Przejdź do treści

Czy tłuszcz może być zdrowy, czyli kwasy omega w pigułce

245.jpg

W wyniku wzrastającej ilości osób otyłych, coraz częściej zalecana jest dieta niskotłuszczowa. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie tłuszcze mają niekorzystny wpływ na nasz organizm. Należą do nich niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), nazywane kwasami omega. Są to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, których człowiek nie potrafi sam syntetyzować, a które są koniecznie do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Działanie

NNKT warunkują prawidłowy rozwój i wzrost organizmu, zapewniają właściwy stan skóry, pełnią ważną rolę w budowie i funkcjonowaniu błon komórkowych, regulują proces transportu i dystrybucji lipidów. Jednocześnie zapobiegają nadciśnieniu, powstawaniu zakrzepów w naczyniach krwionośnych, odpowiadają za prawidłowy poziom cholesterolu we krwi, a także zwiększają ukrwienie serca. NNKT służą także jako materiał wyjściowy do produkcji hormonów tkankowych wpływających na czynność wielu narządów i tkanek. Badania wykazują, że spożywaniu więcej niż 1 posiłku rybnego na tydzień, towarzyszy 52% spadek ryzyka nagłej śmierci sercowej, w porównaniu do osób jedzących jeden posiłek rybny na miesiąc lub nie jedzący ryb wcale.

Podział

Wśród NNKT wyróżniamy kwasy z rodziny omega-6 (n-6) oraz omega-3 (n-3). Podstawowymi przedstawicielami tych grup jest kwas linolowy (LA) oraz kwas alfa-linolenowy (ALA). Z kwasu linolowego w organizmie człowieka mogą być syntetyzowane pozostałe kwasy z rodziny omega-6 (GLA, AA), natomiast kwasy omega-3 (EPA i DHA) mogą być wytwarzane z ALA. Za szczególnie korzystne działania NNKT odpowiadają głównie kwasy EPA I DHA  z rodziny omega-3.

Zapotrzebowanie

Około 10 – 30% całkowitej energii, jaką dostarczamy organizmowi z pożywieniem, powinno pochodzić z tłuszczów. Wśród dostarczanych tłuszczów, do 3% energii powinny stanowić  NNKT. U kobiet w ciąży oraz osób po 60. roku życia, ich ilość wzrasta do odpowiednio 4,5% oraz 4%. Należy pamiętać o stosunku kwasów n-6 do kwasów n-3, który powinien wynosić odpowiednio 4-5 : 1. Jeżeli ta proporcja jest nieprawidłowa, w wyniku konkurencji o te same enzymy zostaje zaburzony metabolizm kwasów omega-3. Ta sytuacja może prowadzić do powstawania stanów zapalnych. Przyjmuje się, że dziennie zapotrzebowanie na kwasy omega – 3 wynosi 250 mg.

Źródła

Kwasy omega-3 znajdują się głównie w rybach, przede wszystkim w łososiu, makreli, dorszu, śledziach, sardynkach, tranie, ale także w często przez nas używanym oleju rzepakowym oraz oleju lnianym. Źródłem kwasów omega-6 są również oleje roślinne, takie jak: olej słonecznikowy, sezamowy, wiesiołkowy, kukurydziany. 

Kwasy omega a ciąża

Kobiety przygotowujące się do ciąży powinny zadbać o prawidłowo zbilansowaną dietę jeszcze przed rozpoczęciem starań o dziecko. Należy pamiętać nie tylko o niezbędnym kwasie foliowym, ale także o NNKT. Podczas ciąży szczególnie zwiększone zapotrzebowanie na kwasy omega pojawia się pomiędzy 20 a 32 tygodniem ciąży. Wykazano, że suplementacja kobiet w ciąży w tym okresie, powoduje zmniejszenie prawdopodobieństwa pojawienia się zahamowań wczesnorozwojowych, takich jak opóźniony wiek chodzenia oraz zahamowanie mowy.

Kwasy omega a dzieci

Kwasy omega są również niezbędne do prawidłowego rozwoju dzieci. Jest to ważne już od 2 roku życia, gdy dziecko wykształca nawyki smakowe. Należy wtedy pamiętać o powolnym urozmaicaniu diety. Kolejny ważny okres następuje pomiędzy 5 – 10 rokiem życia dziecka, kiedy kwasy NNKT wpływają korzystnie na proces tworzenia osłonek mielinowych, a także na prawidłową integrację międzypółkulową. Ostatnim ważnym okresem w życiu dziecka powiązanym z zapotrzebowaniem na NNKT, jest czas pomiędzy 10 – 14 rokiem życia. Wykazano, że dieta bogata w NNKT w tym wieku zmniejsza ryzyko dysleksji, dysgrafii i dyskalkulii.

