Przejdź do treści

Czy zmiana diety pomoże mi radzić sobie z PCOS?

PCOS (zespół policystycznych jajników) jest zespołem metabolicznym, który według niektórych danych dotyka od 5 do 7,5 proc. wszystkich kobiet i jest jedną z głównych przyczyn niepłodności. Nieregularne miesiączki, niechciane owłosienie, trądzik, otyłość – są to niektóre z symptomów PCOS. Czy odpowiednia dieta może pomóc w walce z tymi właśnie dolegliwościami?

CHaBeR News

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Początkowo nie zauważano w diecie istotnego czynnika łagodzącego PCOS. Biorąc jednak pod uwagę liczne badania, które wskazywały na powiązania tego stanu z opornością na insulinę, zaczęto podkreślać wagę sposobu odżywiania się kobiet cierpiących właśnie na zespół policystycznych jajników.

Insulina pobudza gromadzenie się tkanki tłuszczowej, w związku z tym niektóre kobiety z PCOS walczą z nadwagą. Nawet jeśli nie jest to objaw dotyczący ciebie, wciąż warto postawić na dietę, która pomoże utrzymać poziom insuliny w normie.

Co mówią eksperci?

– Ważne jest umiarkowane, nie nadmierne spożycie węglowodanów. Powinno być to nie więcej niż 50 proc. dziennego spożycia kalorii. Istotny jest przy tym nacisk na węglowodany złożone, które znajdują się między innymi w pełnoziarnistym pieczywie, kaszach, pełnoziarnistych makaronach. Nie są to na pewno przetwory z białej mąki, takie jak biały chleb, ciastka, czy bułki.

– By zminimalizować poziom uwalnianej insuliny należy pamiętać o podawaniu węglowodanów zawsze z produktem białkowym lub tłuszczowym. Może być to chude mięso, takie jak indyk, czy różnego rodzaju ryby. Na przykład łosoś jest dodatkowo znakomitym źródłem kwasów omega-3 i omega-6. Spożycie białka i tłuszczów pomaga obniżyć indeks glikemiczny potraw.

– Warto też postawić na odpowiednią suplementację. Magnez, cynk, czy też naturalne produkty ziołowe, które mogą pomóc w regulacji kobiecych hormonów.

Magnez wspomaga metabolizm i jest jednym z najważniejszych elektrolitów w naszym ciele. Jest niezbędny do wykonywania ponad 300 reakcji ciała i funkcji – sprawdź co jeszcze pisaliśmy o magnezie i walce z PCOS >>KLIK<<

– Ważna jest też odpowiednia ilość wypijanych płynów. Eksperci polecają przynajmniej osiem szklanek bezkofeinowych napojów dziennie, ponieważ dieta niskowęglowodanowa może powodować niższy poziom wody w organizmie.

Co jeszcze warto wiedzieć o diecie i PCOS?

Mleko sojowe pomocne w PCOS – sprawdź, co mówią eksperci

Kieliszek czerwonego wina pomoże w PCOS? Sprawdź, co mówią badania!

Węglowodany a PCOS

 

Źródło: “Daily Mail”

Katarzyna Miłkowska

Dziennikarka, absolwentka UW. Obecnie studiuje psychologię kliniczną na Uniwersytecie SWPS oraz Gender Studies na UW.

Ryzyko zaburzeń psychicznych przy PCOS

zaburzenia psychiczne przy PCOS
fot. Pixabay

Badania potwierdzają, że kobiety cierpiące na zespół policystycznych jajników (PCOS) mogą częściej zapadać na depresję i mieć stany lękowe. Naukowcy podejrzewają, że odpowiada za to brak równowagi hormonalnej, który wpływa na mózg kobiety jeszcze w jej życiu płodowym.

CHaBeR News

http://www.chcemybycrodzicami.pl/wp/wp-content/uploads/2016/07/pop-up-foto.jpg

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Badania w tym kierunku przeprowadziła dr Elisabet Stener-Victorin i jej zespół z Instytutu Karolinska w Szwecji. Wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym Proceeding of the National Academy of Sciences.

Słów kilka o PCOS

Zgodnie z danymi przytoczonymi przez naukowców, ok. 5 mln Amerykanek w wieku reprodukcyjnym cierpi na PCOS. Jest to zaburzenie endokrynologiczne, a do jego najbardziej charakterystycznych elementów należy dysfunkcja jajników i zaburzenia miesiączkowania, niepłodność, otyłość i nadmierne owłosienie. PCOS odpowiada za ponad 70 proc. przypadków niepłodności u kobiet, braku owulacji i wczesnych poronień.

