Przejdź do treści

5 nieoczywistych objawów raka piersi – sprawdź to!

objawy raka piersi

Rak piersi to jeden z najczęściej występujących kobiecych nowotworów. Na szczęście mówienie o nim coraz rzadziej jest traktowane w kategoriach tematu tabu. Wciąż jednak nie wszystkie symptomy są powszechnie znane.

Niektóre z objawów nowotworów piersi wydają się być oczywistym powodem do niepokoju – wyczuwalny guz, czy też wgłębienia. Prezentowaliśmy niedawno znakomitą kampanię społeczną, która w przystępny graficzny sposób przedstawiała symptomy raka piersi, które każda kobieta powinna znać. Zobacz koniecznie TUTAJ.

Są też jednak inne znaki, jakie może dawać nam nasze ciało, kiedy objęte zostaje opisywaną tu chorobą. Znacznie częściej ulegają one przeoczeniu i zbagatelizowaniu, a warto byłoby zwrócić na nie uwagę, o czym przypomina „Heartti”.

Oto 5 nieoczywistych symptomów raka piersi:
1. Nowe pieprzyki, znamiona na skórze

Pieprzyki wydają się być powiązane głównie z wyższym ryzykiem nowotworów skory. Okazuje się jednak, że związane mogą być także z rakiem piersi. Badacze obserwowali 89 902 kobiety w wieku 40-65 lat. Przez 18 lat analizowali ich historie medyczne, a ilość pieprzyków została sprawdzona na samym początku badań. W ciągu tego czasu 5 956 uczestniczek badania miało postawiona diagnozę nowotworu piersi. Okazało się, że kobiety mające największą ilość pieprzyków miały o 13 proc. większe ryzyko zachorowania na raka piersi, niż panie niemające tego typu znamion.

2. Kaszel lub chrypa, które nie ustępują

Rak ma swój początek w jednej części ciała, ale komórki nowotworowe mogą rozprzestrzeniać się też na inne narządy. Rak piersi może powodować przerzuty do płuc, które objawiać się będą właśnie kaszlem lub chrypą. Jak mówią niektóre dane, u kobiet terminalnie chorych na raka piersi przerzuty właśnie do płuc mogą występować nawet w 60-70 proc. przypadków.

3. Zmiany w pęcherzu lub jelitach

Nowotwór piersi może powodować zmiany hormonalne, które wpłyną między innymi na wysuszanie cewki moczowej. Sprawia to trudności w kontroli pęcherza. Nietrzymanie moczu może być szczególnie uciążliwe podczas takich czynności jak kaszel, śmiech, czy kichanie.

O problemie nietrzymania moczu więcej:  TUTAJ.

4. Zmęczenie

Zmęczenie jest częstym objawem nowotworów, także raka piersi. Przeważnie nie da się go pozbyć poprzez zwiększenie ilości snu, czy standardowym odpoczynkiem. Jak mówią eksperci, zmęczenie może być spowodowane wysokim poziomem stresu, a co się z tym wiąże, z brakiem równowagi chemicznej w organizmie, które jest spowodowane właśnie nowotworem. Pojawiać się mogą także dolegliwości bólowe, zaburzenia snu, czy nawet depresja.

5. Ból pleców bez wyraźnej przyczyny

Większość ludzi podczas swojego życia doświadcza bólu pleców – brak ruchu, siedzący tryb pracy, zgarbiona sylwetka. Nic więc dziwnego, że zdarza nam się go ignorować. Może być on jednak oznaką guzów w piersiach. Ból pleców związany z rakiem piersi może być odczuwany jako nacisk na żebra i kręgosłup, lub też jako ból w górnej części pleców, który „idzie od kości”.

Źródło: „Heartti”

Katarzyna Miłkowska

Dziennikarka, absolwentka UW. Obecnie studiuje psychologię kliniczną na Uniwersytecie SWPS oraz Gender Studies na UW.

Oto twój nowy sprzymierzeńca w walce z PCOS – MAGNEZ!

leczenie PCOS magnez

Czy magnez rzeczywiście pomaga przy leczeniu PCOS? Czy warto stosować ten suplement i w jaki sposób może pomóc przy codziennych zmaganiach z chorobą? Najpierw warto dowiedzieć się czym jest magnez i jak wpływa na nasz organizm.

Magnez

Magnez jest minerałem, który dostarczamy w naszej diecie. Jest również drugim ważnym suplementem, zaraz po witaminie D, na którego niedobór cierpią powszechnie mieszkańcy wysokorozwiniętych państw. Zastanawiacie się dlaczego?

Przyczyna jest prosta, przez wieloletnią uprawę roślin i eksploatację, gleba straciła swoje naturalne zasoby magnezu. Efekt jest taki, że już nie dostarczamy go w pożywieniu w wystarczającej ilości.

Do czego jest potrzebny magnez przy PCOS

Magnez wspomaga metabolizm i jest jednym z najważniejszych elektrolitów w naszym ciele. Jest niezbędny do wykonywania ponad 300 reakcji ciała i funkcji, takich jak detoksykacja, regulacja poziomu cukru we krwi czy rozluźnienie naczyń krwionośnych!