Kwasy omega a ludzie starsi

W wieku starszym również należy pamiętać o zwiększonym zapotrzebowaniu na NNKT. Powodują one spowolnienie procesów starzenia, co jest szczególnie ważne w przebiegu chorób neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera czy choroba Parkinsona. Kwasy te ponadto opóźniają pojawienie się zaburzeń w organizmie spowodowanych cukrzycą.

 

Kwasy omega wywierają korzystny wpływ na funkcjonowanie organizmu, co jest szczególnie ważne wśród grup o zwiększonym zapotrzebowaniu na NNKT, czyli kobiet w ciąży, dzieci oraz osób starszych. Pamiętajmy więc o zdrowej i zbilansowanej diecie, dostarczającej wszystkich niezbędnych składników odżywczych. W przypadku stwierdzonych niedoborów należy rozważyć suplementację diety.

Katarzyna Wielgus

farmaceutka

Baby shower

247.jpg

Baby shower to impreza organizowana dla przyszłej mamy, tuż przed narodzinami jej dziecka. Jest to event coraz bardziej popularny w Polsce. Takie spotkania mogą być organizowane w domu, kawiarni czy klubie.

Baby shower jest zwykle organizowane dwa miesiące przed planowanym porodem. Jako że świeżo upieczone mamy mają zazwyczaj bardzo dużo nowych wyzwań, którym muszą sprostać, może to być ostatni moment na spotkanie się z najbliższymi w większym gronie.

Celem takiej imprezy jest wspólne świętowanie faktu, że już wkrótce narodzi się dziecko.

Zwykle jest to typowo kobiece spotkanie, na którym gromadzi się najbliższa rodzina i przyjaciółki. Do najczęstszych atrakcji należą: malowanie śpioszków, własnoręczne tworzenie zabawek, konkursy, kalambury, wymyślanie bajek oraz kołysanek.

Jeśli goście zechcą nieco odciążyć budżet przyszłej mamy, dobrym pomysłem jest zrobienie listy praktycznych prezentów. W takiej sytuacji, uczestnicy baby shower będą mogli skorzystać z gotowych pomysłów na upominek i nie będą ich dublować.

Marlena Jaszczak

absolwentka SWPS, kobieta o wielu talentach.

Polska projektantka biżuterii doceniona za granicą

244.jpg

Anna Orska, polska projektantka biżuterii jest ceniona nie tylko przez rodaczki. Jej projekty zachwyciły nawet Sharon Stone!

Artystka, w wywiadzie dla portalu Lifestyle opowiada m.in. o swoim podejściu do noszenia biżuterii:

Jeśli chodzi o biżuterię, to wszystko zależy od nas, od tego, jak ją dobierzemy. Są momenty, w których ja sama biżuterii używam w bardzo minimalistyczny sposób, ale są sytuacje, kiedy bardzo lubię mieć jej dużo tak, by była wyrazista. Nie chodzi o to, żeby się przebrać. Mnie się wydaje, że trzeba to robić z własnym wyczuciem. Lepiej mniej, niż więcej. Natomiast mieć odwagę na zmianę i próbować tę biżuterię dopasowywać tak, żeby tworzyła coś nowego, nie była takim elementem, który już powielamy w swojej szafie, garderobie.

Wyznaje także, że jej celem jest tworzenie biżuterii uniwersalnej i ponadczasowej. Do zmieniających się co sezon trendów podchodzi z przymrużeniem oka.

Kim są klienci Anny Orskiej? Są to osoby, które poszukują oryginalnych rzeczy, najczęściej kobiety. Niektóre panie traktują wyrazistą biżuterię, jako punkt zaczepny do nawiązania z nimi rozmowy. Artystka dodaje także:

Wydaje mi się, że ta biżuteria na pewno pomaga określić swoją wrażliwość i oryginalność. I jeśli chodzi o markę, to myślę, że jest jedną z podstawowych rzeczy, z której moim zdaniem należy się szczycić – to, że kobiety zaczęły najpierw myśleć o biżuterii, a dopiero potem o garderobie, a nie odwrotnie.

 

 Źródło: http://www.lifestyle.newseria.pl/

Marlena Jaszczak

absolwentka SWPS, kobieta o wielu talentach.