Zobacz także: PCOS przeszkodą na drodze do macierzyństwa

Zaburzenia psychiczne przy PCOS

Ustalono, że córki kobiet zmagających się z PCOS mają dużą szansę „odziedziczyć” schorzenie po matkach.  Natomiast u ich synów istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia otyłości i cukrzycy.

W swoich badaniach dr Stener-Victorin zauważa również, że conajmniej 60 proc. kobiet z PCOS boryka się z co najmniej jednym rodzajem zaburzeń psychicznych, takim jak depresja, stany lękowe, czy zaburzenia odżywiania. Ekspertka twierdzi również, że takie kobiety mogą mieć skłonności do samobójstw.

Zjawisko przypisuje się zwiększonej obecności męskich hormonów, które przenikają do płodu przez krew matki. Zagadnienie to wymaga jeszcze dalszych badań – zaznacza ekspertka.

Tu kupisz najnowszy magazyn Chcemy Być Rodzicami

Źródło: Medical News Today

Anna Wencławska

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Dziennikarka, pasjonatka kultur i języków orientalnych.

Dieta przy PCOS – co jeść i czego unikać? Radzi dietetyk

dieta przy PCOS
fot. Pixabay

Zespół policystycznych jajników czyli PCOS często wiąże się z problemami z utrzymaniem prawidłowej mas ciała. Powolny metabolizm i niepohamowany apetyt nie sprzyjają utrzymaniu zgrabnej sylwetki. Dieta przy PCOS – co jeść i czego unikać? Radzi dietetyk Emilia Kołodziejska.

CHaBeR News

http://www.chcemybycrodzicami.pl/wp/wp-content/uploads/2016/07/pop-up-foto.jpg

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Wypróbowałaś już dziesiątki diet, zastosowałaś wszystkie „magiczne” sposoby a waga nadal ani drgnie?

Zobacz także: 3 podstawowe pytania o PCOS – kto, dlaczego, jak?! Znasz odpowiedzi?

Dieta przy PCOS – jak powinna wyglądać?

W zespole policystycznych jajników często występują zaburzenia metabolizmu glukozy, insulinooporność i hiperinsulinemia. Ponadto mogą występować zaburzenia metaboliczne w zakresie gospodarki tłuszczowej i otyłość.

Insulinooporność stwierdza się nawet u 50 proc. pacjentek z PCOS. Natomiast ryzyko rozwoju cukrzycy typu II jest 3-7-krotnie zwięk­szone. Prawdopodobnie w tej grupie kobiet rośnie również ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

U kobiet z PCOS dosyć często stwierdzana jest otyłość i zespół metaboliczny. Należy więc dążyć do uzyskania prawidłowej masy ciała. Zalecana jest zdrowa dieta oparta na zasadach piramidy zdrowego żywienia z wysokim spożyciem błonnika i niską zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych i kwasów tłuszczowych trans. Osoby z PCOS powinny odżywiać się tak jak osoby z cukrzycą typu II, a więc dieta powinna być oparta o produkty o niskim indeksie glikemicznym.

Prawidłowa dieta i utrzymanie prawidłowego stanu odżywienia powinny stanowić podstawę terapii dla kobiet z PCOS.

Zobacz także:  Czy zmiana diety pomoże mi radzić sobie z PCOS?

Czego powinny unikać kobiety z PCOS?

Należy unikać cukrów prostych, kwasów tłuszczowych trans oraz nadmiaru nasyconych kwasów tłuszczowych.

Czy rezygnacja z glutenu jest konieczna przy PCOS?

Celiakia może powodować zaburzenia płodności. Dlatego, kobiety z PCOS powinny poddać się badaniom w kierunku celiakii i nietolerancji glutenu. Jeśli wynik jest pozytywny, to dieta bezglutenowa jest jak najbardziej wskazana.

Jeśli natomiast wynik jest negatywny, radziłabym zacząć od wprowadzenia na początku jedynie zdrowego żywienia. Jeśli to nie pomoże, wówczas można przejść na dietę bezglutenową i sprawdzić czy nastąpiła poprawa. Rezygnacja z glutenu na samym początku zmiany diety, bez badań nie jest wskazana.

Czy i w jakim stopniu dieta może wpłynąć na komfort życia osób z PCOS?