Jak rozpoznać niedobór magnezu?

Zdiagnozowanie, że cierpi się na niedobór magnezu może okazać się trudne, ponieważ większość magnezu w naszym organizmie magazynowana jest w kościach i tkankach miękkich, jedynie 1 proc. tego minerału znajduje się we krwi. Dodatkowo, dr Mercola twierdzi, że żadne badanie krwi nie jest wiarygodne i pewne w 100 procentach.

Jakie są objawy niedoboru magnezu?

Według dr Carolyn Dean autorki książki o magnezie, „The Miracle Magnesium”, ludzie cierpiący na brak magnezu mają następujące objawy:

  • Napady lęku i paniki – magnez pomaga w utrzymaniu hormonów stresu pod kontrolą.
  • Zapalenie jelit – niedobór magnezu spowalnia pracę jelit powodując zaparcia, które są przyczyną wielu innych dolegliwości.
  • Depresja – serotonina to neuroprzekaźnik, który poprawia nastrój, jest konieczna, aby działać jak należy.
  • Cukrzyca i odporność na insulinę – magnez kontroluje wydzielanie insuliny i pomaga regulować cukier we krwi.
  • Zmęczenie – niedobór magnezu może przyczynić się do zwiększenia i nagromadzenia energii, ponieważ od magnezu zależnych jest wiele aktywności metabolicznych. Warto zauważyć, że wiele kobiet skarży się na bardzo niski poziom energii. Czyżby przyczyną tego był niedobór magnezu?
  • Nadciśnienie – choroby układu krążenia i wysokie ciśnienie jest bardzo częste przy PCOS. Niedobór magnezu może powodować skurcze naczyń krwionośnych co prowadzi do nadciśnienia. Może przyczynić się do zwiększenia poziomu cholesterolu.
  • Hipoglikemia – pamiętając, że magnez jest ważny przy wydzielaniu insuliny i regulowaniu poziomu cukru we krwi, warto zauważyć, że braki tego istotnego minerału powodują spadki cukru we krwi i jego niedobór.
  • Bezsenność – melatonina czyli hormon snu, nie jest wytwarzany bez obecności magnezu.
  • W położnictwie i ginekologii – czyli najważniejszym dla nas. Magnez pozytywnie oddziałuje na zespół napięcia przedmiesiączkowego i bolesne miesiączkowanie, ma duży wpływ na płodność.
  • Próchnica – niedobór magnezu może spowodować wahania poziomu fosforu i wapnia w ślinie, a to uszkadza zęby (Niestety muszę przyznać, że boli mnie ząb, teraz zastanawiam się czy przypadkiem nie mam niedoboru magnezu!)

Jak widać lista objawów jest całkiem spora!

Magnez przy PCOS

Nie istnieje wiele badań medycznych, które zalecają przyjmowanie magnezu kobietom z zespołem jajników policystycznych.

JEDNAK można znaleźć mnóstwo dowodów, że magnez naprawdę może pomóc w podwyższaniu poziomu insuliny i regulacji poziomu cukru we krwi.

Podaję kilka przykładów:

  • Niedobór magnezu był typowym symptomem dla stanu przed cukrzycowego i uzupełnianie jego niedoborów poprawiało poziom cukru we krwi oraz metabolizm o 71%
  • Kolejne badania, które wskazują że uzupełnianie niedoborów magnezu spowalnia proces postępowania od stanu przed cukrzycowego do cukrzycy.
  • Również według analizy Framingham Offspring Cohort (2006) osoby z wyższym poziomem magnezu mają lepszą wrażliwość na insulinę i niższe ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2.

Zdaję sobie sprawę, że wszystkie informacje odnoszą się do cukrzycy, ale warto pamiętać, że kobiety z PCOS posiadają istotne zaburzenia w metabolizmie insuliny i glukozy. Skutkiem jest uwalnianie zbyt dużej ilości insuliny, która powoduje, że jajniki wydzielają zbyt wiele testosteronu. Jeśli chcemy zwalczyć symptomy PCOS, konieczne jest, aby utrzymać poziom insuliny i cukru we krwi na odpowiednim poziomie. Wzbogacanie organizmu w magnez, może tylko w tym pomóc.

KTÓRY MAGNEZ JEST DOBRY I ILE POWINNIŚMY GO PRZYJMOWAĆ?

Obecnie zaleca się, aby dziennie przyjmować od 350 do 400mg. Jednak dr Mercola i dr Dean sugerują, aby przyjmować niemalże podwójną dawkę (około 700mg), wtedy można zapobiegać symptomom, które zostały wcześniej wymienione.

Również glicynian magnezu wydaje się być najlepiej przyswajany i nie posiada żadnych działań przeczyszczających (co jest ważne). Należy unikać tlenku magnezu, ponieważ źle się przyswaja i powoduje problemy żołądkowe.

Gorzkie sole do kąpieli (Epsom) i olej magnezowy również mogą być pomocne przy codziennym uzupełnianiu niedoboru magnezu.

