Przejdź do treści

Hormony – sprzymierzeńcy płodności

205.jpg

Bez tych „pomocników” zajście w ciążę, a następnie jej utrzymanie nie byłoby możliwe.

 

  • Hormon luteinizujący (LH) – powstający dzięki aktywności przysadki mózgowej, poprzez stymulację organizmu, prowadzi do wytworzenia się jajeczka. Po zapłodnieniu, jest odpowiedzialny za stabilny przebieg ciąży.
  • Progesteron – jeden z tzw. „żeńskich hormonów płciowych”, wydzielany głównie przez jajniki.  Do jego funkcji należy przygotowanie macicy do przyjęcia komórki jajowej, a gdy ta się już zagnieździ, dając początek nowemu życiu, staje się głównym czynnikiem odpowiadającym za podtrzymanie ciąży. (więcej o progesteronie tutaj)
  • Prolaktyna – kiedy dojdzie do zapłodnienia, poziom progesteronu zwiększa się, dając tym samym sygnał do produkcji prolaktyny. Hormon ten jest produkowany przez przysadkę mózgową, by podtrzymywać aktywność ciałka żółtego i pobudzić rozwój gruczołów mlecznych w sutkach, by były w stanie produkować mleko.
  • Folikulostymulina (FSH) – hormon niezbędny do tego, by pęcherzyk Graafa mógł dojrzeć, tzn. żeby wykształciło się w nim zdolne do zapłodnienia jajeczko. Komórki pęcherzyka Graafa produkują estrogeny. Ich stężenie wpływa na poziom hormonu uwalniającego folikulostymulinę i hormon luteinizujący. Oba hormony są odpowiedzialne za dojrzewanie komórki jajowej w trakcie cyklu. Gdy poziom FSH jest zbyt niski, jajeczko nie dojrzewa i kobieta nie jest w stanie zajść w ciążę.
  • Oksytocyna – kolejny hormon wytwarzany przez przysadkę mózgową. Odpowiedni jej poziom pozytywnie wpływa na odczuwane zadowolenie ze związku, a także zapewnie lepszy seks. Niedawno udowodniono, że wspomaga zapłodnienie. (więcej o oksytocynie tutaj)

Marlena Jaszczak

absolwentka SWPS, kobieta o wielu talentach.

Nadwaga szkodzi bardziej niż by się wydawało

203.jpg

Mimo, iż nadwaga częściej spędza sen z powiek kobietom niż mężczyznom, to w przypadku par starających się o dziecko to właśnie panowie powinni bardziej dbać o wagę.

Otyłość, oprócz wielu konsekwencji w układzie krążenia czy pokarmowym (to się tyczy obu płci), w przypadku mężczyzn odpowiada również za zwiększenie ryzyka niepłodności i impotencji o 50 procent. Tak wysokiej korelacji nie spodziewali się nawet autorzy badania, lekarze z uniwersytetu w Buffalo. Otyłość powoduje niemal dwukrotny spadek poziomu testosteronu, a ten hormon odpowiada za spermatogenezę, stąd konsekwencje w płodności. Naukowcy z New England Research Institute zauważyli, że u mężczyzn o wzroście 1,80 m, którzy przytyli średnio 13,6 kg poziom testosteronu obniżył się tak, jakby postarzeli się oni o 10 lat.

Dobra wiadomość jest taka, że mężczyznom łatwiej schudnąć niż kobietom, czego dowodem jest badanie przeprowadzone na uniwersytecie w Surrey. Po ponad sześciomiesięcznym obserwowaniu 300 odchudzających się osób, okazało się, że niezależnie od stosowanej diety, panowie gubili najwięcej kilogramów.

Teraz, bez żadnych wymówek, zapraszamy do lektury artykułu „Płodność mężczyzny od kuchni”, który przybliży tajniki zdrowej oraz sprzyjającej płodności diety.

 

 

Źródło: wyborcza.pl

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.

Jak radzić sobie ze zgagą w ciąży

202.jpg

Zgaga dokucza aż 70% kobiet w trzecim trymestrze ciąży. Mimo, iż nie wpływa w żaden negatywny sposób na zdrowie Twoje czy dziecka, potrafi bardzo uprzykrzyć życie. Warto wiedzieć skąd się bierze i jak łagodzić jej objawy.

Przyczyny

Zgaga w ciąży jest spowodowana zmianami hormonalnymi oraz w późniejszym etapie ciąży, również naciskiem jaki wywiera na żołądek powiększająca się macica. Podwyższone poziomy progesteronu i estrogenu powodują rozluźnienie mięśni gładkich przewodu pokarmowego, co zaburza perystaltykę. To skutkuje cofaniem się pokarmu i soków trawiennych z żołądka do przełyku, czego objawem jest pieczenie w przełyku, ból gardła czy gorzki smak w ustach.

Łagodzenie objawów

Zlikwidowanie zgagi w ciąży nie jest możliwe, ale można przynajmniej minimalizować jej objawy. Należy unikać zbyt obfitych posiłków, które obciążają żołądek – lepiej jeść mniej a częściej. To co jesz też ma znaczenie: unikaj pokarmów pikantnych, tłustych, oraz smażonych, a także mięs konserwowych, czekolady, cukru i mięty. Ostatni posiłek jedz najpóźniej 2 godziny przed snem, a także wyklucz z diety napoje gazowane, które zwiększają objętość treści żołądkowej, ułatwiając jej cofanie się do przełyku.

 

 

Źródło: parenting.pl

 

Chcemy Być Rodzicami

Jedyny magazyn poradnikowy dla starających się o dziecko. Starania naturalne, inseminacja, in vitro, adopcja.