Zmniejszenie insulinooporności poprzez zmianę stylu życia lub zastosowanie leków normalizuje czynność wewnątrzwydzielniczą i metabolizm prowadząc do wznowienia cyklów menstruacyj­nych i owulacji.

Dieta i ćwiczenia poprawiają poziomy FSH, SHBG, całkowitego testosteronu, androstenodionu u kobiet z PCOS.

Zrównoważona dieta, zwiększona aktywność fizyczna i utrzymanie prawidłowego BMI przyczyniają się do obniżenia ryzyka niepłodności u kobiet.

Ograniczenie kalorii prowadzi również do zmniejszenia hiperandrogenizmu i poprawia funkcję menstruacyjną, owulację i płodność poprzez zmniejszenie wolnego wskaźnika androgenów, wolnego lub całkowitego testosteronu i wzrost SHBG.

Zobacz także: Ćwiczenia przy PCOS. Jak skutecznie zawalczyć o sylwetkę

Jak długo trzeba stosować odpowiednią dietę, żeby zauważyć pozytywne efekty?

Jest to bardzo indywidualna kwestia. Należy podkreślić, że zmiana nawyków żywieniowych na zdrowsze, musi być stała. Nie może to być dieta stosowana przez jakiś czas. Pierwsze pozytywne efekty w postaci poprawy samopoczucia powinny być widoczne po około 3 miesiącach.

Czy istnieją suplementy/składniki mineralne, które poprawią stan osoby chorej PCOS?

Wśród przeciwutleniaczy stosowanych w leczeniu PCOS często wymienia się koenzym Q10 (ubichinon) o działaniu przeciwzapalnym i kwas foliowy, jako jeden z koenzymów biorących udział w metabolizmie homocysteiny. Źródłem kwasu foliowego są zielone warzywa, suche rośliny strączkowe, produkty pełnoziarniste, wątroba i jaja.

Niektóre badania sugerują, że witamina D i wapń mogą wpływać na konwersję testosteronu do estrogenów w komórkach ziarnistych, a zatem mogą one normalizować poziom androgenu i estrogenu u pacjentek z PCOS, prowadząc do lepszego dojrzewania pęcherzyków i owulacji.

Tu kupisz najnowszy magazyn Chcemy Być Rodzicami

Anna Wencławska

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Dziennikarka, pasjonatka kultur i języków orientalnych.

Jak PCOS wpływa na stan wiedzy o zdrowiu i poczucie własnej skuteczności?

PCOS a stan wiedzy o zdrowiu
fot. Pixabay

Czy przekonania, poczucie własnej skuteczności i wiedza na temat zdrowia są takie same wśród kobiet chorujących na PCOS i innych pań? Takie pytania zadali sobie ostatnio amerykańscy naukowcy. Zobacz, do jakich doszli wniosków

CHaBeR News

http://www.chcemybycrodzicami.pl/wp/wp-content/uploads/2016/07/pop-up-foto.jpg

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

Naukowcy z Division of Nutritional Sciences w Nowym Jorku do swojego badania zaprosili 475 kobiet z USA pomiędzy 28. a 54. rokiem życia. Ochotniczki podzielono następnie na dwie grupy: kontrolną oraz grupę, w której znalazły się kobiety z zespołem policystycznych jajników.

Zobacz także: Sprawdź, co o diagnozie PCOS mówi dietetyczka

PCOS a stan wiedzy o zdrowiu

W toku badań eksperci doszli do wniosku, że większość kobiet z PCOS (96 proc.) posiada podstawową wiedzę na temat żywienia (96 proc.), ale ma błędne przekonania na temat kryteriów diagnostycznych dla PCOS (ok. 86 proc).

W porównaniu z grupą kontrolą, panie z PCOS często łączyły swoje schorzenie z większą podatnością na inne choroby, zwiększonym przyrostem masy ciała oraz z gorszym radzeniem sobie ze skutkami chorób.

Zobacz także: Ryzyko zaburzeń psychicznych przy PCOS

PCOS i problemy z wagą

Panie z PCOS rzadziej też odczuwały korzyści zdrowotne płynące z przyrostu masy ciała. Niemal połowa członków tej grupy (47 proc.) próbowała podążać za zaleceniami żywieniowymi rekomendowanymi przez rząd. Pomiędzy dwoma grupami nie odnotowano natomiast różnicy w poczuciu własnej skuteczności w odniesieniu do zachowań żywieniowych.