Rady:
  • Suplement diety glicynian magnezu – 2 razy dziennie
  • Olej magnezowy – jest to spray i stosuje się go bezpośrednio na skórę, pomaga przy zmniejszaniu bólów mięśni. Ten magnez wchłania się przez skórę, więc nie trzeba obawiać się problemów z żołądkiem.
  • Gorzka sól – jest to sól do kąpieli, bardzo dobry sposób na uzupełnienie magnezu.
Co zyskujemy stosując magnez?

Dr Lara Briden specjalizująca się w neuropatii wymienia następujące korzyści stosowania magnezu:

  • Uregulowanie poziomu kortyzolu
  • Łatwiejsze zasypianie
  • Wspieranie prawidłowego funkcjonowania tarczycy.
  • Aktywowanie witaminy D
  • Wspomaganie wydzielania wszystkich ważnych hormonów
  • Spowolnienie procesu starzenia się

To wszystko wygląda zachęcająco, prawda?

Czy stosowaliście magnez i zaobserwowaliście jakieś zmiany? Podzielcie się tym z nami w komentarzach!

Dominika Lewińska

Studentka filologii angielskiej o specjalizacji tłumaczeniowej na Uniwersytecie SWPS

10 oznak owulacji – rozpoznajesz je u siebie?

oznaki owulacji

W każdym cyklu komórka jajowa dojrzewa w jednym z jajników. Kiedy osiągnie już odpowiedni rozmiar jest uwalniana z jajnika – to jest właśnie dzień owulacji. Następnie zostaje przechwycona przez jajowód i przedostaje się do macicy.

Jak owulacja wpływa na zajście w ciążę?

Plemniki przeżywają do 5 dni, ale komórka jajowa żyje do 24 godzin po owulacji, chyba że dojdzie do zapłodnienia.

Kiedy jest najlepszy moment, aby zajść w ciążę?

Szanse na zajście w ciąże zwiększą się jeśli będziesz uprawiać seks 2 dni przed i w dzień owulacji.

Jak można obliczyć kiedy następuje owulacja i najpłodniejszy dzień?

Większość kobiet owuluje około 15 dni PRZED kolejnym okresem. Najpłodniejsze są 2 dni przed owulacją i dzień owulacji.

10 oznak owulacji
1. Zmiany w śluzie szyjkowym

Kiedy nadchodzi dzień owulacji śluz szyjkowy staje się bardziej obfity, ma konsystencję białka kurzego jaja a mierząc jego ilość między palcem a kciukiem ma ok. 3cm.

2. Zwiększony popęd płciowy

Badania dowodzą, że w czasie najbardziej płodnych dni pożądanie seksualne u kobiet wzrasta.

3. Zmiany szyjki macicy

W najpłodniejszych dniach szyjka macicy staje się miękka, otwarta, bardziej głęboka i bardziej wilgotna.

4. Wrażliwość piersi

Wrażliwość piersi jest kolejnym symptomem, który doświadczają niektóre kobiety przed lub po owulacji. To zjawisko sygnalizuje gotowość hormonów i ciała na owulację i ewentualną ciążę.

5. Pozytywny test prognozujący owulację

Urządzenia prognozujące owulację wykazują poziom hormonu luteinizującego (LH), najwyższy wskaźnik tego hormonu oznacza, że niedługo nastąpi jajeczkowanie. Większość testów tego typu przeprowadza się codziennie, zaczynając tydzień przed przewidywaną owulacją, zanurzając odpowiednie paski w próbce moczu.

6. Zmiany w podstawowej temperaturze ciała

Podstawowa temperatura ciała (PTC) PO owulacji wzrośnie i będzie się utrzymywać na wyższym poziomie przez pewien czas. Wzrost temperatury ciała utrzymuje się na skutek działania progesteronu a następnie utrzymuje się na wysokim poziomie aż do początku kolejnej miesiączki.

7. Nieznaczne krwawienie

Może wystąpić u niektórych kobiet przed owulacją, kiedy spada poziom estrogenu.

8. Wyostrzone zmysły

Wahania w poziomie hormonów podczas owulacji może wpłynąć na wyostrzenie się zmysłów zapachu, smaku lub widzenia.

9. Bolesne miesiączkowanie

Niektóre kobiety podczas owulacji mogą odczuwać ból lub mieć bolesne skurcze. Ból pojawia się w dolnych partiach brzucha, z lewej lub prawej strony, zależnie od tego z którego jajnika uwalnia się komórka jajowa.

10. Objaw liścia paproci

Śluz szyjki macicy, który będzie się krystalizował w kształt liścia paproci jest również oznaką owulacji. Do sprawdzenia tego zjawiska używa się specjalnych mikroskopów, ale w praktyce możesz sprawdzić to sama. Śluz kształtem przypomina liść paproci lub mróz na szybie. Ten wzór krystalizacji będzie pojawiał się podczas wzrostu hormonu luteinizującego, który przypada na 24-48 godzin przed owulacją.

Dominika Lewińska

Studentka filologii angielskiej o specjalizacji tłumaczeniowej na Uniwersytecie SWPS