odżywiania. 15 września br., podczas konferencji prasowej zamykającej program jego organizatorzy, Polska Izba Mleka oraz Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka, dokonali oficjalnego podsumowania działań prowadzonych w ramach kampanii.

Nowa piramida żywieniowa a ciąża

Jedną z najważniejszych wytycznych nowej piramidy żywieniowej jest aktywność fizyczna oraz dieta wzbogacona w tłuszcze roślinne. Jak nowe zalecenia WHO wpływają na staranie się o dziecko? Jakie oleje są najzdrowsze oraz co to są tłuszcze trans? Co i jak powinniśmy jeść przygotowując się do ciąży wyjaśnia dietetyk Kinga Twaróg oraz przedstawiciele firm medycznych.