Naukowcy doszli do wniosku, że kobiety z PCOS czują się bardziej narażone na negatywne skutki zdrowotne. Dla pań z PCOS zdrowy tryb życia miał też mniejszy wpływ na zachowanie prawidłowej wagi ciała, niż u grupy kontrolnej.

Badania zostały opublikowane na łamach Human Reproduction w listopadzie 2017 roku.

Tu kupisz najnowszy magazyn Chcemy Być Rodzicami

Źródło: Oxford Academic

Weronika Tylicka

dziennikarka, związana od początku z magazynem Chcemy Być Rodzicami

Lekarze mówili, że nie zajdzie w ciążę. Dziś jest matką piątki dzieci!

ciąża po usunięciu jajowodów
fot. Facebook - The Johnson Rainbow Quad Squad

Virginia Johnson na skutek choroby przeszła operację usunięcia jajowodów. Lekarze ostrzegli wówczas kobietę, że prawdopodobnie nigdy nie zostanie matką. Czy ciąża po usunięciu jajowodów jest możliwa?

CHaBeR News

http://www.chcemybycrodzicami.pl/wp/wp-content/uploads/2016/07/pop-up-foto.jpg

Jesteś dla nas ważna!

Chcemy być z Tobą w kontakcie, zapisz się do newslettera, aby otrzymywać wartościowe informacje.

Przygotujemy dla Ciebie coś ciekawego i możesz być pewna, że nie zasypiemy Cię mailami.

W październiku 2013 roku Virginia dowiedziała się, że jest w ciąży pozamacicznej. Nie był to niestety koniec złych wieści. Podczas badania lekarze wykryli guza na pęcherzu kobiety. Żeby zapobiec rozprzestrzenieniu się choroby trzeba było usunąć lewy jajowód.

Zobacz także: Straciła bliźnięta. Trzy miesiące później dowiedziała się, że urodzi bliźniaki!

PCOS, rak pęcherza i usunięcie jajowodów

Decyzja ta zabrzmiała jak wyrok, ponieważ w wieku 13 lat na skutek komplikacji związanych z PCOS Virginia przeszła operację usunięcia prawego jajowodu. Oznaczało to, że prawdopodobnie już nigdy nie zostanie matką.

– Kiedy lekarze wykryli u mnie raka byłam załamana. Po długich staraniach o dziecko, byliśmy niesamowicie szczęśliwi, że udało nam się począć naturalnie. I nagle po dwóch tygodniach odebrano nam to – opowiada Virginia.

Długi czas zajęło mi zrozumienie, że ciąża pozamaciczna przytrafiła się nie bez powodu. Moje ciało mówiło wówczas: „nie martw się, będziesz mamą, ale jeszcze nie teraz. Twoje ciało nie jest jeszcze na to gotowe, najpierw pokonajmy raka” – dodaje.

Zobacz także: 9 lat starań i DWA szczęśliwe zakończenia – WASZE HISTORIE

Ciąża po usunięciu jajowodów

Virginia postanowiła spróbować zapłodnienia metodą pozaustrojową. Takim sposobem w październiku 2014 roku Virginia i jej mąż Victor zostali rodzicami ślicznej córeczki Zoey.

W zeszłym roku małżeństwo zdecydowało się kolejny raz skorzystać z in vitro. Znów się udało. Okazało się, że tym razem Virigia spodziewała się… czworaczków! Na świat przyszły trzy dziewczynki i jeden chłopiec: Ava, Madelyn, Olivia i Victor.

Matka piątki dzieci prowadzi profil na Insagramie, który śledzą tysiące osób. Virginia zamieszcza tam zdjęcia swoich pociech: 4-letniej Zoey i ośmiomiesięcznych już czworaczków.

– Jestem niesamowicie szczęśliwa, kiedy patrzę na moje dzieci. Nigdy nie przypuszczałam, że to mi się przytrafi. To nie była typowa ścieżka do rodzicielstwa, jednak za nic w świecie bym jej nie zamieniła – mówi na łamach „Daily Mail” Virginia Johnson.

Virginia Johnson

Virginia Johnson z mężem Victorem i czworaczkami // fot. Facebook – The Johnson Rainbow Quad Squad

Virginia Johnson

Zdjęcia czworaczków cieszą się niezwykłą popularnością na portalach społecznościowych // fot. Facebook – The Johnson Rainbow Quad Squad

Tu kupisz najnowszy magazyn Chcemy Być Rodzicami

Źródło: Daily Mail

Anna Wencławska

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Dziennikarka, pasjonatka kultur i języków orientalnych.